20-9-2002
De Miljoenennota en Tilburg
Reactie op hoofdpunten
Op Prinsjesdag heeft het Kabinet Balkenende de Miljoenennota
gepresenteerd. Het College geeft een reactie op de rijksbegroting voor
2003.
In de Miljoenennota heeft het kabinet op veel fronten een
koerswijziging aangebracht. Een voorspelbare en consistente overheid,
op alle niveaus, is belangrijk voor de geloofwaardigheid van de
overheid. Vaak opereren gemeenten in de frontlinie, maar als dan op
een aantal gebieden weer een heel andere koers wordt ingezet, tast dat
de betrouwbaarheid van de (lokale) overheid aan, zorgt dat voor
verspilling en desinvestering in geformuleerd beleid, automatisering
enzovoort. Soms kan net ingezet beleid zelfs niet tot uitvoering komen
omdat de financiën daarvoor nu weer worden ingetrokken.
INTEGRATIE EN MIGRATIE
Het kabinet wil het integratieproces bevorderen door immigratie zo
veel mogelijk te beperken en meer dwangmaatregelen toe te passen bij
de inburgering c.q. integratie van allochtonen. De nu door het kabinet
ingeslagen weg om onvoldoende ingeburgerde allochtonen die al langer
in Nederland zijn naar de schoolbanken te sturen wordt in Tilburg al
met succes bewandeld.
Door een strengere selectie van asielzoekers aan de poort zal de
formele instroom van asielzoekers zeker afnemen. De voedingsbodem van
migratie blijft echter bestaan, waardoor het migratieprobleem zich in
andere vormen zal manifesteren: migranten zullen kiezen voor directe
illegale migratie naar Nederland zonder de asielprocedure in te gaan.
Maar het zijn de gemeenten die de daaruit voortkomende problemen
ondervinden. De nu door het kabinet ingezette lijn dat gemeenten geen
hulp meer mogen bieden aan illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers
staat haaks op de zorgplicht die de burgemeester heeft voor zijn
burgers. Tilburg zal blijven opereren binnen de wettelijke kaders,
maar de gemeente zal uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen niet
aan hun lot overlaten.
Een verharde houding van de overheid kan leiden tot een scenario
waarbij met name de moslimgemeenschappen zich verder afkeren van de
samenleving. In de nasleep van incidenten zoals bijvoorbeeld rond de
moskee en het AZC in Tilburg Noord, gaat ook de gemeente de landelijk
gevoerde discussie rondom godsdienstvrijheid en spreidingsbeleid in
relatie tot de multiculturele samenleving versneld aan.
De sfeer die het kabinetsbeleid uitstraalt is dat allochtonen zich
moeten aanpassen. In ons eigen Tilburgse beleid leggen we er veel meer
de nadruk op dat integratie als wederzijds proces. Tilburg wil een
stad zijn waar alle inwoners zich letterlijk en figuurlijk goed met
elkaar verstaan en gelijkelijk deelnemen aan het maatschappelijk
leven. Tilburg wil een kleurrijke stad zijn, waarin het voor alle
burgers prettig wonen, werken en leven is.
Antillen
Het kabinet neemt nadrukkelijker de regie in handen om samen met de
Nederlandse Antillen en Aruba te komen tot een behoorlijk bestuur en
een doelmatige rechtshandhaving op de eilanden. Ook Tilburg ondervindt
de gevolgen van de bestuurlijke en economische toestand op de
Nederlandse Antillen. Het aantal inwoners van Antilliaanse komaf is de
afgelopen jaren in Tilburg verdubbeld. Daarbij blijkt dat het
inburgeren van de nieuwkomers onder hen niet geheel probleemloos
verloopt, dat de druk op de toch al krappe woningmarkt er door
toeneemt en dat een deel van hen zich schuldig maakt aan ernstige
vormen van criminaliteit. In dat opzicht worden maatregelen die de
situatie op de Antillen kunnen verbeteren en daarmee de noodzaak om
elders een toekomst te zoeken - toegejuicht.
