Ministerie van Justitie Belgie


Toespraken van de Minister

Toespraak Voorstelling van het Actieplan van de federale politie inzake wegverkeer

18-09-2002

Waarde Collega,

Mijnheer de Advocaat-generaal, Mijnheer de procureur des Konings,

Heren directeurs en commissarissen van de federale politie,

Ik ben met genoegen ingegaan op de uitnodiging om vandaag in uw gezelschap het nieuwe Actieplan van de federale politie inzake wegverkeer voor te stellen.

De tenuitvoerlegging van dat plan is een aanvulling op het brede actieplan van de federale regering dat ertoe strekt het drama van de onveiligheid op onze wegen te bestrijden.

Ik weet, en ik wens zulks bij deze gelegenheid te onderstrepen, dat het voor een automobilist nooit aangenaam is om op de autoweg te worden geflitst door een van de 29 radars van de federale politie of de 450 radars van de lokale politie. Die controle is evenwel absoluut onontbeerlijk want om en bij de 87 % van de ongelukken met lichamelijk letsel zijn te wijten aan overdreven snelheid.

Ik zal ook niet blijven stilstaan bij het aandeel van de schade veroorzaakt door alcohol of door sturen onder de invloed van verdovende middelen en medicijnen en bij de noodzaak om dergelijke chauffeurs streng te straffen.

Uw plan biedt niet enkel de mogelijkheid om de controles op te voeren, maar beoogt tevens en hoofdzakelijk een betere kwaliteit ervan, vooral omdat de controles zullen worden toegespitst op de plaatsen en op de tijdstippen waarop zich de meeste risico's voordoen.

En ma qualité de Ministre de la justice, je m'engage à mettre tout en Ïuvre pour que cette nouvelle politique de contrôles ne reste pas inutile et à assurer un meilleur suivi des constatations.

Tout travailleur vous le dira, pour faire un bon travail il faut de bons outils. Il faut donc que les outils dont les parquets et les polices disposent soient améliorés. C'est à cette tâche que je me suis attelé depuis 3 ans.

Dans le courant du mois d'Octobre, le parlement entamera l'examen du projet de loi modifiant les lois coordonnées du 16 mars 1968 en matière de circulation routière que j'ai déposé avec d'autres collègues du gouvernement, principalement M. DUQUESNE il y a quelques semaines

Comme vous le savez ce projet de loi comporte essentiellement un volet judiciaire qui va considérablement modifier la manière dont certaines infractions seront sanctionnées.

Ce projet prévoit une aggravation des peines pour les faits les plus graves, notamment le grand excès de vitesse, étend considérablement la liste des infractions pour lesquelles la déchéance du droit de conduire deviendra obligatoire, limite l'octroi du sursis et impose des examens médicaux et psychologiques pour être réintégré dans le droit de conduire pour les alcooliques ou les toxicomanes.

Un nouveau mode de poursuite est aussi créé, pour les infractions constatées par des dispositifs automatiques, l'ordre immédiat de payer, sorte de transaction obligatoire dont le recouvrement se fera par le receveur de l'enregistrement. Cette solution permettra d'alléger, d'une manière malheureusement trop limitée, la tâche des tribunaux et garantira l'absence d'impunité pour ces infractions, trop souvent classée sans suite aujourd'hui, faute de moyens.

J'ai par ailleurs fait effectuer par le service de politique criminelle une évaluation des principales circulaires en matière de roulage. Les résultats de ces évaluations qui ont été communiquées au collège des Procureurs Généraux démontrent qu'il existe des différences, parfois importantes entre les pratiques des parquets et la nécessité d'adapter ces directives, notamment en ce qui concerne la politique des tolérances. Pour répondre à ces besoins et résorber ces différences un groupe de travail va prochainement se mettre au travail.

Une autre circulaire importante verra aussi rapidement le jour en ce qui concerne le suivi des contrôles du transport de choses par route.

Ik weet natuurlijk ook dat een totaal onaangepaste regelgeving ertoe leidt dat bepaalde vormen van controle moeilijk zijn en bijgevolg zelden worden toegepast. De beste voorbeeld daarvan wordt zonder enige twijfel gevormd door het koninklijk besluit inzake het controle op het gebruik van verdovende middelen tijdens het sturen.

Er kan inderdaad niet worden verheeld dat de toepassing van dat koninklijk besluit, dat is uitgewerkt onder de vorige regering, buitengewoon complex en log blijkt te zijn. Vandaar dat tot dusver slechts weinig controle is uitgevoerd.

Uw grieven en klachten ter zake zijn mij niet onbekend. In onze hoedanigheid van politieke gezagsdragers is het onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat u over een beter werkinstrument beschikt. Teneinde te voorkomen dat in de toekomst nog slachtoffers vallen, moet alles in het werk worden gesteld om op dat vlak frequente en doeltreffende controles mogelijk te maken. Ik hoop bedoeld koninklijk besluit zo spoedig mogelijk te kunnen wijzigen.

Ten slotte wens ik van deze gelegenheid gebruik te maken om mij te richten tot de lokale politie en tot de procureurs des Konings. De bestrijding van de verkeersonveiligheid is niet enkel de taak van de federale politie. Dat is duidelijk een taak voor alle politiediensten. Het is noodzakelijk dat iedere politiezone zijn eigen actieplan opstelt om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen.

Tijdens de uitwerking van de zonale veiligheidsplannen moeten de procureurs des Konings erop toezien dat de lokale politie rekening houdt met deze prioriteit inzake strafrechtelijk beleid en daartoe de nodige middelen inzet.

Minder verkeersslachtoffers onderstelt tevens andere maatregelen, bij voorbeeld met betrekking tot de aanleg en het onderhoud van ons wegennet. Het is evenwel van het hoogste belang bij de weggebruikers een mentaliteitswijziging teweeg te brengen.

Een grotere pakkans, en bijgevolg een groter risico op vervolging, is een van de aspecten die daartoe kan bijdragen.

Uw Actieplan komt duidelijk aan die behoefte tegemoet.

Dankzij de inspanningen die wij allen en samen doen, zullen wij erin slagen om het gestelde doel te bereiken, te weten het aantal verkeersslachtoffers tegen 2010 met de helft te doen verminderen.