TramPlusverbinding Carnisselande via de Bree
(20-9) De TramPlusverbinding met Carnisselande gaat via de Bree en de Randweg. Dat heeft de gemeenteraad gisteren besloten. Door de keuze voor het traject wordt het Boulevard Zuid-gedeelte van de Groene Hilledijk ontlast. De route loopt nu over de Beijerlandselaan-Randweg-Bree-Groene Hilledijk-Zuidzijde-Dordtsestraatweg-Slinge -Langenhorst-Kapelburg.
Op 11 juli trok de Gemeenteraad het eerder genomen besluit in om de
TramPlusverbinding Carnisselande via de Groene Hilledijk,
Dordtsestraatweg, Slinge en Langenhorst te laten lopen. Het
alternatief tracé via de Bree voldoet aan de voorwaarden voor wat
betreft tijd en kosten. Bovendien levert het een rechtstreekse
verbinding op tussen de Vinex-locatie Carnisselande en Rotterdam CS.
Het tracé kan worden gerealiseerd binnen het bedrag dat is
gereserveerd in het Meerjarig Investeringsfonds Transport en
Infrastructuur (MIT). Eind 2004 wordt de Tramplusverbinding
opgeleverd.
Krappe meerderheid
De coalitiepartijen CDA, VVD en Leefbaar Rotterdam stemden in met het
aangepaste tracé via de Bree. Vrijwel de gehele oppositie stemde
tegen. In totaal stemden 24 raadsleden voor en 18 tegen. Een voorstel
van de PvdA om het debat uit te stellen haalde het niet. Volgens de
partij hadden de betrokken bewoners langs het tracé onvoldoende
inspraakmogelijkheden gehad. PvdA, D66, SP, Stadspartij en GroenLinks
stemden voor uitstel.