20-9-2002
Verkoop en service Volkswagen Phaeton gestart in bijzondere
omgeving
Met een feestelijke opening is het Koopmanshuis in Leusden in gebruik
genomen als centraal verkoop- en servicecentrum voor de Volkswagen
Phaeton.
Het voor Nederland unieke marketing- en distributieconcept voor de
Phaeton, en in een later stadium voor de Touareg, komt geheel tot zijn
recht in het Koopmanshuis. Dit gebouw straalt op bijzondere wijze de
belevingswereld uit van het topmodel van Volkswagen, waarvan de
verkoop is aangevangen. De opzet en inrichting van het Koopmanshuis
sluiten perfect aan op de Glazen Fabriek in Dresden, het
productiecentrum voor de Phaeton.
Volkswagen heeft al zijn expertise verenigd in de Phaeton, een
innovatieve limousine in het topsegment die uiterlijke ingetogenheid
combineert met het beste comfort, uitstekende prestaties en het
hoogste kwaliteitsniveau. De Volkswagen Phaeton voldoet aan de
verwachting van perfectie van zowel auto als service.
De Phaeton-trilogie
Met de auto en de service zijn meteen twee hoofdbestanddelen genoemd
van de trilogie product, fabricage en service. Volkswagen heeft voor
zijn topproduct een service-maatpak ontwikkeld, die gedurende de
gehele levensduur van de auto geldt en de uitgebreidste
mobiliteitsgarantie ter wereld vertegenwoordigt. De middelste noemer,
fabricage, staat voor de bijzonder innovatieve en karakteristieke
assemblagelocatie van de Phaeton, de Glazen Fabriek in het centrum van
Dresden. Deze fabriek straalt de Phaeton-filosofie ten volle uit:
maximale transparantie voor de klant. Deze filosofie impliceert een
zeer individuele benadering van de klant. Zo kan de Phaeton-koper
onder meer diverse productiefases ter plaatse volgen en bij de
uitlevering van zijn eigen auto aanwezig zijn.
Het Koopmanshuis: synthese van Phaeton-kenmerken
De architectuur van het Koopmanshuis sluit nauw aan op de
Phaeton-filosofie, die ook direct herkenbaar is in de inrichting van
het nieuwe verkoop- en servicecentrum. Het interieurdesign volgt de
elegante vormen die de Glazen Fabriek kenmerken. Er is veelvuldig
gebruik gemaakt van glas, bijzondere houtsoorten, leder en
lichtmetalen. Het resultaat is evenzo harmonieus als de synthese van
alle Phaeton-kenmerken.
Bij binnenkomst krijgt de bezoeker al een idee van het succesverhaal
van Pons Automobielhandel en de inherente oorsprong van het
Koopmanshuis zelf. Aan de lange wand van de entree wordt de historie
en de ontwikkeling van de onderneming uitgebeeld.
De grote open showroom met ruime zithoek, centraal in het
Koopmanshuis, straalt transparantie uit. De showroom biedt royaal
plaats aan zes Phaetons. De aangrenzende commissioning rooms
accentueren de persoonlijke benadering. In deze luxueus aangeklede
ruimten kan de klant met de dealer en de account-managers zijn eigen
Phaeton samenstellen door middel van een car configurator, met
weergave op grote plasmabeeldschermen. Een deel van de showroom is
gereserveerd voor interieurbekledingsmaterialen; grote, natuurgetrouwe
stalen bieden de klant optimale keuzemogelijkheden. Verspreid
opgesteld zijn er vitrines met exclusieve Phaeton-producten en
lifestyle-artikelen.
Behalve de uitnodigende receptie met daarachter de kantoren van de
sales-manager en account-managers, alsmede de back-office voor het
secretariaat en de verkoop binnendienst, is er ook een luxueuze lounge
ingericht voor bezoekers. Tegenover de receptie springt de enorme
boekenkast in het oog, met een veelkleurig palet van uiteenlopende
werken op het gebied van o.a. architectuur, lifestyle, geschiedenis en
film. De constructie van de boekenkast omvat een deur en twee
opendraaiende wanden, die toegang geven tot de ruimte waarin de
Phaetons worden afgeleverd. Zulke architectonische kenmerken dragen
bij aan de sfeer van aandacht voor de klant, die zich in het
Koopmanshuis direct zal thuisvoelen.
Het unieke Phaeton-concept
Het marketing- en distributieconcept voor de Volkswagen Phaeton is
uniek in Nederland. De klant koopt de Phaeton veelal via bemiddeling
van een reguliere Volkswagen-dealer. Daarbij geschiedt het feitelijke
aanschaftraject echter via het Koopmanshuis, inclusief de bezichtiging
en proefritten.
Het concept stoelt op een positieve wisselwerking tussen de
Volkswagen-dealers en het centrum. De dealer kent het rayon en de
potentiële kopers goed; hij kan dus het aanspreekpunt zijn. De
specialisten in het Koopmanshuis beschikken over de expertise van de
auto. Wanneer een prospect bij een Volkswagen-dealer informeert naar
de Phaeton, dan nodigt deze hem uit voor een gezamenlijk bezoek aan
het Koopmanshuis, waar de showroom-autos zich bevinden, de proefrit
kan plaatshebben en de offerte kan worden uitgebracht. De
koopovereenkomst gebeurt tussen de klant en het Koopmanshuis; de
dealer ontvangt voor zijn bemiddeling een commissie.
Voor after sales en onderhoud heeft de koper de keuze tussen een van
de geselecteerde Volkswagen-dealers of het Koopmanshuis in Leusden. In
elk geval heeft de klant de verzekering dat hij snel en efficiënt
wordt bediend door productspecialisten op het gebied van de Phaeton.
De gecentraliseerde aanpak heeft tot resultaat dat de klant optimaal
kan profiteren van de beschikbare kennis over de Phaeton. Ook krijgt
hij de juiste hoeveelheid aandacht en begeleiding in zowel het
aankooptraject als gedurende het bezit van de Phaeton. Bovendien
ervaart hij het Volkswagen topmodel in een unieke ambiance, geheel in
lijn met de exclusiviteit van deze auto.
Ook de Volkswagen Touareg zal volgens het concept van centrale
distributie in Nederland op de markt worden gebracht. Voor zowel de
Phaeton als de Touareg streeft Volkswagen naar de hoogste graad van
klanttevredenheid.
Phaeton-uitvoeringen
De Volkswagen Phaeton wordt met ingang van heden vanaf 81.875 euro
verkocht. Leverbaar zijn dan de uitvoeringen met 3,2 liter V6 (177
kW/241 pk) motor en een 6,0 liter W12 (309 kW/420 pk) motor. Begin
2003 volgt een Phaeton-uitvoering met 5.0 liter V10 TDI-motor (230
kW/313 pk). In de loop van dat jaar wordt het Phaeton-gamma afgerond
met een 4,2 liter V8 benzinemotor (247 kW/336 pk).