Gemeente Tilburg

20-9-2002
De Miljoenennota en Tilburg
Reactie op hoofdpunten

Op Prinsjesdag heeft het Kabinet Balkenende de Miljoenennota gepresenteerd. Het College geeft een reactie op de rijksbegroting voor 2003.

In de Miljoenennota heeft het kabinet op veel fronten een koerswijziging aangebracht. Een voorspelbare en consistente overheid, op alle niveaus, is belangrijk voor de geloofwaardigheid van de overheid. Vaak opereren gemeenten in de frontlinie, maar als dan op een aantal gebieden weer een heel andere koers wordt ingezet, tast dat de betrouwbaarheid van de (lokale) overheid aan, zorgt dat voor verspilling en desinvestering in geformuleerd beleid, automatisering enzovoort. Soms kan net ingezet beleid zelfs niet tot uitvoering komen omdat de financiën daarvoor nu weer worden ingetrokken.

INTEGRATIE EN MIGRATIE
Het kabinet wil het integratieproces bevorderen door immigratie zo veel mogelijk te beperken en meer dwangmaatregelen toe te passen bij de inburgering c.q. integratie van allochtonen. De nu door het kabinet ingeslagen weg om onvoldoende ingeburgerde allochtonen die al langer in Nederland zijn naar de schoolbanken te sturen wordt in Tilburg al met succes bewandeld.
Door een strengere selectie van asielzoekers aan de poort zal de formele instroom van asielzoekers zeker afnemen. De voedingsbodem van migratie blijft echter bestaan, waardoor het migratieprobleem zich in andere vormen zal manifesteren: migranten zullen kiezen voor directe illegale migratie naar Nederland zonder de asielprocedure in te gaan. Maar het zijn de gemeenten die de daaruit voortkomende problemen ondervinden. De nu door het kabinet ingezette lijn dat gemeenten geen hulp meer mogen bieden aan illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers staat haaks op de zorgplicht die de burgemeester heeft voor zijn burgers. Tilburg zal blijven opereren binnen de wettelijke kaders, maar de gemeente zal uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen niet aan hun lot overlaten.

Een verharde houding van de overheid kan leiden tot een scenario waarbij met name de moslimgemeenschappen zich verder afkeren van de samenleving. In de nasleep van incidenten zoals bijvoorbeeld rond de moskee en het AZC in Tilburg Noord, gaat ook de gemeente de landelijk gevoerde discussie rondom godsdienstvrijheid en spreidingsbeleid in relatie tot de multiculturele samenleving versneld aan. De sfeer die het kabinetsbeleid uitstraalt is dat allochtonen zich moeten aanpassen. In ons eigen Tilburgse beleid leggen we er veel meer de nadruk op dat integratie als wederzijds proces. Tilburg wil een stad zijn waar alle inwoners zich letterlijk en figuurlijk goed met elkaar verstaan en gelijkelijk deelnemen aan het maatschappelijk leven. Tilburg wil een kleurrijke stad zijn, waarin het voor alle burgers prettig wonen, werken en leven is.

Antillen
Het kabinet neemt nadrukkelijker de regie in handen om samen met de Nederlandse Antillen en Aruba te komen tot een behoorlijk bestuur en een doelmatige rechtshandhaving op de eilanden. Ook Tilburg ondervindt de gevolgen van de bestuurlijke en economische toestand op de Nederlandse Antillen. Het aantal inwoners van Antilliaanse komaf is de afgelopen jaren in Tilburg verdubbeld. Daarbij blijkt dat het inburgeren van de nieuwkomers onder hen niet geheel probleemloos verloopt, dat de druk op de toch al krappe woningmarkt er door toeneemt en dat een deel van hen zich schuldig maakt aan ernstige vormen van criminaliteit. In dat opzicht worden maatregelen die de situatie op de Antillen kunnen verbeteren en daarmee de noodzaak om elders een toekomst te zoeken - toegejuicht.

