Belangrijke rol voor CVV in Noord-Limburg
Ondanks bezuiniging gaan partijen voor opwaardering openbaar vervoer
De in de Miljoenennota aangekondigde bezuinigingen op de openbaar vervoerbudgetten in Nederland, in combinatie met een gewijzigde bekostigingssystematiek, maken het noodzakelijk dat de Provincie Limburg anders wil omgaan met het openbaar vervoer.
Teveel twaalfmeterbussen rijden vaak leeg hun lijndienst en deze
onrendabele ritten en/of lijnen staan dan ook ter discussie. Het
alternatief is om in die gebieden waar onrendabele buslijnen zijn,
collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) in te zetten. Het CVV is een
bijzondere vorm van openbaar vervoer waarbij de gebruiker meer
reismogelijkheden heeft en gebruikt maakt van een deur-aan-deur
service. Ondanks hogere kosten voor de gebruiker is er per saldo
sprake van een verbetering van het openbaar vervoer. De verbeterslag
wordt per 1 januari volgend jaar in gang gezet in Noord-Limburg. Een
ander voordeel van het CVV-systeem is het feit dat iedereen gebruik
kan maken van het vervoerssysteem, dus inclusief het WVG-vervoer (Wet
voorzieningen gehandicapten). Omdat de WVG een gemeentelijke taak is,
wordt dan ook een substantieel deel van het totale budget door de
gemeenten betaald. Dit houdt in dat de bestaande niet openbare
WVG-systemen in de gemeenten Bergen, Gennep, Horst aan de Maas,
Sevenum en Venlo komen te vervallen.
Betere afstemming in het OV
Momenteel voert de Provincie overleg met de Noord-Limburgse gemeenten,
het Streekgewest en Hermes over de nieuwe dienstregeling van het
busvervoer in de regio Noord-Limburg (Venray-Venlo). Duidelijk is dat
diverse onrendabele buslijnen geschrapt worden. Ook buslijnen die in
het weekend maar eens in de twee uur rijden vallen uit de nieuwe
dienstregeling, die 15 december dit jaar in werking treedt. Het CVV
zal vanaf 1 januari in Noord-Limburg het openbaar vervoer gaan
versterken.
Werking van CVV
Veel veranderingen dus in het Noord-Limburgse streekvervoer, maar
gelet op de verruiming van de reismogelijkheden is het in de optiek
van zowel Provincie als gemeenten in Noord-Limburg een verbetering van
de service van het openbaar vervoer. Het voordeel van CVV-vervoer is
dat het niet gebonden is aan dienstlijnen en dienstroosters.
Gebruikers kunnen zelf bepalen op welke tijdstippen zij gebruik willen
maken van de busservice. En ook bepalen de gebruikers zelf de
opstapplaats en hun eindbestemming. Een deur-aan-deur systeem dus, ook
buiten de normale tijdstippen van de "gewone" buslijnen.
Positief voor leefbaarheid kleine kernen
Door ruimere vervoersmogelijkheden heeft het CVV ook een duidelijk
positief effect op de leefbaarheid van de kleine kernen in
Noord-LImburg. Dit is een belangrijk doel van dit nieuwe systeem.
Verwacht wordt dat ongeveer 60.000 meer reizigers gebruik zullen maken
van dit nieuwe openbaar vervoersysteem.De ervaringen van het CVV in de
regio Parkstad Limburg laten overigens zien dat het systeem een
opwaardering is van het reguliere openbaar vervoer.
De kosten
De totale kosten van het CVV-project Noord-Limburg zijn geraamd op
4,13 miljoen euro per jaar. De provinciale bijdrage is jaarlijks
1.040.000,-, de gemeenten en uiteraard de gebruikers van het CVV
betalen het resterende bedrag.
20-9-2002 16:14