REINTEGRATIE EN GESUBSIDIEERDE ARBEID
Het kabinet heeft zeer forse bezuinigingen aangekondigd op het terrein
van reïntegratie. In Tilburg zijn zo'n 1500 personen werkzaam op
I/D-banen en WIW-dienstbetrekkingen. Deze mensen zijn werkzaam als
stadswacht, buurtconciërge, medewerker in de zorg, klassenassistent
enzovoort. Een op de vier van deze banen zal in het komende jaar, als
het aan het kabinet ligt, via een vacaturestop niet meer worden
ingevuld. Dat deert het kabinet niet, maar de stad wel. Er verdwijnt
nuttig en zinvol werk, en voor velen wordt de weg naar zinvolle arbeid
afgesneden.
In een tijd van oplopende werkloosheid is dit een onlogisch besluit.
Bovendien wordt het voor de stad moeilijk om de dit voorjaar gemaakte
afspraken met het rijk over het vergroten van de uitstroom uit de
bijstand waar te maken nu er zo sterk wordt bezuinigd op
werkgelegenheidsmiddelen.
VEILIGHEID
Toezicht op publieke ruimte
Het kabinet pleit voor meer toezicht in de publieke ruimte. De
Tilburgse politie heeft de gebiedsgebonden politiezorg al langer
uitgeroepen tot hoofddoelstelling. Dit betekent dat de politie meer
zichtbaar aanwezig is in de wijken en buurten. Momenteel zijn er in
Tilburg 38 wijkagenten; dit aantal zal de komende tijd doorgroeien
richting de vijftig. Deze wijkagenten zijn voor 85% van hun tijd
beschikbaar en actief in de wijk.
Criminaliteitsbestrijding
Het kabinet wil de criminaliteit van de straat halen. In Tilburg zijn
het bestrijden en voorkomen van auto-inbraak, woninginbraak, overlast,
geweld, bedreiging en straatroof reeds speerpunten voor de politie,
het OM en de gemeente. De daarbij toegepaste methodieken zoals
Stelselmatige Dader Aanpak en Informatiegestuurde Opsporing blijken
succesvol. Op deze wijze kon recentelijk het aantal auto-inbraken tot
een laagte-record worden teruggebracht. Ook werkt Tilburg aan de
realisering van het Veiligheidshuis. Hier zitten alle partijen onder
één dak die een verantwoordelijkheid hebben in het vergroten van de
veiligheid in Tilburg .
GROTESTEDENBELEID
Het kabinet wil afspraken maken met de 30 grootste gemeenten over
veiligheid in combinatie met het grotestedenbeleid. Tilburg is klaar
voor die afspraken.
EXTERNE VEILIGHEID
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor door de
binnensteden alsook de aanwezigheid van gevaarlijke plekken als
spoorwegemplacementen vormen een probleem. Niet alleen m.b.t. de
veiligheid van de mensen die langs het spoor wonen, maar ook voor de
mogelijke ontwikkeling van binnenstedelijke gebieden nabij het spoor.
Het beschikbare budget ( 100 miljoen) om deze problemen aan te pakken
is bij lange na niet toereikend. In Tilburg hebben we zeer
nadrukkelijk met deze problematiek te maken.
VEREENVOUDIGING REGELGEVING
Het kabinet wil de regels en toezicht op de naleving vereenvoudigen.
Daar kunnen wij ons zeker in vinden, maar Tilburg zou het op prijs
stellen als verdere deregulering in een interactief proces en in nauw
overleg met de grote steden (bijvoorbeeld de G 25) tot stand zou komen
om een optimale afstemming te krijgen tussen regelgeving en
(ruimtelijke) kwaliteit. De Tilburgse beleidslijn zou zijn: regelen
wat je moet regelen (regie) en loslaten waar dat kan.
WONEN
Wonen in de stad moet ook voor midden en hogere inkomensgroepen
aantrekkelijker worden. Dit past goed in het Tilburgse beleid. Maar de
(financiële) verantwoordelijkheid daarvoor wordt bij de gemeenten
gelegd. Het Rijk weet als geen ander dat reconstructie en
herstructurering veel geld kost en dat de subsidies daarvoor van het
Rijk moeten komen. Wij vinden het goed dat gemeenten de
verantwoordelijkheid krijgen, maar het rijk moet voor de benodigde
extra middelen zorgen.
Ook het voornemen om zich landelijk te concentreren op de aanpak van
veertig tot zestig wijken past goed bij de door Tilburg gedefinieerde
sleutelprojecten zoals bijvoorbeeld Stationsomgeving, Piushaven en
Tilburg Noord.