REINTEGRATIE EN GESUBSIDIEERDE ARBEID
Het kabinet heeft zeer forse bezuinigingen aangekondigd op het terrein van reïntegratie. In Tilburg zijn zo'n 1500 personen werkzaam op I/D-banen en WIW-dienstbetrekkingen. Deze mensen zijn werkzaam als stadswacht, buurtconciërge, medewerker in de zorg, klassenassistent enzovoort. Een op de vier van deze banen zal in het komende jaar, als het aan het kabinet ligt, via een vacaturestop niet meer worden ingevuld. Dat deert het kabinet niet, maar de stad wel. Er verdwijnt nuttig en zinvol werk, en voor velen wordt de weg naar zinvolle arbeid afgesneden.
In een tijd van oplopende werkloosheid is dit een onlogisch besluit. Bovendien wordt het voor de stad moeilijk om de dit voorjaar gemaakte afspraken met het rijk over het vergroten van de uitstroom uit de bijstand waar te maken nu er zo sterk wordt bezuinigd op werkgelegenheidsmiddelen.

VEILIGHEID
Toezicht op publieke ruimte
Het kabinet pleit voor meer toezicht in de publieke ruimte. De Tilburgse politie heeft de gebiedsgebonden politiezorg al langer uitgeroepen tot hoofddoelstelling. Dit betekent dat de politie meer zichtbaar aanwezig is in de wijken en buurten. Momenteel zijn er in Tilburg 38 wijkagenten; dit aantal zal de komende tijd doorgroeien richting de vijftig. Deze wijkagenten zijn voor 85% van hun tijd beschikbaar en actief in de wijk.

Criminaliteitsbestrijding
Het kabinet wil de criminaliteit van de straat halen. In Tilburg zijn het bestrijden en voorkomen van auto-inbraak, woninginbraak, overlast, geweld, bedreiging en straatroof reeds speerpunten voor de politie, het OM en de gemeente. De daarbij toegepaste methodieken zoals Stelselmatige Dader Aanpak en Informatiegestuurde Opsporing blijken succesvol. Op deze wijze kon recentelijk het aantal auto-inbraken tot een laagte-record worden teruggebracht. Ook werkt Tilburg aan de realisering van het Veiligheidshuis. Hier zitten alle partijen onder één dak die een verantwoordelijkheid hebben in het vergroten van de veiligheid in Tilburg .
GROTESTEDENBELEID
Het kabinet wil afspraken maken met de 30 grootste gemeenten over veiligheid in combinatie met het grotestedenbeleid. Tilburg is klaar voor die afspraken.

EXTERNE VEILIGHEID
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor door de binnensteden alsook de aanwezigheid van gevaarlijke plekken als spoorwegemplacementen vormen een probleem. Niet alleen m.b.t. de veiligheid van de mensen die langs het spoor wonen, maar ook voor de mogelijke ontwikkeling van binnenstedelijke gebieden nabij het spoor. Het beschikbare budget ( 100 miljoen) om deze problemen aan te pakken is bij lange na niet toereikend. In Tilburg hebben we zeer nadrukkelijk met deze problematiek te maken.

VEREENVOUDIGING REGELGEVING
Het kabinet wil de regels en toezicht op de naleving vereenvoudigen. Daar kunnen wij ons zeker in vinden, maar Tilburg zou het op prijs stellen als verdere deregulering in een interactief proces en in nauw overleg met de grote steden (bijvoorbeeld de G 25) tot stand zou komen om een optimale afstemming te krijgen tussen regelgeving en (ruimtelijke) kwaliteit. De Tilburgse beleidslijn zou zijn: regelen wat je moet regelen (regie) en loslaten waar dat kan.

WONEN
Wonen in de stad moet ook voor midden en hogere inkomensgroepen aantrekkelijker worden. Dit past goed in het Tilburgse beleid. Maar de (financiële) verantwoordelijkheid daarvoor wordt bij de gemeenten gelegd. Het Rijk weet als geen ander dat reconstructie en herstructurering veel geld kost en dat de subsidies daarvoor van het Rijk moeten komen. Wij vinden het goed dat gemeenten de verantwoordelijkheid krijgen, maar het rijk moet voor de benodigde extra middelen zorgen.
Ook het voornemen om zich landelijk te concentreren op de aanpak van veertig tot zestig wijken past goed bij de door Tilburg gedefinieerde sleutelprojecten zoals bijvoorbeeld Stationsomgeving, Piushaven en Tilburg Noord.

