Ingezonden persbericht

Persbericht

Checkpoint Meto presenteert resultaten tweede grootschalig onderzoek naar winkeldiefstal en verspilling onder 31.500 winkels in Europa

Totale omzetverlies Europese retailers stijgt naar ¤ 30,3 miljard

Nieuwegein, 19 september 2002 - Winkelcriminaliteit is opnieuw gestegen. Dit is een van de resultaten van de tweede 'European Retail Theft Barometer ', het grootschalige gezamenlijke Europese onderzoek naar winkelcriminaliteit binnen de retailbranche. In slechts zes maanden is het totale omzetverlies, door diefstal en verspilling, met 5% gestegen. Dit kost bedrijven in de detailhandel ¤ 30,3 miljard, in vergelijking tot ¤ 28,9 miljiljard tijdens het eerste onderzoek. Dit cijfer komt neer op 1,45% van de totale omzet, oftewel het kost iedereen in West-Europa gemiddeld ¤ 78,93 per persoon per jjaar. Het onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd door het gerenommeerde Centre for Retail Research, werd financieel ondersteund door Checkpoint Meto, toonaangevend leverancier van beveiligings-, identificatie- en verkoopsystemen voor de detailhandel.

Het onderzoek omvat cijfers van 476 grote Europese retailers afkomstig uit 16 landen, met een totale omzet van ¤ 491,4 miljard. De deelnemende 31..525 detailhandelbedrijven vertegenwoordigen circa 23% van de Europese detailhandel. Het tweede onderzoek naar winkeldiefstal en criminaliteit kende een hogere respons dan het eerste. Dit onderstreept nogmaals het belang dat retailers hechten aan de dervingsproblematiek.

Stijging dervingspercentages
Engeland heeft opnieuw het hoogste dervingspercentage (1,77%), gevolgd door Noorwegen (1,59%), Griekenland (1,53 %), Frankrijk (1,49%) en Nederland (1,48%). In België en Luxemburg is het dervingspercentage met 1,36% iets lager, maar steeg het ten opzichte van het eerste onderzoek toch met 6,3%. Het Nederlandse percentage steeg 4,2 %. Andere landen met een dramatische stijging in hun jaarlijkse dervingspercentage zijn Denemarken 9,1%, Italië 8,5%, Ierland 8,1% en Griekenland 6,3%.

Kwetsbare goederen
Over het algemeen blijkt dat het grootste deel van de winkeldiefstal toegeschreven kan worden aan klanten. Zij zijn verantwoordelijk voor 48,4% van de derving, oftewel ¤ 14,6 miljard. Diefstal komt nog steeds hett meeste voor in warenhuizen en bij andere non-food retailers, zoals kleding- en textielwinkels, bouwmarkten, speelgoedzaken en drogisterijen. De meest kwetsbare goederen blijven dure artikelen, merkartikelen, aantrekkelijke artikelen voor het grote publiek, zoals kleding, alcoholische dranken, cosmetica en doe-het-zelfartikelen.

Stijging bronbeveiligde productlijnen
De respondenten hebben het gevoel dat winkelcriminaliteit meer en meer toeneemt en als reactie hierop installeren steeds meer van hen een geavanceerd electronic article surveillance (EAS) systeem in hun winkels. Voorbeelden hiervan zijn New Digital Radio Frequency-technologie en beveiligingslabels aangebracht bij de bron (fabrikant), oftewel bronbeveiliging. Een groot deel van de Europese retailers die meededen aan het onderzoek (67%) gaven aan gebruik te maken van elektronische artikelbeveiliging in een aantal of bijna al hun winkels. Landen met de hoogste penetratiegraad van winkels uitgerust met EAS-systemen zijn Zwitserland, Denemarken en Oostenrijk (85% of hoger), gevolgd door Nederland (81%). België zit qua penetratiegraad met 70% wat lager en het laagste scoren landen als Portugal en Italië (50% en 55%). Bovendien gaf meer dan tweederde aan bronbeveiliging als 'zeer nuttig' te beschouwen als middel om hun meest kwetsbare goederen te beveiligen tegen diefstal. Beveiligingsmanagers gaven aan dat daar waar bronbeveiliging was geïntroduceerd, het positief had bijgedragen om derving te verminderen. Ander positief nieuws is dat het aantal bronbeveiligde productlijnen sterk is gestegen van 19 naar 61, een toename van 221%. Alhoewel bronbeveiliging wordt gezien als een effectief wapen in de strijd tegen diefstal, geven retailers duidelijk aan dat bij de implementatie ervan meer medewerking is vereist van de fabrikanten. Van de respondenten geeft 60% aan minimale medewerking te ondervinden van de fabrikanten.

