CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 19 september 2002
CDA pleit voor strengere begrotingsdiscipline

Bijdrage van Frans Jozef van der Heijden
over de Viermaandsrapportage 2002
t.b.v. Raadsdebat 19 september 2002

De rapportage is laat, maar werd terug gestuurd vanwege te summiere toelichting op de cijfers. De informatie is verbeterd, maar kan (wat overschrijdingen betreft) toch meer analyse dan toelichting inhouden.

Hoe dan ook, zodra wordt gewerkt met een programmabegroting is deze wijze van rapporteren aan de Raad niet zinvol, het College zal zelf conclusies en besluiten aan Viermaands- en Achtmaandsrapportages moeten verbinden. Politiek relevant is dan alleen in hoeverre zich, binnen de beleidsvelden van de programmabegroting, politiek relevante verschuivingen voordoen en voorts hoe er overschrijdingen (of onderschijdingen) worden gesignaleerd binnen gehele beleidsvelden.

Voor wat betreft het CDA gelden daarbij de volgende normen in wat zich laat omschrijven als strakke begrotingsdiscipline. Daarbij geldt in de eerste plaats strenge budgetdiscipline per begroting van een dienst en vervolgens, logischerwijze, per beleidsveld.

Overschrijdingen in de dienstbegroting, die het gevolg zijn van slecht begroten, slecht management, of slecht participeren op ontwikkelingen, worden uitsluitend en alleen opgevangen binnen de eigen begroting. Waar zich externe, ernstige verstoringen voordoen, wordt gekeken in hoeverre die in het beleidsveld kunnen worden opgevangen. Het college doet er goed aan dat aan de Raad te melden, maar heeft de bevoegdheid zelf maatregelen te nemen.

Wanneer deze vuistregel nu al wordt aangehouden (wat impliciet in het voorstel gebeurt, behalve voor wat de Dienst Gemeentelijke Belastingen Rotterdam betreft) dan wordt er terecht geen voorstel tot begrotingswijziging gedaan voor 23 miljoen euro, zeg maar in de categorie slecht begroten.

Wat de budgetverhoging van 38,5 miljoen euro voor een aantal overschrijdingen betreft waarvan die voor de Dienst Belastingen, SoZaWe en de Bestuursdienst het meest in het oog vallen is dekking, wat de verhoging acceptabel maakt.
Maar of dat ook zo zal zijn in een veel strenger regiem, zoals door het CDA bepleit en noodzakelijk geacht, met het oog op de grote herverdeling van middelen in het aan te bieden Collegeprogramma, mag dus zeer betwijfeld worden.

In dit licht is het derhalve van groot belang, scherpe analyses te maken van overschrijdingen en niet te volstaan met toelichtingen als daar zijn: knelpunten, ten onrechte niet in de begroting verwerkt, hoger dan geraamd, e.d.

Twee categorieën verdienen extra aandacht: doorwerking exploitatieresultaat 2001 en doorwerking Raads(besluiten), die kennelijk voor verrassingen zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat straks uitpakt in de programmabegroting; in een strakke begrotingsdiscipline dienen dergelijke overschrijdingen direct aan de voorkant zichtbaar en vervolgens afgedekt te zijn.

Tenslotte: het CDA onderschrijft de opvatting van de Commissie Middelen, dat de vakcommissies zich moeten buigen over de overschrijdingen en onderschrijdingen in het eigen beleidsveld, omdat juist daar meer is te zeggen over beleid, uitwerking daarvan en vervolgens het management ter zake. De Commissie Middelen heeft daar afstand en dient die ook te bewaren.

Het CDA is het eens met de reserveringen die worden gevraagd voor het Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam.