Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

19-9-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Rio (BRA), circuit Nelson Piquet

TSJECH JAKOB SMRZ NIEUWE VERVANGENDE RIJDER IN DEGRAAF GRAND PRIX TEAM

Nadat eerder 2-voudig Nederlands kampioen Henk van de Lagemaat (GP Tsjechië in Brno) en Rob Filart (GP Portugal in Estoril) in het DeGraaf Grand Prix Team als vervangende rijder voor de gestopte Jarno Janssen in actie kwamen, neemt voor de Grand Prix van Rio de Janeiro en de daarna nog 4 te rijden GP s de jonge talentvolle Jakob Smrz de plaats in het enig over gebleven Nederlandse GP-team in. We hebben met Jarno drie Nederlanders een kans gegeven om zich waar te maken op GP-niveau. Van de Lagemaat gaf de voorkeur aan het prolongeren van zijn Nederlandse titel en de strijd om het Europees kampioenschap, die hij vaarwel moest zeggen als hij bij ons het GP-seizoen zou afmaken. Daarnaast heeft Rob Filart pech gehad in Portugal waar regentrainingen hem van een startplaats hielden. Daarbij was de druk van de IRTA, de vereniging van teams, groot om een rijder met potentie in te zetten. Zo kwamen we op de 19-jarige talentvolle Tsjech Jakob Smrz, die vorig jaar tijdens de Gauloises Dutch TT nog een 5e plaats scoorde in de 125cc race , verklaart teameigenaar Arie Molenaar zijn noodzakelijke stap om zoals het er nu naar uit ziet dit GP-seizoen geen Nederlander meer in zijn team actief te hebben.

De Grand Prix van Rio (tijdverschil -5 uur) wordt als enige GP naast de Gauloises Dutch TT verreden op zaterdag (21 sept.). De 1e trainingsdag op donderdag verliep voor Haruchika Aoki (die nog immer balend in het paddock rondliep na zijn door een schuiver verloren 2e plaats in de natte Estoril GP) volgens de uitgestippelde planning. Met de voorlopig 14e tijd sta ik niet op de startplaats waar ik voor ga , opent Aoki vanuit een zinderend heet (31 graden) Rio. Een startplaats bij de eerste 10 en een race-resultaat onder de 10, daar ben ik voor naar Zuid Amerika gekomen. Maar met deze hele karakteristieke baan, met maar 5 linker bochten en twee keer zoveel rechter bochten, is het altijd heel goed noodzaak dat je een juist bandencompound kan uitpluizen. De Dunlop-technici hebben voor zaterdag diverse compounds klaar staan en die zullen we testen, net als een ietwat aangepaste versnellingsbak verhouding en aangepaste carburatie. Qua topsnelheid zit ik er op 7 km van snelste man Melandri nog niet helemaal goed bij, maar daar weten Hans Spaan en de HRC technici raad op. Daarbij zal ik me morgen in de vrije training bezig houden met mijn nieuwe teammaat Jakob Smrz. De lijnen die je met een 250cc machine rijdt zijn toch iets anders dan met een 125cc machientje waar Jakob op gewend is te rijden. Hij gaat goed, verbeterde zich met 1,5 seconde ten opzichte van de vrije training, maar kan een geleide op deze moeilijke baan best gebruiken , aldus Aoki.

De kersverse DeGraaf-coureur Jakob Smrz, die luistert naar de bijnaam Kubas , was tevreden na zijn eerste dag in de 250cc Grand Prix-klasse. De 2-voudig Tsjechisch 125cc kampioen (1998 en 1999) heeft reeds 27 GP s ervaring in de 125cc klasse en nestelde zich op een uiterst respectabele 25e plaats. Dat is redelijk, maar kan beter , opent Smrz, die zich in ieder geval ver binnen de kwalificatie tijd wist te rijden. Mijn tijden liggen dicht achter die van de concurrenten. Als ik er een halve seconde vanaf snoep sta ik 2 startrijen verder naar voren. Maar de switch van de 125cc naar de kwartliter is er niet een die je zomaar van de ene op de andere race zonder aanpassingsproblemen kan doen. De machine biedt veel meer vermogen en je moet het gas echt doseren, zeker in de 4 overhaakse doorlopende bochten. Ik maakte nog een klein foutje bij Post 21, de laatste rechter doorloper voor start en finish en trok mijn motor onderuit. Daarmee verspeelde ik ook nog heel wat kostbare trainingstijd in de 1e tijdtraining. Als ik morgen een paar rondjes de echte ideale lijn van Haru kan afkijken, kom ik wellicht ook nog verder. Hans Spaan weet waar hij het over heeft en we maken rustige weloverwogen stappen in de afstelling van de machine. Ik moet eerst zelf nog wennen. Dat wil ik vrijdag in de 2e vrije training doen, om in de tijdtraining vanuit het achterveld verder naar voren te kunnen opklimmen , besluit Kubas.

Paddock-gossip:

Loris Capirossi (ITA) verlaat aan het einde van dit seizoen het West Honda Pons team en rijdt in 2003 naast regerend Superbike wereldkampioen Troy Bayliss (AUS) die op 29 sept. in Imola voor prolongatie van de Superbike-titel strijd met Colin Edwards (USA)- voor het Ducati-Shell fabrieksteam in de MotoGP-klasse. Het Amerikaanse Superbike wonderkind Nicky Hayden is ingelijfd door Honda om volgend jaar een RCV fourstroke in de MotoGP-klasse te rijden. In welk Honda-team is nog niet bekend.

