Ingezonden persbericht


19 september 2002

Gemeenteraad Amsterdam wil verplichting dodehoekspiegel vervroegen

Fietsersbond ondanks te late reactie toch positief

Een meerderheid van de gemeenteraad in Amsterdam ondersteunt de motie van Groen Links waarin staat dat de gemeente al vanaf 18 oktober 2002 verboden gebied moet worden voor vrachtwagens zonder dodehoekspiegel of camera. Tevens moeten gemeentelijke diensten en onderaannemers voor 18 oktober hun vrachtwagens voorzien van deze zichtveldverbeterende systemen. De landelijke verplichting gaat op 1 januari in. De raad wil bovendien dat er voor 1 januari 2003 een actieplan ligt voor het aanbrengen van fietsvoorsorteerplaatsen over de volle breedte bij kruispunten met verkeerslichten, en dat dit een regel wordt voor nog nieuw aan te leggen kruispunten. De motie is op 18 september ingediend naar aanleiding van een brief van de Fietsersbond (d.d. 10-12-2001) aan de gemeente Amsterdam.

De Fietsersbond vindt het positief dat de gemeenteraad eindelijk adequaat reageert op meerdere verzoeken van de bond. Het is laat, te laat kunnen we helaas op grond van ervaringen stellen, maar als de gemeente nu inderdaad concreet en voortvarend aan de slag gaat, is Amsterdam de eerste gemeente die de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor dit probleem zo oppakt , aldus Arien de Jong van de Fietsersbond.

De dode hoek van vrachtwagens zorgt voor veel onveiligheid onder fietsers en voetgangers. Per jaar vallen er 30 doden en 90 zwaargewonden als gevolg van het feit dat chauffeurs hen over het hoofd zien. Per 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor alle vrachtwagens. De Fietsersbond en, naar nu blijkt, ook een meerderheid in de Amsterdamse gemeenteraad, willen daar niet op wachten.