Ingezonden persbericht


363257e.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

20-9-2002; 2e trainingsdag = startopstellingen Grand Prix Rio, circuit Nelson Piquet

DEFECTE ELECTRONICA KOST HARU AOKI (19E) HELE TRAINING EN KOSTBARE PLAATSEN

250cc NIEUWKOMER JAKOB SMRZ (23E) UIT HET JUISTE HOUT GESNEDEN

Een storing in de electronica van de Honda heeft Haruchika Aoki vandaag tijdens de 2e trainingsdag voor de GP van Rio de Janeiro ver naar achteren geworpen. De hele 2e vrije training moest als verloren worden beschouwd, toen een carburatie probleem na lang zoeken veroorzaakt werd door defecte electronica. Met het missen van dat uur training keek Aoki tegen een achterstand op, die nog eens extra werd benadrukt door de sterk wisselende weersomstandigheden, waarbij de temperatuur tussen de donderdag en de vrijdagtrainingen maar liefst 10 graden verschilden. Dat gaf ook nog eens extra problemen met het glijden van de banden, en daar had ik gisteren ook al de grootste problemen mee , concludeerde Aoki (19e), die zaterdagmorgen in de warm-up training volop aan de bak moet om de juiste bandencompound uit te pluizen. Zijn kersverse teammaat Jakob Smrz (23e) (uitspraak Smertz) voldeed boven verwachtingen en reed 1,6 seconde van zijn tijd af, waarmee hij een aantal 250cc GP-rijders die al een heel jaar lang op een kwartliter actief zijn, achter zich liet.

Aoki baalde als een stekker. De hele vrije training doolde hij doelloos rond op het door de temperatuur verlaging kouder geworden asfalt van het circuit Nelson Piquet. Aan het testen van banden kwam ik niet toe omdat de motor niet goed wilde lopen. De gegevens van de boordcomputer wezen uit dat de carburateur setting armer kon, maar in werkelijkheid was dat net andersom. De electronica was op hol geslagen en daar kwamen we pas nadat we de machine na de 2e vrije training demonteerden achter. We konden het materiaal resetten en tijdens de 2e tijdtraining was het probleem verholpen. Maar op dat moment had iedereen in de koude ochtendtraining zijn goede banden kunnen uitproberen. Iets dat ik pas in de tijdtraining kon doen. Die achterstand was heel moeilijk meer in te lopen. Verder dan de 19e startplaats kwam ik niet , treurt Aoki, die misschien zaterdag tijdens de race zijn favoriete weertype REGEN krijgt voorgeschoteld. Eerst moeten we in de warm-up training op zaterdagochtend nog wat puntjes op de i zetten en dan mag het wat mij betreft tijdens de race regenen .

Smrz, de nieuwe man in het DeGraaf Grand Prix Team, heeft het super naar zijn zin in het Nederlandse kamp. Zijn blessure, hij heeft 2 maanden niet geraced vanwege een kruisband operatie aan zijn knie, is voor 95% genezen, maar over pijntjes hoor je de jonge Tsjech niet zeuren. Het gaat goed. Mijn tijden worden steeds beter en ik laat een aantal mannen achter me die ik eigenlijk voor me had gedacht. Je moet weten dat het verschil tussen de 27 125cc GP s die ik gereden heb en het nu rijden op een 250cc machine heel groot is. En als ik dan zie dat ik er zo goed tussen sta, terwijl alle concurrenten al zeker 12 GP s en veel testdagen aan hun 250cc machine hebben kunnen wennen , concludeert Smrz terecht. Teammanager Martin van Genderen en chef monteur Hans Spaan genieten met volle teugen van het enthousiasme van de pas 19-jarige maar toch redelijk GP-ervaren Kubas . Niets is m te veel. Hij is leergierig, bewaart de rust die nodig is bij de opbouw van zo n eerste kennismaking met de 250cc Honda, en geeft ervaren rotten het nakijken. Daarbij loopt hij de hele dag met een brede grijns op zijn gezicht, zich verwonderend over het surplus aan vermogen dat een kwartliter heeft ten opzichte van de 125cc Honda ;s waar hij tot dusverre mee gereden heeft , lacht Van Genderen. Voor morgen is het devies de race uitrijden. Ervaring opdoen, de aansluiting zien te houden en als het meezit dicht naar de top 15. Hij heeft het in zich. We hebben geen haast, want er zijn hierna nog 4 GP s te gaan (Motegi Japan 6 okt.; Sepang Maleisië 13 okt.; Phillip Island Australië 20 okt. en Valencia Spanje op 3 nov.) , rekent Hans Spaan voor.

Paddock-gossip:

Tijdens de Grand Prix van Rio de Janeiro maakte het Pramac Honda Team, voor wie op dit moment Tetsuya Harada met een 2-takt Honda in de MotoGP-klasse uitkomt, bekend dat voor seizoen 2003 niemand minder dan de Romeinse keizer Max Biaggi gecontracteerd is. Biaggi verlaat Yamaha en zal in 2003 op een RCV 4-takt Honda in actie komen, net als Valentino Rossi en de Amerikaanse Superbike kampioen Nicky Hayden.

