19-9-2002
Renault Espace IV: nog meer ruimte
Van de in 1984 geïntroduceerde Espace zijn, dankzij het partnership
tussen Matra Automobile en Renault, al meer dan 870.000 autos
verkocht. De Espace symboliseerde van meet af aan een nieuwe kijk op
de automobielwereld.
De Espace is vanaf het allereerste begin drie generaties lang leider
geweest van het segment van de grote monospaces in Europa. De Espace
IV gaat nu weer een stap verder met nog betere prestaties, nog meer
modulariteit en daarmee ongekend gebruiksplezier van de auto. De
Espace IV erft bovendien de knowhow afkomstig van de Vel Satis en
daarmee ontstaat een nieuwe combinatie van de waarden van de monospace
met het rijplezier van een personenauto. Nog meer modulariteit,
individueel comfort, een compromisloos veiligheidsniveau en een
ergonomische bestuurdersplaats gaan hand in hand met de meest
krachtige motoren uit deze klasse. Met de Avantime en de Vel Satis
bepaalt de Espace IV het nieuwe gezicht van het S-segment van Renault.
Doelstelling 450.000 verkochte Espace IVs
In West-Europa vertegenwoordigt alleen de Espace al 5,1 procent van
het hele S-segment (1.159.271 autos in 2001), waarin alle merken en
modellen vertegenwoordigd worden. Met 59.322 kentekenregistraties in
het afgelopen jaar heeft hij een aandeel van 18,5 procent op de markt
van de topklasse monospaces, nogmaals een bevestiging van zijn
leiderspositie.
Vanaf 2003, het eerste volledige jaar dat de Espace IV op de markt
gebracht wordt, streeft Renault naar 20 procent van het Europese
segment van de luxueuze monospaces. De doelstelling is om van nu tot
2009 450.000 Espace IVs te verkopen. 66 procent van de Espace klanten
had al eerder een Espace en het aandeel van de monospaces in het
Europese S-segment is gestegen van 16% in 1995 naar 27,7% in 2001.
Een sportiever design
De Espace IV neemt de nieuwe visuele identiteit van Renault aan. Met
zijn sterkere persoonlijkheid, grote wielen van 16 tot 18 inch,
grotere spoorbreedten en gewelfde flanken oogt hij snel en stabiel.
Het interieur van de Espace IV is elegant en eenvoudig en is
geïnspireerd op de huidige meubeltrend en architectuur. Talrijke
innovaties zijn discreet aanwezig. De afwerking van de visuele
kwaliteit maakt de Espace tot volwaardig lid van het S-segment.
Het achterste gedeelte is onder handen genomen en dit heeft geleid tot
meer comfort voor de passagiers op de achterste rij. Zij hebben
aanzienlijk meer ruimte in de hoogte (hoofdruimte) en de breedte (op
ellebooghoogte) gekregen. Net als bij de voorgaande generatie biedt
Renault twee versies: de Espace en de Grand Espace. De Grand Espace IV
is 20 centimeter langer en heeft daarmee een langer interieur en een
kofferruimte met een inhoud van 456 liter voor de versie met zeven
zitplaatsen en meer dan drieduizend liter voor de versie met twee
zitplaatsen.
Alle basiselementen van een monospace...
Totale modulariteit en individueel comfort
Met de door Matra Automobile en Renault in 1984 gelanceerde monospace
is het leven aan boord revolutionair veranderd door modulariteit,
licht en ruimte te combineren met de klassieke prestaties van een
personenauto. Als eerste modulaire monospace biedt de Espace, dankzij
zijn platte vloer, een groot aantal configuraties met plaats voor twee
tot zeven stoelen.
Tegenwoordig houdt de Espace IV nog meer rekening met iedere
inzittende in een gedeeld en indeelbaar interieur. Zo is ook het
thermisch comfort geïndividualiseerd. Voor- en achterin verdelen
uitstroomopeningen met variabele opbrengst de lucht over alle
stoelrijen zowel richting plafond als richting vloer. Deze
automatische airconditioning heeft aparte bedieningen links en rechts
op de voorportieren en ook regelknoppen voor de ventilatie op de
tweede en derde rij op de achterportieren.
Het comfort van de individuele, allemaal identieke achterstoelen is op
alle versies van zeer hoog niveau. De stoelen zitten beter om de
inzittende heen en zijn voorzien van een ingebouwde driepuntsgordel.
Ze kunnen vanaf het eerste uitrustingsniveau verschoven worden over
lange rails die over de gehele lengte van het interieur lopen. Ook de
toegang tot de achterste rij is verbeterd met een 30 procent ruimere
doorgang naar de achterste stoelen.
Aan boord van de Espace IV beschikt iedere passagier over zijn eigen
opbergruimte, ook op de derde rij. In het dashboardkastje is plaats
gemaakt voor een tweede opbergkastje aan passagierszijde en voor twee
opbergvakken in het bovenste gedeelte.
Panorama naar drie kanten
De Espace IV maakt licht opnieuw tot een prioriteit met het grootste
glazen schuifdak ooit gemaakt, met een oppervlakte van 2,16 m2. Met de
enorm grote voorruit en de grote achterruit die uitgestrekt is tot de
verticaal geplaatste achterlichten hebben de inzittenden een
panoramisch zicht naar drie kanten. Het totale glasoppervlak is met 25
procent toegenomen en blijft daarmee het grootste van het segment met
7,42 vierkante meter.
