AutoRai

19-9-2002

Renault Espace IV: nog meer ruimte

Van de in 1984 geïntroduceerde Espace zijn, dankzij het partnership tussen Matra Automobile en Renault, al meer dan 870.000 autos verkocht. De Espace symboliseerde van meet af aan een nieuwe kijk op de automobielwereld.

De Espace is vanaf het allereerste begin drie generaties lang leider geweest van het segment van de grote monospaces in Europa. De Espace IV gaat nu weer een stap verder met nog betere prestaties, nog meer modulariteit en daarmee ongekend gebruiksplezier van de auto. De Espace IV erft bovendien de knowhow afkomstig van de Vel Satis en daarmee ontstaat een nieuwe combinatie van de waarden van de monospace met het rijplezier van een personenauto. Nog meer modulariteit, individueel comfort, een compromisloos veiligheidsniveau en een ergonomische bestuurdersplaats gaan hand in hand met de meest krachtige motoren uit deze klasse. Met de Avantime en de Vel Satis bepaalt de Espace IV het nieuwe gezicht van het S-segment van Renault.

Doelstelling 450.000 verkochte Espace IVs
In West-Europa vertegenwoordigt alleen de Espace al 5,1 procent van het hele S-segment (1.159.271 autos in 2001), waarin alle merken en modellen vertegenwoordigd worden. Met 59.322 kentekenregistraties in het afgelopen jaar heeft hij een aandeel van 18,5 procent op de markt van de topklasse monospaces, nogmaals een bevestiging van zijn leiderspositie.

Vanaf 2003, het eerste volledige jaar dat de Espace IV op de markt gebracht wordt, streeft Renault naar 20 procent van het Europese segment van de luxueuze monospaces. De doelstelling is om van nu tot 2009 450.000 Espace IVs te verkopen. 66 procent van de Espace klanten had al eerder een Espace en het aandeel van de monospaces in het Europese S-segment is gestegen van 16% in 1995 naar 27,7% in 2001.

Een sportiever design
De Espace IV neemt de nieuwe visuele identiteit van Renault aan. Met zijn sterkere persoonlijkheid, grote wielen van 16 tot 18 inch, grotere spoorbreedten en gewelfde flanken oogt hij snel en stabiel. Het interieur van de Espace IV is elegant en eenvoudig en is geïnspireerd op de huidige meubeltrend en architectuur. Talrijke innovaties zijn discreet aanwezig. De afwerking van de visuele kwaliteit maakt de Espace tot volwaardig lid van het S-segment.

Het achterste gedeelte is onder handen genomen en dit heeft geleid tot meer comfort voor de passagiers op de achterste rij. Zij hebben aanzienlijk meer ruimte in de hoogte (hoofdruimte) en de breedte (op ellebooghoogte) gekregen. Net als bij de voorgaande generatie biedt Renault twee versies: de Espace en de Grand Espace. De Grand Espace IV is 20 centimeter langer en heeft daarmee een langer interieur en een kofferruimte met een inhoud van 456 liter voor de versie met zeven zitplaatsen en meer dan drieduizend liter voor de versie met twee zitplaatsen.

Alle basiselementen van een monospace...

Totale modulariteit en individueel comfort

Met de door Matra Automobile en Renault in 1984 gelanceerde monospace is het leven aan boord revolutionair veranderd door modulariteit, licht en ruimte te combineren met de klassieke prestaties van een personenauto. Als eerste modulaire monospace biedt de Espace, dankzij zijn platte vloer, een groot aantal configuraties met plaats voor twee tot zeven stoelen.

Tegenwoordig houdt de Espace IV nog meer rekening met iedere inzittende in een gedeeld en indeelbaar interieur. Zo is ook het thermisch comfort geïndividualiseerd. Voor- en achterin verdelen uitstroomopeningen met variabele opbrengst de lucht over alle stoelrijen zowel richting plafond als richting vloer. Deze automatische airconditioning heeft aparte bedieningen links en rechts op de voorportieren en ook regelknoppen voor de ventilatie op de tweede en derde rij op de achterportieren.

Het comfort van de individuele, allemaal identieke achterstoelen is op alle versies van zeer hoog niveau. De stoelen zitten beter om de inzittende heen en zijn voorzien van een ingebouwde driepuntsgordel. Ze kunnen vanaf het eerste uitrustingsniveau verschoven worden over lange rails die over de gehele lengte van het interieur lopen. Ook de toegang tot de achterste rij is verbeterd met een 30 procent ruimere doorgang naar de achterste stoelen.

Aan boord van de Espace IV beschikt iedere passagier over zijn eigen opbergruimte, ook op de derde rij. In het dashboardkastje is plaats gemaakt voor een tweede opbergkastje aan passagierszijde en voor twee opbergvakken in het bovenste gedeelte.

Panorama naar drie kanten
De Espace IV maakt licht opnieuw tot een prioriteit met het grootste glazen schuifdak ooit gemaakt, met een oppervlakte van 2,16 m2. Met de enorm grote voorruit en de grote achterruit die uitgestrekt is tot de verticaal geplaatste achterlichten hebben de inzittenden een panoramisch zicht naar drie kanten. Het totale glasoppervlak is met 25 procent toegenomen en blijft daarmee het grootste van het segment met 7,42 vierkante meter.

