Gemeente Kerkrade

19.09.02: Kerkrade investeert flink in wijk 'De Gracht'

Wethouder Thomas geeft het startsein voor de werkzaamheden In het kader van de wijkaanpak investeert de gemeente Kerkrade ongeveer anderhalf miljoen euro in de rioolrenovatie en wegreconstructie in De Gracht. De werkzaamheden zijn op maandag
16 september jongstleden gestart. Op woensdag 18 september gaf wethouder Peter Thomas (Openbare Werken) het startsein voor de rioolrenovatie en de wegreconstructie. Naar verwachting zullen de werkzaamheden tot maart 2003 duren.

Aanleiding reconstructie en renovatie
Er zijn diverse oorzaken die hebben geleid tot de wegreconstructie en de rioolrenovatie: In 1999 heeft de gemeente Kerkrade onderzoek laten doen naar het volledige rioolstelsel in Kerkrade. Uit de rioolinspectie bleek dat de riolering in de St. Corneliusstraat, St. Eugeniusstraat, de Grachterstraat en gedeelten van de St. Bernadettestraat (tussen de Grachterstraat en de St. Johannesstraat) en de Calbertsweg (tussen de Grachterstraat en de St. Johannesstraat) aan renovatie toe waren. (In 1999 werd de riolering in de Grachterstraat reeds gerenoveerd).
Daarnaast verkeren de wegen en trottoirs in de wijk in slechte staat en is de inrichting (bomen etc.) niet meer van deze tijd. Ook bestaan er knelpunten met parkeren, wordt een aantal drempels aangepast op verzoek van de busmaatschappij en zal het regenwater van de woningen worden afgekoppeld van het riool.

Uitvoering
Bij de uitvoering wordt meteen begonnen met het vervangen van de oude riolering. Daarna (of gelijktijdig) zullen de verschillende deelprojecten worden uitgevoerd.

30-kilometerzone
De straten worden als 30-kilometerzone uitgevoerd. De verkeersremmende maatregelen bestaan onder andere uit rijbaanversmallingen, het aanbrengen van asverspringingen en het toepassen van elementenverhardingen op de kruispunten en in de as van de asfaltwegen.

Parkeerruimte
Door de wegreconstructie ontstaat meer parkeerruimte, namelijk 1,6 parkeerplaats per woning. Met name in de buurt van de basisschool en de kerk was er behoefte aan meer parkeerruimte. Door deze uitbreiding ontstaat er een veiligere verkeerssituatie

Drempels
De bestaande drempels in de Sint Bernadettestraat en Calbertsweg worden tijdens de wegreconstructie aangepast voor het gebruik van lage-vloer bussen. De drempels zijn namelijk een obstakel voor bussen die door de Hermes Groep voor de buslijnroutes worden ingezet.

Afkoppelen regenwater
Gelijktijdig met de rioolrenovatie en de wegreconstructie wordt het regenwater van het riool afgekoppeld en bovengronds afgevoerd. Bij bovengrondse afvoer wordt het water via de dakgoten en regenpijpen naar de openbare weg geleid. Hiervoor worden gootjes of buizen door de voortuinen naar het trottoir geleid. Vanaf de openbare weg stroomt het water door straatgoten, onder een natuurlijke helling, naar de dichtstbijzijnde greppel, beek of vijver. Het regenwater van de wijk De Gracht komt uiteindelijk in de greppel langs de spoorweg van het miljoenenlijntje waar het water kan infiltreren in de ondergrond. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan het tegengaan van de verdroging van de bodem. Tevens wordt voorkomen dat schoon water aan de zuivering wordt aangeboden. De bewoners van de woningen met een regenpijp aan de straatzijde ontvangen van de gemeente Kerkrade een vergoeding van 70,- euro voor het gedogen en instandhouden van deze maatregel. Bovendien worden de tuinen in onderling overleg hersteld en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht.