Gemeente Rotterdam

TramPlusverbinding Carnisselande via de Bree

(20-9) De TramPlusverbinding met Carnisselande gaat via de Bree en de Randweg. Dat heeft de gemeenteraad gisteren besloten. Door de keuze voor het traject wordt het Boulevard Zuid-gedeelte van de Groene Hilledijk ontlast. De route loopt nu over de Beijerlandselaan-Randweg-Bree-Groene Hilledijk-Zuidzijde-Dordtsestraatweg-Slinge -Langenhorst-Kapelburg.

Op 11 juli trok de Gemeenteraad het eerder genomen besluit in om de TramPlusverbinding Carnisselande via de Groene Hilledijk, Dordtsestraatweg, Slinge en Langenhorst te laten lopen. Het alternatief tracé via de Bree voldoet aan de voorwaarden voor wat betreft tijd en kosten. Bovendien levert het een rechtstreekse verbinding op tussen de Vinex-locatie Carnisselande en Rotterdam CS. Het tracé kan worden gerealiseerd binnen het bedrag dat is gereserveerd in het Meerjarig Investeringsfonds Transport en Infrastructuur (MIT). Eind 2004 wordt de Tramplusverbinding opgeleverd.

Krappe meerderheid

De coalitiepartijen CDA, VVD en Leefbaar Rotterdam stemden in met het aangepaste tracé via de Bree. Vrijwel de gehele oppositie stemde tegen. In totaal stemden 24 raadsleden voor en 18 tegen. Een voorstel van de PvdA om het debat uit te stellen haalde het niet. Volgens de partij hadden de betrokken bewoners langs het tracé onvoldoende inspraakmogelijkheden gehad. PvdA, D66, SP, Stadspartij en GroenLinks stemden voor uitstel.