VERKEER EN VERVOER
De voornemens van het kabinet inzake de verbetering van de bereikbaarheid over de weg en het spoor spreken ons zeer aan. De verbreding van de A2 Den Bosch-Eindhoven c.q. de aanleg van spitsstroken, met name rond Eindhoven, komt ook ten goede aan de afwikkeling van het verkeer op de A58. De aanpak van knelpunten op het landelijke hoofdwegennet heeft echter een onbedoeld ongunstig effect: de druk op de aan-sluitingen van lokale gemeentelijke wegennetten neemt toe. Maatregelen hiervoor in het kader van regionale en lokale bereikbaarheid zijn sterk naar de achtergrond verdwenen.

Noordwesttangent
Tilburg betreurt het dat er pas na 2007 een rijksbijdrage is voorzien voor de Noordwesttangent. Wij zijn voorstander van een spoedige, gefaseerde uitvoering en financiering per onderdeel, waarbij Rijk, Provincie en gemeente de kosten gelijkelijk verdelen. Ook vragen wij in zijn algemeenheid aandacht voor een indexering van de rijksbijdrage om de gereserveerde rijksbijdrage waardevast te houden.

Station Reeshof
Tilburg is blij met het kabinetsstandpunt ten aanzien van de ontsluiting van de VINEX-wijken. Dat sterkt ons in de opvatting dat het rijk de toezegging over de bijdrage aan het station Reeshof ook gestand zal doen. Tevens vragen wij aandacht voor de aanleg van een voorstadhalte Tilburg-Noordoost voor de hier beoogde nieuwe wijken.

Openbaar vervoer
Het kabinet stelt dat de kwaliteit en veiligheid van het openbaar vervoer aanzienlijk moet verbeteren. Door de forse bezuinigingen die nu worden voorgesteld boven op de bezuinigingen van het vorige kabinet acht Tilburg de kans groot dat het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer in de steden sterk zal gaan dalen. Daar maakt het college zich zorgen over.

GROEN
Het kabinet wil een stevige impuls geven aan het groen in en om de stad, maar stelt 70 miljoen minder beschikbaar voor de aankoop van natuurgebieden. Voor de realisatie van projecten zoals de Groene Mal rond Tilburg en het Groene Woud, een initiatief van de provincie Noord-Brabant en de grote Brabantse steden zijn substantiële rijksbijdragen onmisbaar.

STEDELIJKE NETWERKEN
Er komt een gewijzigde Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Het door het kabinet voorgestelde beleid spoort met het (in voorbereiding zijnde) Tilburgse ruimtelijk beleid. Ook Tilburg hecht aan de versterking van stedelijke netwerken, zoals bijvoorbeeld BrabantStad. Gezien het belang van de ontwikkeling van dit stedelijk netwerk moeten letterlijk en figuurlijk goede onderlinge verbindingen worden (aan)gelegd, zowel voor wat betreft de bereikbaarheid als de recreatiemogelijkheden nabij de grote Brabantse steden. Samen met de overige partners in Noord-Brabant - de provincie en de grote steden - wil Tilburg zich inspannen om een bijdrage te leveren aan de realisatie van het OV-netwerk BrabantStad en het Groene Woud. Het lijkt Tilburg verstandig om in de eerste plaats een stevige impuls te geven aan de ontwikkeling van de stationsomgevingen van de Brabantse steden, en in een later stadium aan de tussenliggende verbindingen.

ONDERWIJS
Het kabinet wil het lerarentekort terugdringen. Voor Tilburg is met name de vervanging van leerkrachten een zorgpunt. Ook zullen de voorgenomen ingrepen van het kabinet in de gesubsidieerde arbeid de druk op de taken van het onderwijzend personeel verder vergroten. Tilburg hecht evenals het kabinet aan het terugdringen en voorkomen van voortijdig schoolverlaten, de afstemming van onderwijs en zorg en de plaats van het onderwijs in de wijk. Al deze zaken zijn de afgelopen jaren in Tilburg voortvarend opgepakt.