Interview Jakob Smrz:

Jakub Smrz enjoying the Rio 250 challenge in the DeGraaf Grand Prix Team

Jakub Smrz faces the biggest challenge of his career this weekend as he makes his first appearance in the 250 class at the Cinzano Rio Grand Prix. The Czech rider replaces Jarno Janssen in the DeGraaf Grand Prix team and will ride as team-mate to Haruchika Aoki for the remainder of the season.

`This is a fantastic opportunity for me and when I found out about the deal last week I could hardly sleep!´, beams the 19 year old. `Obviously the bike is a lot bigger than the 125 but that suits me because I am a tall guy and it is more comfortable for me. It is a great experience riding with Haru. My head is full of lots of different things at the moment but I have asked him plenty of questions already I´m sure there will be plenty more! This weekend I need to try and get a feeling for the bike and get a basic set-up sorted out. Then we can look at ways to go faster´.

The extra physical demands of the Honda RS, compared to the Aprilia 125 he started the 2002 season with, is particularly problematic for the 19 year old, who has only just returned from a knee operation which kept him out of action for the last two months.

My knee is not 100% but it is not a problem for me on the bike,´ he continues. `The worst thing has been my shoulders and my back, because I haven´t put them under this much strain for a long time. I will recover my strength quickly, though, and this will not be a problem for long.´

Smrz is hoping the 250 experience between now and the end of the season will serve him well for 2003, when he hopes to be riding a quarter-litre machine from the first race. `The plan is for me to return to the Elit team I started the season with. We hope to have a two man line-up in 2003, with me in the 250 class and Thomas Luthi in 125´.

Copy-right vrije foto s Jakub Smrz

Bijgaand treft u 2 low res foto s van Jakob Smrz, een portret foto en een actiefoto. Indien u de high res versie wilt ontvangen, kunt u daarvoor re-mailen met een verzoek.

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:


1. R. DE PUNIET FRA 1'53.939 APRILIA; 2. S. PORTO ARG 1'53.959 YAMAHA ; 3. T. ELIAS SPA 1'53.961 APRILIA ; 4. M. MELANDRI ITA 1'53.970 APRILIA ; 5. F. NIETO SPA 1'54.002 APRILIA ; 6. R. LOCATELLI ITA 1'54.429 APRILIA ; 7. N. MATSUDO JPN 1'54.492 YAMAHA; 8. A. DEBON SPA 1'54.881 APRILIA ; 9. R. ROLFO ITA 1'54.936 HONDA ; 10. F. BATTAINI ITA 1'55.013 APRILIA ; 11. E. ALZAMORA SPA 1'55.242 HONDA ; 12. C. STONER AUS 1'55.490 APRILIA ; 13. S. YUZY MAL '55.576 YAMAHA ; 14. J. HULES CZE 1'55.610 YAMAHA ; 15. E. NIGON FRA 1'56.053 APRILIA ; 16. J. VINCENT GBR 1'56.172 HONDA ; 17. L. HASLAM GBR 1'56.221 HONDA ; 18. D. CHECA SPA 1'56.256 APRILIA ; 19. Haru AOKI JPN 1'56.337 DeGraaf HONDA ; 20. H. MARCHAND FRA 1'56.509 APRILIA ; 21. E. BATAILLE FRA 1'56.787 HONDA ; 22. H. FAUBEL SPA 1'57.046 APRILIA ; 23. Jakob SMRZ CZE 1'57.143 DeGraaf HONDA ; 24. D. HEIDOLF GER 1'57.271 APRILIA ; 25. R. JARA SPA 1'58.483 APRILIA

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:


1. M. BIAGGI ITA 1'50.568 YAMAHA; 2. V. ROSSI ITA 1'50.827 HONDA; 3. J. McWILLIAMS GBR 1'50.862 PROTON KR; 4. G. McCOY AUS 1'50.927 YAMAHA; 5. C. CHECA SPA 1'50.978 YAMAHA; 6. D. KATO JPN 1'51.066 HONDA; 7. O. JACQUE FRA 1'51.160 YAMAHA; 8. J. vd GOORBERGH NED 1'51.197 HONDA; 9. T. UKAWA JPN 1'51.211 HONDA; 10. N. AOKI JPN 1'51.287 PROTON KR; 11. N. ABE JPN 1'51.476 YAMAHA; 12. L. CAPIROSSI ITA 1'51.481 HONDA; 13. S. NAKANO JPN 1'51.517 YAMAHA; 14. J. HOPKINS USA 1'51.624 YAMAHA; 15. A. BARROS BRA 1'51.670 HONDA; 16. K. ROBERTS USA 1'51.753 SUZUKI; 17. R. LACONI FRA 1'51.820 APRILIA; 18. S. GIBERNAU SPA 1'51.994 SUZUKI; 19. T. HARADA JPN 1'52.339 HONDA ; 20. J. CARDOSO SPA 1'52.747 YAMAHA

125cc Trainingstijden na de 2e dag = startopstelling:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.57,888; 2. Arnaud Vincent, F, Aprilia 1.58,141; 3. Gabor Talmacsi, H, Honda 1.58,298; 4. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.58,307; 5. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.58,405; 6. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.58,527; Noboru Ueda trainde niet in de 2e tijdtraining na een val. Zijn deelname staat ter discussie.



Ingezonden persbericht