VERKEER EN VERVOER
De voornemens van het kabinet inzake de verbetering van de
bereikbaarheid over de weg en het spoor spreken ons zeer aan. De
verbreding van de A2 Den Bosch-Eindhoven c.q. de aanleg van
spitsstroken, met name rond Eindhoven, komt ook ten goede aan de
afwikkeling van het verkeer op de A58. De aanpak van knelpunten op het
landelijke hoofdwegennet heeft echter een onbedoeld ongunstig effect:
de druk op de aan-sluitingen van lokale gemeentelijke wegennetten
neemt toe. Maatregelen hiervoor in het kader van regionale en lokale
bereikbaarheid zijn sterk naar de achtergrond verdwenen.
Noordwesttangent
Tilburg betreurt het dat er pas na 2007 een rijksbijdrage is voorzien
voor de Noordwesttangent. Wij zijn voorstander van een spoedige,
gefaseerde uitvoering en financiering per onderdeel, waarbij Rijk,
Provincie en gemeente de kosten gelijkelijk verdelen. Ook vragen wij
in zijn algemeenheid aandacht voor een indexering van de rijksbijdrage
om de gereserveerde rijksbijdrage waardevast te houden.
Station Reeshof
Tilburg is blij met het kabinetsstandpunt ten aanzien van de
ontsluiting van de VINEX-wijken. Dat sterkt ons in de opvatting dat
het rijk de toezegging over de bijdrage aan het station Reeshof ook
gestand zal doen. Tevens vragen wij aandacht voor de aanleg van een
voorstadhalte Tilburg-Noordoost voor de hier beoogde nieuwe wijken.
Openbaar vervoer
Het kabinet stelt dat de kwaliteit en veiligheid van het openbaar
vervoer aanzienlijk moet verbeteren. Door de forse bezuinigingen die
nu worden voorgesteld boven op de bezuinigingen van het vorige kabinet
acht Tilburg de kans groot dat het voorzieningenniveau van het
openbaar vervoer in de steden sterk zal gaan dalen. Daar maakt het
college zich zorgen over.
GROEN
Het kabinet wil een stevige impuls geven aan het groen in en om de
stad, maar stelt 70 miljoen minder beschikbaar voor de aankoop van
natuurgebieden. Voor de realisatie van projecten zoals de Groene Mal
rond Tilburg en het Groene Woud, een initiatief van de provincie
Noord-Brabant en de grote Brabantse steden zijn substantiële
rijksbijdragen onmisbaar.
STEDELIJKE NETWERKEN
Er komt een gewijzigde Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Het door het
kabinet voorgestelde beleid spoort met het (in voorbereiding zijnde)
Tilburgse ruimtelijk beleid. Ook Tilburg hecht aan de versterking van
stedelijke netwerken, zoals bijvoorbeeld BrabantStad. Gezien het
belang van de ontwikkeling van dit stedelijk netwerk moeten letterlijk
en figuurlijk goede onderlinge verbindingen worden (aan)gelegd, zowel
voor wat betreft de bereikbaarheid als de recreatiemogelijkheden nabij
de grote Brabantse steden. Samen met de overige partners in
Noord-Brabant - de provincie en de grote steden - wil Tilburg zich
inspannen om een bijdrage te leveren aan de realisatie van het
OV-netwerk BrabantStad en het Groene Woud. Het lijkt Tilburg
verstandig om in de eerste plaats een stevige impuls te geven aan de
ontwikkeling van de stationsomgevingen van de Brabantse steden, en in
een later stadium aan de tussenliggende verbindingen.
ONDERWIJS
Het kabinet wil het lerarentekort terugdringen. Voor Tilburg is met
name de vervanging van leerkrachten een zorgpunt. Ook zullen de
voorgenomen ingrepen van het kabinet in de gesubsidieerde arbeid de
druk op de taken van het onderwijzend personeel verder vergroten.
Tilburg hecht evenals het kabinet aan het terugdringen en voorkomen
van voortijdig schoolverlaten, de afstemming van onderwijs en zorg en
de plaats van het onderwijs in de wijk. Al deze zaken zijn de
afgelopen jaren in Tilburg voortvarend opgepakt.