'Wij zijn zeer verheugd dat de Europese retailers dit unieke onderzoek als erg waardevol ervaren', aldus Fred de Haas, Managing Director, Checkpoint Meto Benelux. 'Een stijging van de derving met 5% is alarmerend, dus blijven we de retailindustrie via de European Retail Theft Barometer ondersteunen om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van derving. Daarnaast gaan we door met het ontwikkelen van de juiste technologieën en apparatuur om het probleem te tackelen, onder controle te krijgen en uiteindelijk sterk terug te dringen. Het is daarom zeer bemoedigend dat het gebruik van bronbeveiliging - een effectief, afschrikwekkend middel tegen winkelcriminaliteit - binnen Europa duidelijk groeiende is.'

Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00

Theft Barometer Highlights
· Van de 1400 retailers die voor de Retail Theft Barometer zijn benaderd, hebben er 476 gereageerd afkomstig uit 16 Europese landen. · De retailers die meededen aan het onderzoek vertegenwoordigen een totale omzet van
¤ 491,4 miljard en een totale omvang van 31.525 vestigingen.

· Omzetschade in de detailhandel kostte iedereen in Europa gemiddeld ¤ 78,90

per persoon.
· Hoewel de derving in Europa gemiddeld 5% is gestegen, varieert dit cijfer van land tot land.
· In Italië, Ierland, Griekenland, België/Luxemburg en Denemarken steeg het dervingspercentage in de detailhandel in 2001 opvallend. · In Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk daalde dit percentage licht. · Van de derving is 18 % te wijten aan fouten binnen de retailomgeving. · Derving daalde in supermarkten maar steeg bij non-food retailers, zoals ijzerwaren/doe-het-zelf/meubilair waar het percentage sinds het vorige onderzoek toenam van 1,68% naar 1,75% van de omzet. · Hoewel een groeiend aantal bedrijven bronbeveiliging toepast, geeft 60% aan dat de fabrikanten minimale medewerking verlenen bij de implementatie. · Landen als Noorwegen, Frankrijk, Denemarken en Zweden hebben meer geïnvesteerd in EAS. In landen als Ierland en Portugal wordt elektronische artikelbeveiliging veel minder toegepast.
· Diefstalgevoelige artikelen zijn kleding, alcohol, cosmetica, sieraden, DVD's en Cd's.

Over Checkpoint Meto
Checkpoint Meto - onderdeel van Checkpoint Systems, Inc. , USA - is toonaangevend leverancier van digitale RF- (Radio Frequency), EAS- (Electronic Article Surveillance) en RFID- (Radio Frequency Identification) systemen, bronbeveiliging, barcode labeling systemen en handheld labeling systemen. Toepassingen zijn onder meer automatische identificatie, detailhandelbeveiliging en prijs- en promotielabels. Checkpoint Meto produceert en verkoopt als multinational systemen voor het labelen van producten ter bevordering van efficiëntie en kostenbeheersing en biedt haar klanten binnen diverse branches labelingoplossingen met toegevoegde waarde. Met een wereldwijd netwerk van dochtermaatschappijen is de onderneming direct actief in dertig landen en biedt het professionele klantenservice en technische ondersteuning over de hele wereld. Voor meer informatie zie www.checkpt.com

Over Centre for Retail Research
Het Centre for Retail Research (CRR) biedt onderzoek en consultancy gericht op de retailsector naar manieren om adequaat in te spelen op veranderingen binnen de detailhandel met als focus fraude en misdaad binnen de retailbranche. De Europese Retail Theft Barometer is uitgevoerd door de directeur van het CRR, Professor Joshua Bamfield. Al sinds midden jaren tachtig doet Professor Bamfield onderzoek naar retailmisdaad. Hij heeft een boek geschreven over elektronische artikelbeveiliging en heeft diverse artikelen gepubliceerd over fraude en diefstal en het gebruik van computers door de detailhandel. Voor meer informatie zie www.retailing.uk.com

Voor de redactie:
Voor het onderzoeksrapport 'The European Retail Theft Barometer 2', digitaal beeldmateriaal, een interview met Fred de Haas, Managing Director Checkpoint Meto Benelux of andere redactionele informatie kunt u contact opnemen met:

Influx PR,
Gerline van Wijnen
Tel.: 055 3663034,
Fax: 055 3602661,
E-mail : prinflux@cs.com