http://www.evo.nl
Nieuwe filecijfers tonen noodzaak doelgroepstroken aan
EVO vindt dat de spitsstroken, die minister De Boer versneld wil
aanleggen, een lapmiddel zijn. Aanleg van doelgroepstroken voor
vracht- en busverkeer zijn veel effectiever.
De nieuwe filecijfers spreken boekdelen: in 2001 is het aantal files
gestegen met vijftien procent.
Minister De Boer moet snel tot actie overgaan. Voorwaarde is dat het
niet blijft bij een aanpak op korte termijn zoals doelgroepstroken.
Oplossingen op de langere termijn in de vorm van wegverbreding blijven
noodzakelijk.
Volgens EVO is aanleg van spitsstroken absoluut geen structurele
oplossing. Verbeterde doorstroming trekt juist extra verkeer aan.
Forensen die nu de spits mijden vanwege de files, stappen vanaf 2003,
wanneer de spitstroken klaar zijn, weer in de auto.
Ook carpoolers zullen weer hun eigen auto gaan gebruiken. Dat extra
verkeer genereert binnen de kortste keren nieuwe files.
Doelgroepstroken hebben die aanzuigende werking van nieuw verkeer veel
minder. Ook vanuit het oogpunt van milieu is het beter dat de groei
van het personenverkeer wordt beperkt.
Economisch belangrijk verkeer moet beter doorstromen, om de afgenomen
concurrentiekracht van Nederland te versterken. De schade die het
bedrijfsleven lijdt als gevolg van files loopt in de miljarden euroâs.
Zo maakte de Nederlandse groothandel jaarlijks tien procent extra
kosten door files.
Het bevoorradend bedrijfsleven kan de files niet ontwijken.
Goederenvervoer heeft geen keus; thuiswerken of met de trein reizen is
geen optie. Vanwege het woud aan eisen van gemeenten moet het
bevoorraden van winkels, instellingen en ziekenhuizen voor elf uur
âs ochtends klaar zijn. Juist in de ochtendspits staat ontstaat
vertraging. Bedrijven moeten meer voertuigen inzetten om producten op
tijd bij de klant af te leveren.
Met doelgroepstroken kunnen bedrijven in minder tijd meer afleveren.