...gecombineerd met de basiselementen van een hatchback
Gecontroleerd rijden
Met dezelfde voortrein als de Laguna en de Vel Satis, waarvan het
onder- en bovenstuur beter gecontroleerd is dan bij de Espace III, en
een volledig vernieuwde achtertrein, is de neiging tot onderstuur, die
vaak bij een monospace gevoeld wordt, een stuk minder geworden en
reageert de auto veel directer op de handelingen van de bestuurder.
Met wielen van 16, 17 of zelfs 18 inch is de Espace IV uitgerust met noodstopbekrachtiging en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP met onderstuurcontrole. Dit systeem, dat de auto afremt, maakt het mogelijk om de juiste koers weer terug te vinden door tegelijkertijd twee wielen af te remmen en het motorkoppel te verlagen.
Dezelfde bescherming voor iedereen
Voor elke versie garandeert de Espace IV hetzelfde hoge
veiligheidsniveau voor alle passagiers op alle zitplaatsen. Zes
airbags (en twee airbags optioneel, thorax tweede rij) beschermen de
inzittenden, waaronder thoraxairbags op de tweede rij, een niet eerder
vertoonde uitrusting op monospaces. Dubbele gordelspanning (in de
heupgordel en de schoudergordel) was al eerder aanwezig op de
bestuurdersplaats en is nu ook voorzien voor de passagiersstoel. In
geval van een aanrijding voorkomt dit systeem ieder contact met het
dashboard. De achterstoelen, met ingebouwde driepuntsgordel, zijn
uitgerust met een antiduik-systeem in de zitting.
Net als de Laguna en de Vel Satis is de Espace IV voorzien van
noodstopbekrachtiging ter aanvulling van het ABS-systeem voor een
kortere remweg. Bovendien neemt het bandenspanning-controlesysteem
langzaam leeglopende banden waar.
Zes motoren, waaronder twee V6 motoren
De Espace IV heeft zijn klanten zes motoren te bieden. Maar hij is
daarbij ook de enige monospace die twee zescilinder motoren biedt. De
3.5 V6 24v benzinemotor, die 245 pk en een koppel van 330 Nm bij 3.600
t/min ontwikkelt, is de krachtigste motor in het segment. De 3.0 V6
dCi turbodieselmotor laat een ruim vermogen van 180 pk (in België
wordt ook een 165 pk versie aangeboden) en een koppel van 350 Nm vanaf
1.800 t/min zien en heeft daarmee ook zijn gelijke nog niet gevonden
in deze klasse. De buitengewoon soepele en krachtige turbodieselmotor
2.2 dCi 16v met directe inspuiting en common rail (een koppel van 320
Nm bij 1.750 t/min voor een vermogen van 150 pk bij 4.000 t/min) en de
2.0 16v turbomotor (een koppel van 250 Nm vanaf 2.000 en tot 4.250
t/min voor een vermogen van 165 pk bij 5.000 t/min) gaan samen met de
uitgebreidere en luxueuzere uitrusting van het Espace IV gamma. Twee
andere viercilinder motoren, de 2.0 16v (een koppel van 191 Nm vanaf
3.750 t/min voor 140 pk) en de 1.9 dCi motor (een koppel van 270 Nm
tussen de 1.750 en 2.750 t/min voor 117 of 120 pk (in Nederland)
afhankelijk van het land), maken dit grootste gamma van het segment
compleet.
Bovendien zijn er twee versnellingsbakken leverbaar afhankelijk van
het motortype: ofwel een handgeschakelde versnellingsbak met zes
versnellingen, ofwel een pro-actieve automatische versnellingsbak met
vijf versnellingen en sequentiële bediening. De automatische
versnellingsbak op de 2.0 16V Turbo en de 2.2 dCi worden in de loop
van 2003 leverbaar.
Het personenautogevoel
Om het gevoel van een personenauto te benaderen, hebben de ingenieurs
van Renault de ergonomie van de bestuurderplaats en dan met name de
bestuurderspositie gewijzigd. De voorinzittenden zitten beter in hun
stoelen die een hogere, dikkere en bredere rugleuning hebben. Ze
bieden meer steun aan de zijkanten en zijn comfortabeler dankzij de
diepte van de zitting die met 10 millimeter toegenomen is tot 345
millimeter.
De afstellingen van de stoelen (lengte, parallelle hoogte, lendesteun
en hellingshoek van de rugleuning) zorgen er in combinatie met de
afstellingen van het stuur (diepte en hoogte) voor dat iedereen de
meest ideale rijpositie kan instellen. De Espace IV beschikt ook over
een verticaal geplaatst stuur, een met veertig millimeter verhoogde
versnellingspook en een verminderde hoogte tussen de zitting van de
voorstoelen en de vloer, een verlaging van 390 milliemeter tot 360
millimeter.
De Espace IV volgt duidelijk het voorbeeld van de Vel Satis en neemt
ook de technieken van het topsegment over middels een keur aan nieuwe
uitrustingen, zoals bijvoorbeeld de automatische parkeerrem.
Afhankelijk van de uitrusting is voor de Espace IV gekozen voor
bi-xenon lampen, waaronder de dubbele functie dimlichten/ grootlicht
voor een nog krachtigere en betere verlichting. Dit geldt ook voor het
Carminat VDO navigatiesysteem met verkeersinformatie en inschuifbaar
scherm, de parkeerhulp, de regen- en lichtsensor en de tankklep met
ingebouwde tankdop die deel uitmaken van het gamma voorzieningen
waarmee de auto is uitgerust.
Met de Renault Card kunnen niet alleen de portieren en kleppen
automatisch open en dicht gedaan worden, maar kan de Espace IV ook
gestart worden. Voortaan hoeft de kaart zelfs niet meer in de lezer te
worden gestoken: hij wordt automatisch herkend in het interieur van de
auto. Een luxe uitrusting op topniveau.