19 - 09 - 2002
ZO²Z-Award 2003 (19 september 2002)
Zelfstandig ondernemer onderscheidt zich!
De zelfstandig ondernemer onderscheidt zich. Dit is een open deur
voor elke ondernemer, maar voor de politiek vaak nog niet
duidelijk.
Zelfstandige levensmiddelendetaillisten...
* onderscheiden zich nog meer met hun collega's als zelfstandig
ondernemer!
* profiteren van een gratis supermarkt klanttevredenheidsonderzoek!
* zien via een gratis benchmark waar ze staan ten opzichte van
collega-ondernemers
* maken gebruik van het basismateriaal voor een artikel in de locale
pers
* laten zich uitdagen om de beste zelfstandige ondernemer met een
supermarkt, convenience store of buurtwinkel in hun provincie te
zijn
* dingen vervolgens mee naar de nationale titel winnaar ZO²Z-Award
2003
als zij zich inschrijven als deelnemer!
Wie wint er in 2003 de ZO²Z-Award van het Vakcentrum
Levensmiddelen?
Daar is niets van te zeggen, horen wij u denken. Dat klopt, want
dan moet u natuurlijk eerst weten wat deze competitie inhoudt en
wat ondernemers er voor moeten doen. Om met het laatste te
beginnen, de extra inspanningen voor de deelnemers zijn heel
beperkt. Deelnemers krijgen meer dan dat ze moeten leveren en
deelname is voor Vakcentrumleden geheel gratis.
Achtergrond
ZO²Z staat voor Zelfstandig Ondernemer Onderscheidt Zich. De
ZO²Z-Award is een nieuwe, jaarlijkse prijs voor de beste
zelfstandige ondernemer van Nederland in onze branche.
Niet het bedrijf, maar de ondernemer wordt beoordeeld. Te vaak
worden ondernemers nog afgerekend op de formulenaam die op het
bedrijf staat en niet op hun ondernemerskwaliteiten. Vooral het
communiceren van de ondernemer achter de formule en de meerwaarde
die een zelfstandig ondernemer heeft, vormen de speerpunten van het
ZO²Z-project.
Naast individuele persberichten voor de lokale en regionale pers
van de deelnemers, zal het Vakcentrum constant aandacht voor de
competitie vragen in de landelijke media en natuurlijk in de
vakpers.
Deelnemers
Het ZO²Z-project is een competitie die openstaat voor zelfstandige
supermarktondernemers, ondernemers met een buurt- en dorpsgerichte
winkel en ondernemers met een convenience store met een duidelijk
foodassortiment.
Eerste beoordeling
De eerste selectie wordt gemaakt, nadat de deelnemers zelf een
vragenlijst hebben ingevuld, een checklist is afgehandeld door een
onafhankelijke jury en een consumentenoordeel gegeven is vanuit een
Supermarkt Klant Tevredenheids Onderzoek (SKTO).
Regiowinnaars
Er blijven dan 12 regionale winnaars over, die in een tweede
beoordelingsronde bezocht worden door een wetenschappelijk
onderzoeker van het Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf
(EIM). Deze onderzoeker neemt een interview af en maakt een
SWOT-analyse. Parallel aan deze beoordeling gaan bestuursleden van
de verschillende detaillisten- en franchiseverenigingen en leden
van het Vakcentrum JuniorenPlatform op pad met een checklist, zodat
wij in de tweede ronde ook weer drie beoordelingstrajecten hebben.
Commissaris van de Koningin
Het Vakcentrum is voornemens om met de regiowinnaars een bezoek te
brengen aan de Commissaris van de Koningin van elke provincie, om
aandacht te vragen voor de zelfstandige ondernemer die achter de
formule opereert en een absolute meerwaarde heeft voor zijn
marktgebied.
Drie genomineerden
Na de tweede selectieronde komen wij tot drie genomineerde
ondernemers, die bezocht worden door de drie leden van de
finale-jury. Deze jury bestaat uit de voorzitters van het Centraal
Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de heer Klaas van den Doel,
Stichting Merkartikel (SMA), de heer Erik Korthals Altes en
Vakcentrum Levensmiddelen, de heer Herman van der Geest. Zij hebben
een gesprek met de ondernemers enbpalen wie de winnaar wordt.
Prijsuitreiking
Tijdens de Dag van het Vakcentrum op dinsdag 20 mei 2003
presenteren wij eerst de drie genomineerden en aansluitend de
winnaar van de competitie om de ZO²Z-Award 2003.
Deskundigheid
Voor het project is een breed draagvlak gecreëerd in de
levensmiddelenhandel.
De vragenlijst en de checklist zijn zorgvuldig samengesteld met
medewerking van specialisten van BDO, Deloitte & Touche, Ernst &
Young, GiBo, Marshoek, Vakadi en Foodconsult Bedrijfsadvies. De
check in de eerste beoordelingsronde wordt uitgevoerd door
buitendienstmedewerkers van de hoofdsponsors van de Dag van het
Vakcentrum 2003, tevens sponsors van de ZO²Z-Award. Dat zijn
Campina, Coca Cola, Douwe Egberts, Friesche Vlag, Heineken,
Masterfoods en Nutricia Nederland.
Het SKTO wordt uitgevoerd door FoodWorld in samenwerking met de
Universiteit van Nijmegen.
Alle deelnemers krijgen gratis een rapport van het SKTO uitgevoerd
bij hun bedrijf en zijn ook nog eens gratis deelnemer aan de
benchmark vanuit de vragenlijst en de checklist. Voordeel van deze
benchmark is dat er vergelijkingen kunnen worden gemaakt over de
grenzen van formules heen. Nuttige informatie voor elke
zelfstandige ondernemer.
Collega's
De medewerking van de besturen van de detaillisten- en
franchiseverenigingen en het Vakcentrum JuniorenPlatform verbreden
het draagvlak van de competitie om de ZO²Z-Award nog verder. Het
mag duidelijk zijn dat deze (aspirant)ondernemers geen oordeel
zullen geven over collega's binnen de eigen formule. Dus de
objectiviteit in alle beoordelingen is gegarandeerd. Dat is ook
absoluut het geval, als wij het hebben over het interview en de
SWOT-analyse door wetenschappelijk onderzoekbureau EIM en de
finale-jury.
Deelname is voor Vakcentrumleden geheel gratis. Kortom, heel veel
redenen voor ondernemers om zich in te schrijven als deelnemer.
Komende week ontvangen de leden van het Vakcentrum een brief met
een inschrijfformulier.
Samen met alle deelnemers zet het Vakcentrum graag de zelfstandige
levensmiddelendetaillist nog nadrukkelijker op de kaart.
---