Technische Universiteit Delft

Dieselroetfilter
19 september 2002 | 16.00 uur
hr. C. van Gulijk | scheikundig ingenieur.
promotor | prof.dr. J.A. Moulijn (fac TNW)
toeg.prom. | Dr.ir. M. Makkee (UHD-fac TNW)

Rational design of a robust diesel particulate filter.
De dieselmotor werd in 1897 door Rudolf Diesel geïntroduceerd en is nog steeds de meest efficiënte interne verbrandingsmotor. De goede brandstofefficiëntie wordt echter overschaduwd door de emissie van schadelijke stoffen. Een belangrijke schadelijke stof is dieselroet wat als aërosol in het uitlaatgas gedispergeerd is. Om roet uit uitlaatgas te verwijderen moet het worden uitgefilterd en daarna katalytisch verbrand. Het doel van het onderzoek van Van Gulijk is om een dieselroetfilter te ontwerpen op de volgende rationele gronden: robuust, betrouwbaar, duurzaam en energiezuinig. De Deftse promovendus introduceert een nieuw ontwerp voor dieselroetfilters: de "Modified Turbulent Precipitator". Het ontwerp bestaat uit een serie van geperforeerde keramische schuimplaten, een combinatie van een open kanaal en een diep bed filter. Het open kanaal introduceert een intrinsieke robuustheid in het filtersysteem. In deze verschilt het filter met commerciële systemen die in eerste instantie ontworpen zijn voor een hoge filtratie efficiëntie, maar mogelijk verstopt kunnen raken. Simulaties, metingen en case studies geven aan dat het concept van een robuust filter succesvol is maar dat het filter te groot is voor auto's. De belangrijkste oorzaak is de middelmatige prestatie van keramisch schuim als dieselroetfilter. Een betere toepassing is voor stationaire dieselmotoren, scheepsmotoren of treinen. Hier is de eis van het maximale filter volume van het filter minder streng.
Voor de ontwikkeling van een rationaal filtermodel is de fractaal-achtige structuur van de zwevende roetdeeltjes geanalyseerd. De analyse maakt de individuele filtratiemechanismen in keramische schuimend duidelijk. Daarnaast blijkt dat de op fractalen lijkende structuur van
dieselroetdeeltjes de prestaties van de gebruikte aërosolinstrumenten verslechtert. Naast een nieuw ontwerp voor een dieselroetfilter is er een beter begrip van de fractaal-achtige structuur van dieselroetdeeltjes wat belangrijk is voor het gebruik van commerciële aërosolinstrumenten en kennisontwikkeling voor filtratie van dieselroet.

Voor verder lezen:

* Diesel exhaust emissions control 2002 diesel particulate filters Society of Automotive Engineers, 2002

* Diesel exhaust emission control diesel particulate filters Society of Automotive Engineers, 2001

* Critical topics in exhaust gas aftertreatment by Peter Eastwood, 2000

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Communicatie & Marketing Groep / TU Delft
tel.: 015 2785454
fax.: 015 2781855
GSM: 06 20408176