Ingezonden persbericht

Wavin ontsluit back-office-systemen voor klanten en partners met Blue Martini Software

Nederlandse producent van kunststof leidingsystemen biedt hoogwaardige klantenservice en realiseert operationele besparingen

Amsterdam, 19 september 2002 - Wavin, wereldwijd één van de grootste producenten van kunststof leidingsystemen en plastic producten voor industriële toepassingen, gebruikt Blue Martini Software om het niveau van haar klantenservice aanzienlijk te verhogen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf verwacht dat 30% van alle orders van klanten en partners binnenkomen via online kanalen die zijn gebaseerd op Blue Martini-applicaties. Verder wil Wavin aanzienlijke operationele besparingen realiseren door lagere voorraden, beter beheer van content en productcatalogi en een efficiëntere distributie. Wavin zet de Blue Martini-applicaties in voor een nieuwe wereldwijde catalogus van 40.000 producten en integreert de applicaties met zeven in gebruik zijnde ERP-systemen.

"Met Blue Martini beschikken we over baanbrekende technologie om onze klanten een ongekend hoog serviceniveau te bieden en de operationele efficiency aanzienlijk te verbeteren tegen lagere kosten", zegt Gert-Jan Maasdam, Director of E-business bij Wavin. "Dit initiatief levert Wavin zeer grote concurrentievoordelen op."

Wavin gebruikt op klanten en partners gerichte Blue Martini-applicaties om de e-business-initiatieven centraal te beheren. Het gaat daarbij onder meer om de corporate website, lokale websites in 24 verschillende talen en valuta, een zeer uitgebreide meertalige elektronische catalogus en een online marktplaats voor zowel in- als externe transacties. Door de bijgeleverde integratiemogelijkheden kan het maximale gehaald worden uit back-office-systemen van SAP, Baan, Concorde, Axapta, BPCS en twee intern ontwikkelde ERP-systemen. Naast de Blue Martini-applicaties maakt de Wavin-website ook gebruik van Lotus Notes voor de content van de elektronische catalogus en IBM MQ Series voor het messagingprotocol van de online marktplaats. Beide zijn volledig geïntegreerd met Blue Martini.

Hoofddoel van Wavin was om het voor zowel klanten als partners eenvoudiger te maken zaken te doen met Wavin. Door de accountmanagement-mogelijkheden van Blue Martini kunnen Wavin-klanten zelf accounts openen en lopende zaken, orderstatus en betaalhistorie bekijken. Bovendien biedt de oplossing ook automatische, gepersonaliseerde prijsstellingen op basis van specifieke contractinformatie die gedownload wordt uit één van de geïntegreerde ERP-systemen. Verder kunnen leveranciers, distributeurs en klanten gewenste maximum en minimum voorraadniveaus instellen, waardoor voorraden indien nodig automatisch aangevuld worden.

Wavin wil met Blue Martini de productforecasting verbeteren, beter en sneller reageren op aanvragen en de voorraadniveaus verlagen. Daarnaast levert Blue Martini een bijdrage aan de 'Just-In-Time' fulfilment-strategie van Wavin. De online catalogus van Wavin omvat meer dan 40.000 producten, waaronder 17.500 producten uit het wereldwijde aanbod, producten die per regio verschillen en een selectie producten van derde partijen. Het bedrijf verwacht aanzienlijke besparingen door een vermindering van de kosten voor handmatig content-beheer en het drukken van catalogi.

"Al onze klanten in de productie- en distributiesector realiseren concrete kostenbesparingen bij de dienstverlening aan hun klanten", zegt Monte Zweben, voorzitter en CEO van Blue Martini Software. "De voordelen variëren. Zo besparen technische producenten als Hewlett-Packard honderden uren werk en duizenden dollars bij het opstellen van offertes. Distributeurs als OTN brengen de kosten voor handmatige ondersteuning terug met 90%. Al deze bedrijven zetten Blue Martini in om het maximale te halen uit hun bestaande back-office-investeringen. Wavin profiteert van onze voortdurende investeringen in technologische ontwikkeling en van onze jarenlange expertise binnen productieomgevingen en biedt zo haar klanten en partners betere verkoopmogelijkheden en service."

Blue Martini Software
Blue Martini Software levert multichannel CRM-applicaties waarmee bedrijven informatie over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.