NMBS

20/09/02

Station Vilvoorde krijgt nieuwe perronoverkapping

Na de volledige renovatie van het stationsgebouw van Vilvoorde, wordt geïnvesteerd in het comfort en de toegankelijkheid van de perrons. Deze maand wordt de onderdoorgang waterdicht gemaakt en komen er de nieuwe perronboorden. Vooraleer eind 2003 de bouw van de luifel, liften en roltrappen kan starten, moet de onderdoorgang worden gerenoveerd. Het project vergt ook aanpassingen aan de steunmuur tussen het stationsgebouw en de perrons.

Het plaatsen van nieuwe perronboorden gaat samen met de modernisering van de sporen tussen Brussel en Mechelen. Om het drukke reizigersverkeer op deze verbinding zo weinig mogelijk te hinderen en om in veilige omstandigheden te kunnen werken, worden de werkzaamheden tijdens acht weekends uitgevoerd. Na het weekend van 22-23 september is het lossen van steenballast achter de rug.

De luifels boven de perrons worden vervangen door een lichtdoorlatende overkapping. Over het ontwerp werd overlegd met de dienst Monumentenzorg. De originele glasschermen aan de perrontrappen worden gerenoveerd en teruggeplaatst. Verwarmde schuilplaatsen en zitjes zorgen voor extra comfort. Bij de materiaalkeuze wordt rekening gehouden met de wensen van slechtzienden en reizigers met beperkte mobiliteit. Zowel in de onderdoorgang als op de perrons krijgt de reiziger informatie via digitale aankondigingsborden. Ook aan de parkinguitgang komt een bescherming tegen guur weer.

In 2007 zal elk perron bereikbaar zijn met liften en roltrappen vanuit de onderdoorgang.

Om de hinder voor de klanten te beperken wordt het project in fasen uitgevoerd. Het zal circa 5 miljoen euro vergen. De reizigers krijgen in de wachtzaal informatie over het project.

De NMBS investeert fors in Vilvoorde omdat dit station met ruim 4000 instappende reizigers per weekdag een van de belangrijkste knooppunten is op de spoorlijn Brussel-Mechelen-Antwerpen.

© 2002 NMBS