19-9-2002
Peugeot Experience open
In het afgelopen jaar werd er, na jaren van voorbereiding en studie,
direct aan de snelweg A2 bij Breukelen gebouwd aan het nieuwe
productadviescentrum Peugeot Experience van Peugeot Nederland N.V.
Eind juli 2002 werd het pand opgeleverd.
Het in Peugeot-blauw gekleurde gebouw met de imposante glazen entree
was ver voor deze oplevering al een herkenbaar object.
Het complex heeft een totaal vloeroppervlak van zesduizend vierkante meter en zal in totaal circa 130 autos, vele accessoires, Peugeot scooters, Peugeot fietsen, vijftien medewerkers en een schat aan informatie huisvesten. De combinatie van een complete expositie, een goed productadvies, een gunstige locatie en een via de dealer aan te vragen proefrit zal een verhoging van de naamsbekendheid van het merk Peugeot realiseren. Tevens zal het nieuwe centrum bijdragen aan het benadrukken van de Peugeot-merkwaarden zoals stijl, dynamiek, zekerheid en innovatie. Daarmee dient dit centrum als perfecte ondersteuning van de activiteiten van de Peugeot-dealerorganisatie.
Bezoekers van Peugeot Experience kunnen vanaf vrijdag 20 september
2002 terecht voor informatie over alle modellen en over het merk, voor
het bekijken van het grotendeels complete gamma van Peugeot personen-
en bedrijfswagens en voor een bij een Peugeot-dealer aangevraagde
proefrit in één van de tachtig Peugeot demonstratieautos. In het
centrum zal geen verkoop plaatsvinden.
Peugeot Experience beschikt bovendien over een eigen wasplaats en
poetsruimte, een ruimte voor de demonstratieautos, die eveneens circa
2200 vierkante meter groot is en een kleine werkplaats voor het
onderhoud aan de autos. Peugeot Experience is een nieuw concept binnen
de autobranche. De marktsituatie binnen deze branche is aan continue
wijzigingen onderhevig. Marktverhoudingen verschuiven, grensvervaging
is in toenemende mate aanwezig en innovaties, introducties en
presentaties van nieuwe modellen volgen elkaar in rap tempo op.
Daarnaast is er een toenemende consumentenbehoefte aan direct en
persoonlijk contact te bespeuren. Klanten oriënteren zich tegenwoordig
met name via Internet in alle vrijheid steeds uitvoeriger over het
merk en haar producten. Peugeot Experience biedt de consument een
extra middel voor dat oriëntatieproces.
De bedrijfsbrede strategie van Automobiles Peugeot speelt met het
concept Peugeot Experience zo veel mogelijk in op de genoemde
marktontwikkelingen. Naast alle bestaande initiatieven, zoals
bijvoorbeeld Peugeot Avenue, dat aan de Champs Elysées in Parijs en
aan Unter den Linden in Berlijn gevestigd is, en de inzet van nieuwe
marketingprogrammas is de lancering van het concept Peugeot Experience
één van de nieuwe middelen die aan de Peugeot-dealerorganisatie ter
beschikking staan om te reageren op veranderingen van de automarkt.
Historie
In 1999 kreeg Peugeot Nederland van Automobiles Peugeot toestemming om
in Nederland een productadviescentrum op te zetten. Eind 2000
verleende de Gemeente Breukelen de vergunning om met de bouw van start
te mogen gaan en uiteindelijk ging in juni 2001 de eerste paal de
grond in. Ruim een jaar later, in juli 2002, was de bouw van het
Expositiecentrum gereed en werd de naam vastgesteld. Peugeot Nederland
heeft voor de naam Peugeot Experience gekozen omdat deze naam
herkenbaar is, een internationaal karakter heeft en de ambitie van het
productadviescentrum volledig weerspiegelt. Na het voltooien van de
bouw van het pand werd het nieuwe centrum in augustus 2002 ingericht,
volgt op 18 september 2002 de officiële opening en is het centrum
vanaf vrijdag 20 september voor het publiek geopend.
Achtergrond
Een aantal belangrijke factoren en ontwikkelingen hebben ten grondslag
gelegen aan de studie rond en de bouw van Peugeot Experience. Het
eerste motief om juist in Nederland het eerste centrum te plaatsen is
het feit dat Nederland een klein land is dat gekenmerkt wordt door een
zeer hoge mobiliteit en bevolkingsdichtheid. Bovendien zijn op de
Nederlandse markt alle automerken aanwezig. Doordat Nederland geen
eigen autofabrikanten heeft is het een erg open markt. Het onderscheid
tussen de afzonderlijke merken is daarom veel vager dan op markten
waar een klein aantal merken het grootste deel van de markt bedient.
Andere factoren zijn de hoge reclame-uitgaven en overvoerde media. Het
is voor een automerk steeds moeilijker om zich alleen via traditionele
media te profileren. De consument krijgt immers al zoveel informatie
over elk merk, dat automerken van goeden huize moeten komen om de
aandacht van klanten vast te houden. Daar komt nog bij dat het voor
een dealer vrijwel onmogelijk is om het uitgebreide assortiment
personen- en bestelwagens in zijn geheel te kunnen showen of te laten
testen. Tegelijkertijd is er nog een toenemende behoefte bij
consumenten om een direct en persoonlijk contact met het merk te
onderhouden.
Peugeot Experience biedt voor de dealerorganisatie daarom een goede
uitbreiding van de mogelijkheden om potentiële klanten voor de
producten van Peugeot te interesseren en hen daarover te informeren.