TV-uitzendingen races op zaterdag 21 sept.:

Live op Eurosport (5 uur tijdverschil):

16.15 uur - 125cc race

17.30 uur 250cc race

19.00 uur MotoGP-race

NOS Studio Sport zendt samenvattingen uit van de races in Rio.

Rio Nelson Piquet circuit gegevens:

Tijdverschil: - 5 uur

Lengte circuit: 4.933 meter

Breedte circuit: 18 meter

Aantal rechter bochten: 4

Aantal linker bochten: 8

Langste rechte eind: 1.000 meter

Pole Position: Links

Gebouwd in: 1978

Laatste modificatie: 1995

Biografie Jakob Smrz (CZ) (roepnaam Kubas )

vervangende rijder voor Jarno Janssen in laatste GP s 2002

Geboortedatum: 7 april 1983 (Eéské Budijovice, Tsjechië) - 19 jaar

Woonplaats: Eéské Bud-jilovice, Tsjechië

Burg. Staat: Vrijgezel

Beroep: Student aan het Gymnasium / Professional coureur

Lengte en gewicht: 178 cm en 63 kg

Hobby s: Voetbal, wielrennen en motocross

Eerste race: 1997 125cc Honda op Vliegveld Budweis (14 jaar)

Eerste GP: 1998 Brno (GP Tsjechië) 125cc Honda (uitgevallen) 15 jr

Totaal aantal GP-starts: 27 GP-starts, allen op 125cc Honda

Beste GP-resultaten:

5e Plaats in 125cc klasse Dutch TT Assen 2001 (Honda)

5e plaats op startgrid 125cc GP Brno (CZ) 2001 (Honda)

Nationale titels: Tsjechisch kampioen in 1998 en 1999 in de 125cc klasse

Eindklasseringen Jakob Smrz:

1997 Aantal races gereden in 125cc klasse

1998 Tsjechisch 125cc kampioen (Honda)

GP-wildcard start Brno - uitgevallen

1999 Tsjechisch Kampioen 125cc (Honda)

10e in EK-eindstand 125cc (Honda)

2000 28e in 125cc GP-eindstand (Honda)

2e in 125cc Europees Kampioenschap

EK-overwinning op de Hongaroring (H)

2001 17e in 125cc Grand Prix eindstand (Honda)

Gestart in 8 van de 16 GP s

2002 Diverse starts in 125cc GP s

250cc GP-debuut in DeGraaf Grand Prix Team

Trainingstijden na de 1e dag (donderdag 19 sept.) in Rio de Janeiro:

250cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Toni ELIAS SPA 1'54.312 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia

2. Marco MELANDRI ITA 1'54.328 MS Aprilia Racing

3. Fonsi NIETO SPA 1'54.823 Telefonica Movistar-Repsol Aprilia

4. Sebastian PORTO ARG 1'54.962 Petronas Sprinta Yamaha TVK

5. Randy DE PUNIET FRA 1'55.063 Campetella Racing Aprilia

6. Roberto LOCATELLI ITA 1'55.349 Motor racing Aprilia

7. Alex DEBON SPA 1'55.743 Campetella Racing Aprilia

8. Franco BATTAINI ITA1'55.923 Aprilia Imola Circuit Exalt Cycle Race

9. Emilio ALZAMORA SPA 1'55.942 Fortuna Honda Gresini

10. Roberto ROLFO ITA 1'56.044 Fortuna Honda Gresini

11. Casey STONER AUS 1'56.063 Safilo Oxydo Race LCR Aprilia

12. Naoki MATSUDO JPN 1'56.164 Dark Dog Yamaha Kurz

13. David CHECA SPA 1'56.876 Safilo Oxydo Race LCR Aprilia

14. Haruchika AOKI JPN 1'57.001 DeGraaf Grand Prix Team Honda

15. Jay VINCENT GBR 1'57.083 Cibertel Honda BQR
25. Jakub SMRZ CZE 1'58.694 DeGraaf Grand Prix Team Honda

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Max BIAGGI ITA 1'51.854 Marlboro Yamaha Team

2. Valentino ROSSI ITA 1'51.866 Repsol Honda Team

3. Carlos CHECA SPA 1'51.975 Marlboro Yamaha Team

4. Alex BARROS BRA 1'51.998 West Honda Pons


5. Norick ABE JPN 1'52.028 Antena 3 Yamaha d'Antín

6. Olivier JACQUE FRA 1'52.122 Gauloises Yamaha Tech 3

7. Nobuatsu AOKI JPN 1'52.158 Proton Team KR


8. Shinya NAKANO JPN 1'52.343 Gauloises Yamaha Tech 3

9. Kenny ROBERTS USA 1'52.369 Telefonica Movistar Suzuki

10. Garry McCOY AUS 1'52.490 Red Bull Yamaha WCM

11. Tohru UKAWA JPN 1'52.498 Repsol Honda Team

12. Jeremy McWILLIAMS GBR 1'52.552 Proton Team KR

13. Daijiro KATO JPN 1'52.659 Fortuna Honda Gresini

14. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'52.938 Kanemoto Honda Racing

15. Loris CAPIROSSI ITA 1'53.016 West Honda Pons
125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.58,897; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.59,044; 3. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.569,105; 4. Gabor Talmacsi, H, Honda 1.59,371; 5. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.59,561; 6. Mika Kallio, SF, Honda 1.59,686; 7. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.59,722; 8. Noboru Ueda, J, Honda 1.59,993.



Ingezonden persbericht