AutoRai

20-9-2002

Verkoop en service Volkswagen Phaeton gestart in bijzondere omgeving

Met een feestelijke opening is het Koopmanshuis in Leusden in gebruik genomen als centraal verkoop- en servicecentrum voor de Volkswagen Phaeton.

Het voor Nederland unieke marketing- en distributieconcept voor de Phaeton, en in een later stadium voor de Touareg, komt geheel tot zijn recht in het Koopmanshuis. Dit gebouw straalt op bijzondere wijze de belevingswereld uit van het topmodel van Volkswagen, waarvan de verkoop is aangevangen. De opzet en inrichting van het Koopmanshuis sluiten perfect aan op de Glazen Fabriek in Dresden, het productiecentrum voor de Phaeton.

Volkswagen heeft al zijn expertise verenigd in de Phaeton, een innovatieve limousine in het topsegment die uiterlijke ingetogenheid combineert met het beste comfort, uitstekende prestaties en het hoogste kwaliteitsniveau. De Volkswagen Phaeton voldoet aan de verwachting van perfectie van zowel auto als service.

De Phaeton-trilogie
Met de auto en de service zijn meteen twee hoofdbestanddelen genoemd van de trilogie product, fabricage en service. Volkswagen heeft voor zijn topproduct een service-maatpak ontwikkeld, die gedurende de gehele levensduur van de auto geldt en de uitgebreidste mobiliteitsgarantie ter wereld vertegenwoordigt. De middelste noemer, fabricage, staat voor de bijzonder innovatieve en karakteristieke assemblagelocatie van de Phaeton, de Glazen Fabriek in het centrum van Dresden. Deze fabriek straalt de Phaeton-filosofie ten volle uit: maximale transparantie voor de klant. Deze filosofie impliceert een zeer individuele benadering van de klant. Zo kan de Phaeton-koper onder meer diverse productiefases ter plaatse volgen en bij de uitlevering van zijn eigen auto aanwezig zijn.

Het Koopmanshuis: synthese van Phaeton-kenmerken

De architectuur van het Koopmanshuis sluit nauw aan op de Phaeton-filosofie, die ook direct herkenbaar is in de inrichting van het nieuwe verkoop- en servicecentrum. Het interieurdesign volgt de elegante vormen die de Glazen Fabriek kenmerken. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van glas, bijzondere houtsoorten, leder en lichtmetalen. Het resultaat is evenzo harmonieus als de synthese van alle Phaeton-kenmerken.

Bij binnenkomst krijgt de bezoeker al een idee van het succesverhaal van Pons Automobielhandel en de inherente oorsprong van het Koopmanshuis zelf. Aan de lange wand van de entree wordt de historie en de ontwikkeling van de onderneming uitgebeeld.

De grote open showroom met ruime zithoek, centraal in het Koopmanshuis, straalt transparantie uit. De showroom biedt royaal plaats aan zes Phaetons. De aangrenzende commissioning rooms accentueren de persoonlijke benadering. In deze luxueus aangeklede ruimten kan de klant met de dealer en de account-managers zijn eigen Phaeton samenstellen door middel van een car configurator, met weergave op grote plasmabeeldschermen. Een deel van de showroom is gereserveerd voor interieurbekledingsmaterialen; grote, natuurgetrouwe stalen bieden de klant optimale keuzemogelijkheden. Verspreid opgesteld zijn er vitrines met exclusieve Phaeton-producten en lifestyle-artikelen.

Behalve de uitnodigende receptie met daarachter de kantoren van de sales-manager en account-managers, alsmede de back-office voor het secretariaat en de verkoop binnendienst, is er ook een luxueuze lounge ingericht voor bezoekers. Tegenover de receptie springt de enorme boekenkast in het oog, met een veelkleurig palet van uiteenlopende werken op het gebied van o.a. architectuur, lifestyle, geschiedenis en film. De constructie van de boekenkast omvat een deur en twee opendraaiende wanden, die toegang geven tot de ruimte waarin de Phaetons worden afgeleverd. Zulke architectonische kenmerken dragen bij aan de sfeer van aandacht voor de klant, die zich in het Koopmanshuis direct zal thuisvoelen.

Het unieke Phaeton-concept
Het marketing- en distributieconcept voor de Volkswagen Phaeton is uniek in Nederland. De klant koopt de Phaeton veelal via bemiddeling van een reguliere Volkswagen-dealer. Daarbij geschiedt het feitelijke aanschaftraject echter via het Koopmanshuis, inclusief de bezichtiging en proefritten.

Het concept stoelt op een positieve wisselwerking tussen de Volkswagen-dealers en het centrum. De dealer kent het rayon en de potentiële kopers goed; hij kan dus het aanspreekpunt zijn. De specialisten in het Koopmanshuis beschikken over de expertise van de auto. Wanneer een prospect bij een Volkswagen-dealer informeert naar de Phaeton, dan nodigt deze hem uit voor een gezamenlijk bezoek aan het Koopmanshuis, waar de showroom-autos zich bevinden, de proefrit kan plaatshebben en de offerte kan worden uitgebracht. De koopovereenkomst gebeurt tussen de klant en het Koopmanshuis; de dealer ontvangt voor zijn bemiddeling een commissie.

Voor after sales en onderhoud heeft de koper de keuze tussen een van de geselecteerde Volkswagen-dealers of het Koopmanshuis in Leusden. In elk geval heeft de klant de verzekering dat hij snel en efficiënt wordt bediend door productspecialisten op het gebied van de Phaeton. De gecentraliseerde aanpak heeft tot resultaat dat de klant optimaal kan profiteren van de beschikbare kennis over de Phaeton. Ook krijgt hij de juiste hoeveelheid aandacht en begeleiding in zowel het aankooptraject als gedurende het bezit van de Phaeton. Bovendien ervaart hij het Volkswagen topmodel in een unieke ambiance, geheel in lijn met de exclusiviteit van deze auto.

Ook de Volkswagen Touareg zal volgens het concept van centrale distributie in Nederland op de markt worden gebracht. Voor zowel de Phaeton als de Touareg streeft Volkswagen naar de hoogste graad van klanttevredenheid.

Phaeton-uitvoeringen
De Volkswagen Phaeton wordt met ingang van heden vanaf 81.875 euro verkocht. Leverbaar zijn dan de uitvoeringen met 3,2 liter V6 (177 kW/241 pk) motor en een 6,0 liter W12 (309 kW/420 pk) motor. Begin 2003 volgt een Phaeton-uitvoering met 5.0 liter V10 TDI-motor (230 kW/313 pk). In de loop van dat jaar wordt het Phaeton-gamma afgerond met een 4,2 liter V8 benzinemotor (247 kW/336 pk).