EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Nieuwe filecijfers tonen noodzaak doelgroepstroken aan

EVO vindt dat de spitsstroken, die minister De Boer versneld wil aanleggen, een lapmiddel zijn. Aanleg van doelgroepstroken voor vracht- en busverkeer zijn veel effectiever.
De nieuwe filecijfers spreken boekdelen: in 2001 is het aantal files gestegen met vijftien procent.

Minister De Boer moet snel tot actie overgaan. Voorwaarde is dat het niet blijft bij een aanpak op korte termijn zoals doelgroepstroken. Oplossingen op de langere termijn in de vorm van wegverbreding blijven noodzakelijk.

Volgens EVO is aanleg van spitsstroken absoluut geen structurele oplossing. Verbeterde doorstroming trekt juist extra verkeer aan. Forensen die nu de spits mijden vanwege de files, stappen vanaf 2003, wanneer de spitstroken klaar zijn, weer in de auto. Ook carpoolers zullen weer hun eigen auto gaan gebruiken. Dat extra verkeer genereert binnen de kortste keren nieuwe files. Doelgroepstroken hebben die aanzuigende werking van nieuw verkeer veel minder. Ook vanuit het oogpunt van milieu is het beter dat de groei van het personenverkeer wordt beperkt.

Economisch belangrijk verkeer moet beter doorstromen, om de afgenomen concurrentiekracht van Nederland te versterken. De schade die het bedrijfsleven lijdt als gevolg van files loopt in de miljarden euroâs. Zo maakte de Nederlandse groothandel jaarlijks tien procent extra kosten door files.

Het bevoorradend bedrijfsleven kan de files niet ontwijken. Goederenvervoer heeft geen keus; thuiswerken of met de trein reizen is geen optie. Vanwege het woud aan eisen van gemeenten moet het bevoorraden van winkels, instellingen en ziekenhuizen voor elf uur âs ochtends klaar zijn. Juist in de ochtendspits staat ontstaat vertraging. Bedrijven moeten meer voertuigen inzetten om producten op tijd bij de klant af te leveren.
Met doelgroepstroken kunnen bedrijven in minder tijd meer afleveren.