Erasmus Universiteit Rotterdam

Supermarktaanbiedingen doen aankopen fors stijgen

Elke consument loopt in de supermarkt wekelijks tegen aanbiedingen op. Folders in de brievenbus kondigen dergelijke verkoopacties bovendien al tijdig aan. Huishoudens blijken tijdens deze aanbiedingsperiode fors meer te kopen als anders, variërend van twee keer zoveel voor chipsaanbiedingen tot zelfs negen keer zoveel voor koffieaanbiedingen. Tweederde van deze stijging is afkomstig van klanten die normaliter een andere merk kopen. Mensen met een hogere sociale klasse maken bovendien meer gebruik van de aanwezige aanbiedingen. De consument gaat volgens Linda H. Teunter niet alleen in op de acties vanwege het financiële voordeel, maar gebruikt het ook als instrument om het beslissingsproces - wat zullen we vandaag eten? - te vergemakkelijken. Zij promoveert op donderdag 19 september 2002 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op de dissertatie Analyse van de effecten van verkoopacties op het aankoopgedrag van huishoudens.

Om vast te stellen wat de specifieke effecten van deze aanbiedingen zijn op het aankoopgedrag van huishoudens heeft de promovenda gebruik gemaakt van data welke zijn verzameld door GfK Consumerscan.

De gebruikte gegevens omvatten een groep van circa 200 huishoudens die voor een periode van twee jaar al hun levensmiddelenaankopen thuis hebben gescand. Daardoor is bekend wanneer zij producten hebben gekocht, waar zij dit hebben gekocht, hoeveel zij hebben gekocht en tegen welke prijs. Een tweede informatiebron, afkomstig van IRI Infoscan, verschaft gegevens over de aanbiedingen die in de verschillende specifieke winkels in Nederland werden gevoerd. Welke prijskortingen zijn wanneer geweest, hebben die wel of niet in een folder gestaan, zijn ze ondersteund met een speciale display in de winkel, etc. Het combineren van deze twee databronnen geeft inzicht in de mate waarin de aanwezigheid van verschillende soorten aanbiedingen het koopgedrag van de 200 huishoudens heeft beïnvloedt.

Deze inzichten worden verworven op twee niveaus. Ten eerste is inzicht verkregen in huishoudkarakteristieken die bepalend zijn voor een huishouden om wel of niet in te gaan op een aanbieding. Uit de analyses blijkt bijvoorbeeld dat grotere huishoudens er meer op ingaan en dat de aanwezigheid van jonge, nog niet naar school gaande kinderen een negatief effect heeft op het gebruik maken van aanbiedingen.

Een verrassende en interessante bevinding is dat mensen met een hogere sociale klasse meer gebruik maken van de aanwezige aanbiedingen. De verkoopacties beïnvloeden dus niet alleen het koopgedrag omdat het financiële voordelen oplevert, aanbiedingen worden ook gebruikt als een soort beslissingsinstrument om het koopproces te vereenvoudigen en te versnellen. Dit geldt met name voor huishoudens die niet elk dubbeltje hoeven om te draaien voordat ze het uitgeven.

Naast het bestuderen van het wel of niet ingaan op aanbiedingen is gekeken naar de specifieke reactie van een huishouden. Een huishouden kan door een reclameactie een ander merk kopen dan normaal, maar een huishouden kan ook meer kopen, het aanbiedingsproduct eerder kopen dan gepland, of naar een andere winkel gaan omdat daar een interessante aanbieding is. Het optreden van deze mogelijke reacties, ook wel sales promotion reaction mechanisms genoemd, is onderzocht voor zes verschillende product categorieën: koffie, vruchtensap, frisdrank, candybar, chips en pasta (deegwaren).

De promovenda deed onderzoek naar mogelijke effecten tijdens de aanbiedingsperiode zelf, maar ook de periode erna en ervoor (de zogenaamde postpromotionele en prepromotionele perioden). Het blijkt dat het ingaan op promoties gemiddeld varieert van 8% voor pasta aanbiedingen tot maar liefst 44% voor koffie aanbiedingen. Er wordt tijdens aanbieding fors meer gekocht als normaal, variërend van twee keer zoveel voor chips aanbiedingen tot zelfs negen keer zoveel voor koffie aanbiedingen. Echter, ongeveer 40% van deze stijgingen zijn geleend van de pre- en postpromotionele periode. Verder blijkt volgens Teunter dat het specifieke effect ook verschilt per productcategorie. Aanbiedingen voor candybars leiden met name tot het eerder doen van aankopen en het kopen van andere merken. Aanbiedingen voor koffie leiden met name tot het kopen van extra hoeveelheden. Maar de Nederlandse huishoudens blijken in zijn algemeenheid wel systematische shoppers te zijn. Als ze een product door een aanbieding eerder kopen, dan stellen ze de volgende aankoop meestal uit of kopen ze de volgende keer minder. Dan leidt de aanbieding dus niet tot extra consumptie. Aanbiedingen voor vruchtensap vormen echter de uitzondering op deze regel. Het zorgt wel voor extra aankopen tijdens de aanbiedingsperiode zonder een correctie tijdens een volgend aankoopmoment, dus extra consumptie.

Als enkel en alleen naar het effect tijdens de aanbiedingsperiode zelf wordt gekeken, dan blijkt dat, gemiddeld genomen, 37% valt toe te schrijven aan het wisselen van merk, terwijl meer dan de helft (53%) valt toe te schrijven aan verschuivingen in de tijd terwijl de resterende 10% kan worden toegeschreven aan het meer kopen van een merk dat het desbetreffende huishouden anders toch ook had gekocht. Echter, een deel van de verschuivingen in de tijd zijn afkomstig van nieuwe gebruikers, huishoudens die het merk niet zouden kopen als het niet in de aanbieding is. Als hier rekening mee wordt gehouden blijkt uiteindelijk tweederde van het effect toe te schrijven aan het wisselen van merk. Dit betekent dat aanbiedingen vooral winstgevend zijn voor de producent, omdat deze erop gebrand is nieuwe kopers naar zijn merk toe te trekken door middel van een promotie. Een winkelier is minder geïnteresseerd in merk wisselingen binnen de winkel (tenzij door de aanbieding een huishouden een duurder merk koopt). Hij stelt meer prijs op extra omzet, hetzij door extra aankopen, hetzij door versnelde aankopen.

Promotoren: prof.dr.ir. B. Wieringa, Bedrijfskunde in het bijzonder Marketing, en prof.dr. T. Kloek, emeritus hoogleraar Econometrie

Noot voor de pers
Promotie: donderdag 19 september, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: bij de promovenda, tel. (010) 408 1179
e-mail: lteunter@fbk.eur.nl
zie ook www.erim.eur.nl

INLINE] INLINE]