De doelstellingen
Peugeot Experience heeft een aantal belangrijke doelen voor ogen. Ten
eerste moet het centrum de naamsbekendheid van het merk verhogen, moet
het de merkwaarden, stijl, dynamiek, zekerheid en innovatie verder
benadrukken en moet het de identiteit van het merk Peugeot versterken,
zodat er een herkenbaar en eenduidig imago ontstaat, waar zowel het
merk Peugeot, de Peugeot-dealerorganisatie als Peugeot Nederland
optimaal van kunnen profiteren. Peugeot Experience is zoals gezegd
primair een extra middel voor de Peugeot-dealerorganisatie, zodat zij
haar potentiële klanten op een nog professionelere wijze van dienst
kan zijn. Tevens biedt het productadviescentrum klanten de
mogelijkheid om direct contact met het merk te onderhouden. In Peugeot
Experience zullen de producten van Peugeot en de bijbehorende know-how
op uitgebreide schaal geëtaleerd worden. Zo wordt de mogelijkheid
geboden om bijna alle Peugeot-modellen, dus zowel personenautos als
bestelwagens, onder optimale omstandigheden te kunnen bekijken en te
beleven.
Het gebouw
Het pand van Peugeot Experience bevat een groot aantal faciliteiten.
De belangrijkste faciliteit is de tentoonstellingsruimte. De showroom
heeft een totaal oppervlak van ruim 2200 vierkante meter en is
verdeeld in een aantal zones. Bovendien is er onder de eigenlijke
showroom een ruimte van eveneens 2200 m², waarin alle
demonstratieautos geparkeerd staan. De entreehal aan de voorzijde van
het pand - vanaf de snelweg A2 kijkt men op de achterzijde van het
pand - dient als tentoonstellingsruimte, in het Frans: Pôle Attractif.
Deze ruimte van 500 vierkante meter is onderverdeeld in zes themas en
zal de bezoekers van Peugeot Experience het gevoel geven dat zij
welkom zijn en dat zij alle vrijheid genieten om het merk en de
producten van Peugeot onder optimale omstandigheden te ontdekken. De
ruimte dient als een soort vitrine waarin de producten van Peugeot,
maar ook de knowhow, de merkwaarden en de historie van het merk,
worden getoond.
Een tweede deel van de tentoonstellingsruimte is de eigenlijke
showroom. In de enorme showroom op de eerste verdieping à 2200
vierkante meter zullen nagenoeg alle varianten van de
Peugeot-personenautos en -bestelwagens te bewonderen zijn. De showroom
biedt tevens plaats aan een Coffee Corner en een Boutique waar alle
aanverwante Peugeot-merchandising uit de Ligne de Style te koop is.
Ook aan de kleine toekomstige klantjes is gedacht: voor hen is een
speciale kinderhoek ingericht.
Een ander belangrijk onderdeel van Peugeot Experience is het
proefritcentrum. Dit centrum is ingericht op de begane grond en biedt
plaats aan ongeveer tachtig demonstratiemodellen. Bezoekers aan
Peugeot Experience kunnen, nadat zij via een dealer een afspraak
hebben gemaakt, vanuit het centrum een proefrit in de Peugeot van hun
keuze maken.
Naast eerder genoemde faciliteiten biedt Peugeot Experience
bijvoorbeeld ook goede vergaderruimten die geschikt zijn voor de
ontvangst van pers, relaties en klanten. Ook de Peugeot-dealers kunnen
van deze faciliteiten gebruik maken.
Het productadviescentrum Peugeot Experience is door zijn centrale
ligging, ruime parkeergelegenheid en grote afmetingen tevens een
geschikte locatie voor diverse grootschalige evenementen, zoals
bijvoorbeeld modelintroducties en dealer- of personeelsbijeenkomsten.
Ook zal het Directoraat Externe Betrekkingen, onder andere
verantwoordelijk voor de mediarelaties van Peugeot Nederland, evenals
de vertegenwoordigers van lAventure Peugeot, het overkoepelende orgaan
van de historische Peugeot-clubs, en het historisch archief van
Peugeot Nederland permanent in Peugeot Experience gehuisvest worden.
Het pand zelf is in totaal zesduizend vierkante meter groot. Het totale grondoppervlak van het perceel is 8700 vierkante meter. De showroom is inclusief de Pôle Attractif zon 2700 vierkante meter groot, terwijl de semi-showroom waarin de demonstratieautos geparkeerd staan zon 2200 vierkante meter groot is. In totaal zullen er circa vijftig showroomautos en om en nabij de tachtig demonstratiemodellen in Peugeot Experience gestationeerd zijn. Tevens zullen er Peugeot-fietsen en Peugeot-scooters geshowd worden.
Het pand is voorzien van een grotendeels glazen entree en beschikt
over een onderhoudsvrij en energiezuinig led-systeem in de
Peugeot-signalisatie op het pand. Revolutionair is ook de verwarmings-
en koelinstallatie van het pand. Deze zogenoemde warmtepompinstallatie
haalt het grondwater van 12°C omhoog, haalt daar 2°C warmte uit en
bouwt vervolgens via een warmtewisselaar een watertemperatuur op van
tussen de 40°C en de 50°C. Met dit water wordt het pand dan verwarmd.
s Zomers wordt het systeem omgedraaid en zorgt de installatie voor de
benodigde koeling in het pand.
Peugeot Experience is vanaf 20 september 2002 van maandag tot en met
vrijdag van 9:00 uur tot 18:00 uur voor het publiek geopend. Op
zaterdag is het productadviescentrum geopend van 10:00 uur tot 17:00
uur en op zondag is het gesloten. Proefritten kunnen uitsluitend na
een persoonlijke afspraak van een Peugeot-dealer gemaakt worden. In
het centrum zullen geen autos verkocht worden.