...gecombineerd met de basiselementen van een hatchback

Gecontroleerd rijden

Met dezelfde voortrein als de Laguna en de Vel Satis, waarvan het onder- en bovenstuur beter gecontroleerd is dan bij de Espace III, en een volledig vernieuwde achtertrein, is de neiging tot onderstuur, die vaak bij een monospace gevoeld wordt, een stuk minder geworden en reageert de auto veel directer op de handelingen van de bestuurder.

Met wielen van 16, 17 of zelfs 18 inch is de Espace IV uitgerust met noodstopbekrachtiging en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP met onderstuurcontrole. Dit systeem, dat de auto afremt, maakt het mogelijk om de juiste koers weer terug te vinden door tegelijkertijd twee wielen af te remmen en het motorkoppel te verlagen.

Dezelfde bescherming voor iedereen
Voor elke versie garandeert de Espace IV hetzelfde hoge veiligheidsniveau voor alle passagiers op alle zitplaatsen. Zes airbags (en twee airbags optioneel, thorax tweede rij) beschermen de inzittenden, waaronder thoraxairbags op de tweede rij, een niet eerder vertoonde uitrusting op monospaces. Dubbele gordelspanning (in de heupgordel en de schoudergordel) was al eerder aanwezig op de bestuurdersplaats en is nu ook voorzien voor de passagiersstoel. In geval van een aanrijding voorkomt dit systeem ieder contact met het dashboard. De achterstoelen, met ingebouwde driepuntsgordel, zijn uitgerust met een antiduik-systeem in de zitting.

Net als de Laguna en de Vel Satis is de Espace IV voorzien van noodstopbekrachtiging ter aanvulling van het ABS-systeem voor een kortere remweg. Bovendien neemt het bandenspanning-controlesysteem langzaam leeglopende banden waar.

Zes motoren, waaronder twee V6 motoren
De Espace IV heeft zijn klanten zes motoren te bieden. Maar hij is daarbij ook de enige monospace die twee zescilinder motoren biedt. De 3.5 V6 24v benzinemotor, die 245 pk en een koppel van 330 Nm bij 3.600 t/min ontwikkelt, is de krachtigste motor in het segment. De 3.0 V6 dCi turbodieselmotor laat een ruim vermogen van 180 pk (in België wordt ook een 165 pk versie aangeboden) en een koppel van 350 Nm vanaf
1.800 t/min zien en heeft daarmee ook zijn gelijke nog niet gevonden in deze klasse. De buitengewoon soepele en krachtige turbodieselmotor
2.2 dCi 16v met directe inspuiting en common rail (een koppel van 320 Nm bij 1.750 t/min voor een vermogen van 150 pk bij 4.000 t/min) en de 2.0 16v turbomotor (een koppel van 250 Nm vanaf 2.000 en tot 4.250 t/min voor een vermogen van 165 pk bij 5.000 t/min) gaan samen met de uitgebreidere en luxueuzere uitrusting van het Espace IV gamma. Twee andere viercilinder motoren, de 2.0 16v (een koppel van 191 Nm vanaf
3.750 t/min voor 140 pk) en de 1.9 dCi motor (een koppel van 270 Nm tussen de 1.750 en 2.750 t/min voor 117 of 120 pk (in Nederland) afhankelijk van het land), maken dit grootste gamma van het segment compleet.

Bovendien zijn er twee versnellingsbakken leverbaar afhankelijk van het motortype: ofwel een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, ofwel een pro-actieve automatische versnellingsbak met vijf versnellingen en sequentiële bediening. De automatische versnellingsbak op de 2.0 16V Turbo en de 2.2 dCi worden in de loop van 2003 leverbaar.

Het personenautogevoel
Om het gevoel van een personenauto te benaderen, hebben de ingenieurs van Renault de ergonomie van de bestuurderplaats en dan met name de bestuurderspositie gewijzigd. De voorinzittenden zitten beter in hun stoelen die een hogere, dikkere en bredere rugleuning hebben. Ze bieden meer steun aan de zijkanten en zijn comfortabeler dankzij de diepte van de zitting die met 10 millimeter toegenomen is tot 345 millimeter.

De afstellingen van de stoelen (lengte, parallelle hoogte, lendesteun en hellingshoek van de rugleuning) zorgen er in combinatie met de afstellingen van het stuur (diepte en hoogte) voor dat iedereen de meest ideale rijpositie kan instellen. De Espace IV beschikt ook over een verticaal geplaatst stuur, een met veertig millimeter verhoogde versnellingspook en een verminderde hoogte tussen de zitting van de voorstoelen en de vloer, een verlaging van 390 milliemeter tot 360 millimeter.

De Espace IV volgt duidelijk het voorbeeld van de Vel Satis en neemt ook de technieken van het topsegment over middels een keur aan nieuwe uitrustingen, zoals bijvoorbeeld de automatische parkeerrem. Afhankelijk van de uitrusting is voor de Espace IV gekozen voor bi-xenon lampen, waaronder de dubbele functie dimlichten/ grootlicht voor een nog krachtigere en betere verlichting. Dit geldt ook voor het Carminat VDO navigatiesysteem met verkeersinformatie en inschuifbaar scherm, de parkeerhulp, de regen- en lichtsensor en de tankklep met ingebouwde tankdop die deel uitmaken van het gamma voorzieningen waarmee de auto is uitgerust.

Met de Renault Card kunnen niet alleen de portieren en kleppen automatisch open en dicht gedaan worden, maar kan de Espace IV ook gestart worden. Voortaan hoeft de kaart zelfs niet meer in de lezer te worden gestoken: hij wordt automatisch herkend in het interieur van de auto. Een luxe uitrusting op topniveau.