IP/02/1341
Brussel, 20 september 2002
Schone energie: de EU financiert onderzoek van bussen die worden
aangedreven met brandstofcellen
Om zijn steun te betuigen aan de Europese mobiliteitsweek en de
autoloze dag op zondag 22 september 2002, organiseert de
EU-commissaris voor onderzoek, Philippe Busquin, een tocht door
Brussel in een prototype van een bus die wordt aangedreven met
brandstofcellen. De bus loopt op waterstof en zuurstof; uit de uitlaat
komt alleen zuivere waterdamp. Waterstofgas wordt onder druk
opgeslagen in met glasvezel versterkte aluminiumcylinders op het dak
van het voertuig. De bus levert een vermogen dat vergelijkbaar is met
dat van een conventionele dieselmotor, maar veroorzaakt minder
vervuiling, is minder lawaaiig en kan meer passagiers vervoeren. Het
prototype zal verder worden ontwikkeld in door de EU gefinancierd
onderzoek. Journalisten worden uitgenodigd om deel te nemen aan de
persconferentie om 14.00 uur en aan de tocht met de brandstofcelbus om
14.30 uur (vertrek voor de Beurs, Brussel).
"Dit wordt een goede gelegenheid om waterstoftechnologie in actie te
zien", aldus Commissaris Busquin. "Vandaag de dag vindt meer dan 95%
van het vervoer plaats met brandstoffen die zijn afgeleid van ruwe
olie. Het overige deel wordt hoofdzakelijk aangedreven met
elektriciteit en aardgas. Verkeersopstoppingen en het grootschalige
gebruik van fossiele brandstoffen leiden tot een alarmerende toename
van de uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast ten gevolge van
het vervoer. De Commissie heeft zich voorgenomen congestie en de
schadelijke gevolgen daarvan, met name in stedelijke gebieden, terug
te dringen. De bevordering van onderzoek aan alternatieve brandstoffen
voor het vervoer speelt hierbij een belangrijke rol. Door
brandstofcelbussen te gaan gebruiken kunnen steden de luchtkwaliteit
verbeteren en de uitstoot van CO2 terugdringen".
De afgelopen tien jaar hebben de belangrijkste fabrikanten van bussen
ter wereld prototypes ontwikkeld en beproefd die als demonstratiemodel
worden gebruikt. De Commissie verleent steun aan verschillende
onderzoekinitiatieven om in Europa het openbaar vervoer met
brandstofcellen als krachtbron te bevorderen.
Uiteindelijk moet een verbeterde versie van het prototype dat in
Brussel op de autoloze dag wordt gepresenteerd, resulteren in een
volledig operationeel model. Hiervoor wordt tevens een beroep gedaan
op het CUTE-demonstratieproject (Clean Urban Transport for Europe).
Bij het initiatief zijn negen Europese steden betrokken: Amsterdam
(Nederland), Barcelona (Spanje), Hamburg (Duitsland), Londen (Verenigd
Koninkrijk), Luxemburg, Madrid (Spanje), Porto (Portugal), Stockholm
(Zweden) en Stuttgart (Duitsland). De deelnemende steden,
openbaarvervoersbedrijven, producenten van waterstof en fabrikanten
van bussen zullen samenwerken bij het opzetten van een
openbaarvervoerssysteem dat op waterstof gebaseerd is.
De Commissie zal 18,5 miljoen euro bijdragen op een totaal budget van
52 miljoen euro.
Dertig met brandstofcellen aangedreven bussen, die op lokaal
geproduceerde en getankte waterstof lopen, moeten aantonen dat
busvervoer met een nulemissie nu reeds mogelijk is. Dit wordt de
grootste vloot van commerciële brandstofcelvoertuigen ter wereld. De
eerste bus wordt in het tweede kwartaal van 2003 in Madrid geleverd op
de IUPT-conferentie (International Union of Public Transport). De
prestaties van deze bus zijn vergelijkbaar met die van bussen met
conventionele dieselmotoren met een maximumsnelheid van 80 km/uur. De
bus biedt ruimte aan maximaal 70 passagiers. Deze bussen zullen op
dezelfde wijze worden geëxploiteerd als conventionele bussen, op
dezelfde lijnen en volgens dezelfde strakke dienstregeling, om de
prestaties en kosten zo goed mogelijk te kunnen vergelijken. Tevens
zullen installaties worden opgezet om waterstof te tanken.
Een ander belangrijk project is ECTOS (Ecological City Transport System) dat in maart 2001 in Reykjavik van start is gegaan. De totale bijdrage van de EU bedraagt 2,85 miljoen euro (d.w.z. 40% van de totale kosten). In ECTOS komen de belangrijkste aspecten van het met waterstof aangedreven vervoer aan bod: waterstofproductie (onder andere uit duurzame energiebronnen), veiligheidsaspecten van het tanken van waterstof in stadscentra en commerciële exploitatie van de bussen in openbaarvervoerssystemen. ECTOS omvat een milieueffectrapportage en een onderzoek van de maatschappelijke aspecten. De haalbaarheid van brandstofceltechnologie zal worden vergeleken met die van andere schone en traditionele alternatieven. De beste praktijken die in IJsland uit de bus komen, zullen worden benut in toekomstige EU-projecten in andere Europese steden.
Verdere informatie is te vinden op:
http://europa.eu.int/comm/research/energy/nn/nn_rt_hy3_en.htm
CUTE:
http://europa.eu.int/comm/energy_transport/en/prog_cut_en.html
http://www.fuel-cell-bus-club.com
ECTOS:
http://www.newenergy.is/ectos.asp