Provincie Limburg

Belangrijke rol voor CVV in Noord-Limburg

Ondanks bezuiniging gaan partijen voor opwaardering openbaar vervoer

De in de Miljoenennota aangekondigde bezuinigingen op de openbaar vervoerbudgetten in Nederland, in combinatie met een gewijzigde bekostigingssystematiek, maken het noodzakelijk dat de Provincie Limburg anders wil omgaan met het openbaar vervoer.

Teveel twaalfmeterbussen rijden vaak leeg hun lijndienst en deze onrendabele ritten en/of lijnen staan dan ook ter discussie. Het alternatief is om in die gebieden waar onrendabele buslijnen zijn, collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) in te zetten. Het CVV is een bijzondere vorm van openbaar vervoer waarbij de gebruiker meer reismogelijkheden heeft en gebruikt maakt van een deur-aan-deur service. Ondanks hogere kosten voor de gebruiker is er per saldo sprake van een verbetering van het openbaar vervoer. De verbeterslag wordt per 1 januari volgend jaar in gang gezet in Noord-Limburg. Een ander voordeel van het CVV-systeem is het feit dat iedereen gebruik kan maken van het vervoerssysteem, dus inclusief het WVG-vervoer (Wet voorzieningen gehandicapten). Omdat de WVG een gemeentelijke taak is, wordt dan ook een substantieel deel van het totale budget door de gemeenten betaald. Dit houdt in dat de bestaande niet openbare WVG-systemen in de gemeenten Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Sevenum en Venlo komen te vervallen.

Betere afstemming in het OV
Momenteel voert de Provincie overleg met de Noord-Limburgse gemeenten, het Streekgewest en Hermes over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer in de regio Noord-Limburg (Venray-Venlo). Duidelijk is dat diverse onrendabele buslijnen geschrapt worden. Ook buslijnen die in het weekend maar eens in de twee uur rijden vallen uit de nieuwe dienstregeling, die 15 december dit jaar in werking treedt. Het CVV zal vanaf 1 januari in Noord-Limburg het openbaar vervoer gaan versterken.

Werking van CVV
Veel veranderingen dus in het Noord-Limburgse streekvervoer, maar gelet op de verruiming van de reismogelijkheden is het in de optiek van zowel Provincie als gemeenten in Noord-Limburg een verbetering van de service van het openbaar vervoer. Het voordeel van CVV-vervoer is dat het niet gebonden is aan dienstlijnen en dienstroosters. Gebruikers kunnen zelf bepalen op welke tijdstippen zij gebruik willen maken van de busservice. En ook bepalen de gebruikers zelf de opstapplaats en hun eindbestemming. Een deur-aan-deur systeem dus, ook buiten de normale tijdstippen van de "gewone" buslijnen.

Positief voor leefbaarheid kleine kernen
Door ruimere vervoersmogelijkheden heeft het CVV ook een duidelijk positief effect op de leefbaarheid van de kleine kernen in Noord-LImburg. Dit is een belangrijk doel van dit nieuwe systeem. Verwacht wordt dat ongeveer 60.000 meer reizigers gebruik zullen maken van dit nieuwe openbaar vervoersysteem.De ervaringen van het CVV in de regio Parkstad Limburg laten overigens zien dat het systeem een opwaardering is van het reguliere openbaar vervoer.

De kosten
De totale kosten van het CVV-project Noord-Limburg zijn geraamd op 4,13 miljoen euro per jaar. De provinciale bijdrage is jaarlijks
1.040.000,-, de gemeenten en uiteraard de gebruikers van het CVV betalen het resterende bedrag.
20-9-2002 16:14