Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Model Verantwoording CWI W&I/PCF/ 190902 A. Toelichting
Inleiding
Met de komst van de SUWI-wet is een nieuw systeem van verantwoording en controle noodzakelijk geworden. Niet alleen is de uitvoering anders georganiseerd, ook de instantie waaraan verantwoording moet worden afgelegd is gewijzigd evenals het toezicht op de uitvoeringsorganisaties. Het Model Verantwoording CWI schept voor de betrokkenen bij aansturing, uitvoering, verantwoording, controle en toezicht een helder kader . Het model voor de verantwoording kent verschillende doelen. Het eerste is het afleggen van verantwoording over het functioneren door de uitvoeringsorganisatie. Het wettelijke kader staat in artikel 49 van de Wet SUWI, in lid 9 is vastgelegd dat de Minister hierover nadere regels kan stellen. Voor de inrichting van de jaarrekening wordt zo veel mogelijk titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek toegepast.
Het tweede is het voorzien in een aansluiting tussen een vaste kern van verantwoordingsinformatie en de behoefte aan overige beleidsinformatie. Beleidsinformatie wordt gebruikt voor het analyseren van verbanden en ontwikkelingen en is onmisbaar voor zowel beleidsontwikkeling op het gebied van werk en inkomen als voor het verdiepen van de periodieke verantwoording. Het uitvoeringsbeleid van het departement steunt mede op de analyses die met behulp van de beleidsinformatie gemaakt kunnen worden.
Het derde doel is dat de modelverantwoording een beeld geeft van de verantwoording die de accountant zal moeten controleren. Parallel aan de modelverantwoording is een Controleprotocol ontwikkeld.
Het vierde is informatieverschaffing aan de toezichthouder. De verantwoordingsinformatie is input voor het toezicht. Indien IWI meer informatie nodig heeft voor het toezicht zal zij dit rechtstreeks opvragen bij de CWI.
Vanuit deze doelstellingen is een model voor de verantwoordingsinformatie opgesteld. Het jaarverslag en het kwartaalverslag zijn vaste elementen in de jaarcyclus die begint met de meibrief in jaar t-1, waarin de minister aan de CWI zijn beleidsvoornemens voor het volgende begrotingsjaar bekend maakt en het financiële kader evenals zijn wensen op het gebied van de uitvoering aangeeft.
Daarop volgt het conceptjaarplan dat geleidelijk in overleg tussen CWI en SZW steeds meer de definitieve vorm krijgt. Uiteindelijk stelt de Raad van Bestuur in het najaar het jaarplan vast en verleent de minister daaraan zijn goedkeuring. Tegelijkertijd worden de te hanteren prestatienormen in de verantwoording en controle voor planjaar t vastgesteld. In het kwartaalverslag doet dan de CWI beknopt (nog nader vast te stellen) verslag van de stand van zaken ten aanzien van de uitvoering van het jaarplan. In het jaarverslag gebeurt dit uitgebreider en voorzien van een accountantsverklaring. Deze verantwoording dient dan weer als input voor het begin van de cyclus in jaar t+2.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 1



Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn dat het model dat thans wordt gepresenteerd een belangrijke stap is op weg naar een jaarcyclus, waarbij de relatie tussen jaarplan en verslag nu al hecht wordt verankerd. Het is een ideaalmodel op basis van de thans beschikbare kennis, maar tegelijkertijd moet ruimte worden gelaten om te komen tot een verfijning en verdieping op basis van de ervaringen die in de komende jaren worden opgedaan. Daarnaast speelt op de korte termijn het probleem dat een aantal gewenste verantwoordingselementen nog onvoldoende is uitgekristalliseerd om op passende en uitvoerbare wijze in verantwoordingsregelgeving te worden vastgelegd. In feite zal eerst ervaring moeten zijn opgedaan met een volledige cyclus om tot een verantwoordings- rapportage te kunnen komen op het gewenste hoge niveau. Het groeipad kan voor het eerst vanaf jaarplan 2003 worden ingezet, voor de verantwoording over 2005 zal het model onverkort verplicht worden gesteld. In de tussenliggende jaren zal per jaar bij het goedkeuren van het jaarplan ook worden aangegeven op welke punten de jaarverantwoording van het in het onderstaande beschreven model zal mogen afwijken.
Als uitgangspunt is genomen dat de kwantitatieve gegevens door de jaren heen vergelijkbaar zijn. Waar dat niet het geval is, zal de wijziging in jaarcijferreeksen moeten worden toegelicht. Overigens blijft ook na 2005 gelden dat voortdurend aandacht geboden blijft voor verbeteringen, die in de praktijk nodig en mogelijk zijn gebleken.
Model verantwoordingsinformatie
Het model is opgesteld in de vorm van een inhoudsopgave en bevat de volgende hoofdstukken:
1. Inleiding/management samenvatting/algemeen beeld/kernpunten
2. Omgevingsanalyse

3. Veranderagenda

4. Beleidsdoelstellingen

5. Bedrijfsvoering

6. Jaarrekening

7. Verantwoordingsinformatie

8. Accountantsverklaring en verslag van bevindingen Het model als verantwoordingsverslag aan de minister door de CWI Het model is een schematische indeling voor het jaarlijkse verantwoordingsverslag over de uitvoering van de wettelijke taken zoals de CWI dat aan de Minister van SZW moet afleggen. De CWI dient verantwoording af te leggen over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering (artikel 49 lid 3 Wet SUWI). Om inzicht te krijgen in de effecten van beleid/wetswijzigingen reikt de CWI daarnaast informatie aan, waarmee de Minister de effectiviteit van het beleid kan vaststellen. Dit gebeurt op verzoek van de Minister.
De SZW-begroting is vanuit een beleidsmatig vertrekpunt opgesteld: een algemene beleidsdoelstelling, gevolgd door operationele doelstellingen die door de uitvoering worden ingevuld. De opzet van de SZW-begroting en de verantwoording van de uitkomsten moet voldoen aan de vereisten van de VBTB en de CWI dient hierop aan te sluiten. De vragen bij de verantwoording zijn1:

* hebben we bereikt wat we hebben beoogd

* hebben we gedaan wat we daarvoor zouden doen

1 Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek Rijksoverheid, p14



V&C Mv CWI versie 19-09-02 2




* heeft het gekost wat we dachten dat het zou kosten De uitgaven en ontvangsten worden in de SZW-begroting onderscheiden in programmagerelateerd (bijvoorbeeld uitkeringen, reïntegratietrajecten) en apparaatgerelateerd (uitvoeringskosten). Als prestatiegegevens worden verantwoord het gerealiseerde budget en de gerealiseerde prestaties versus geraamd budget en geraamde prestaties in het meerjarenkader t-4 t/m t. De modelverantwoording door de CWI komt inhoudelijk overeen met het model baten- lastendiensten. In dit model wordt allereerst de staat van baten en lasten verantwoord met daarnaast een kasstroomoverzicht. Deze gegevens kunnen worden herleid naar de uitgaven en ontvangsten in het SZW-verantwoordingsmodel. In aanvulling daarop voorziet het model baten-lastendiensten in een balans, een overzicht van bestemming van saldo van baten en lasten en de ontwikkeling van de vermogenspositie in meerjarig perspectief.
Het model in relatie tot jaarplan, budgettoekenning en jaarverslag
* Het door SZW goedgekeurde jaarplan van de CWI en het op basis van de in het jaarplan voorziene activiteiten toegekende budget, zijn in beginsel leidend. De CWI verantwoordt zich over alle afspraken die in het jaarplan zijn vastgelegd. Eventuele nieuwe afspraken (bijvoorbeeld aan de hand van nieuwe wet- en regelgeving) worden systematisch in de vorm van een mini- jaarplan uitgewerkt en als aanvulling op het jaarplan verantwoord. Het mini-jaarplan creëert enige flexibiliteit, het financiële kader hiervoor kan aansluiten op de halfjaarlijkse suppletoire begroting . Waar de aanvulling op het jaarplan als hier bedoeld een wijziging daarvan inhoudt, is daarvoor de goedkeuring van de minister vereist.

* Het verantwoordingsverslag is een integrale rapportage waarin het management van de CWI verantwoording aflegt over:

* de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties (beleidsdoelstellingen)
* de wijze waarop het bedrijf functioneert en ´in control´ is (bedrijfsvoering)
* de ontvangst en besteding van de middelen (jaarrekening/financieel)
* De jaarverantwoording omvat het jaarverslag en de jaarrekening, waarbij de jaarrekening afzonderlijk binnen het jaarverslag is aangeduid.
* De prestatie-indicatoren zijn beheersingsinstrumenten die buiten het Model Verantwoording zullen worden gedefinieerd en genormeerd. De invulling van beheersingsinstrumenten kan namelijk niet meerjarig worden vastgelegd. De prestatie-indicatoren worden volgens de VBTB- methodiek binnen het hoofdstuk Beleidsdoelstellingen als geheel en in het Informatieoverzicht per hoofddoelstelling verantwoord.

* De Raad van Bestuur van de CWI legt in de vorm van een Mededeling betreffende de bedrijfsvoering verantwoording af over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering zoals deze in het jaarverslag/jaarrekening zijn verantwoord.
* De (interne) accountant voegt een verklaring toe waarin een oordeel wordt uitgesproken over de getrouwheid van de verantwoording en de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen door de CWI. In zijn Verslag van bevindingen gaat de accountant in ieder geval in op de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan de eisen van doelmatigheid. Het model in relatie tot het Controleprotocol
Parallel aan de ontwikkeling van het Model Verantwoording CWI is een Controleprotocol opgesteld. Het model en het Controleprotocol sluiten op elkaar aan via een aantal centrale definities, deze zijn doorgaans in het Model verantwoording ingekaderd.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 3



In het model verantwoording en het Controleprotocol is veel aandacht geschonken aan verbindende formuleringen van het rechtmatigheidsbegrip. Rechtmatigheid is verbonden aan het handelen in het verslagjaar.
De jaarverantwoording en de Informatieverstrekkingen in relatie tot de Regeling SUWI De jaarverantwoording komt te vallen onder de werking van Regeling SUWI. Op grond van artikel 5.11 van de Regeling SUWI moet de CWI een set basisgegevens beschikbaar houden. Op grond van artikel 5.12 moet de CWI periodiek zekere informatieproducten (beleidsinformatie) aanleveren aan SZW.
In hoofdstuk 7 is de per kwartaal uitgevraagde kwantitatieve informatie in eerste instantie gesorteerd naar verantwoordingsgegevens over productieomvang, kwaliteit en financiën. De overige uitgevraagde gegevens maken geen deel uit van de verantwoording in de zin van de jaarrapportage, deze zijn als beleidsinformatie opgenomen in de Bijlage, waarmee de rapportage vanuit diverse gezichtspunten in een beleidsmatig perspectief kan worden geplaatst. Het model in relatie tot het Jaarplan CWI 2002
In het jaarplan 2002 van de CWI zijn de voorgenomen activiteiten voor het lopende begrotingsjaar opgenomen op een wijze die afwijkt van de systematiek in dit verantwoordingsmodel. Het is onvermijdelijk dat dit op een aantal punten doorwerkt in de kwartaal- en jaarrapportages over 2002. Niettemin lijkt het wenselijk het groeipad naar een volledige invulling van het model al in 2002 in te zetten.
Kwartaalrapportages
Kwartaalrapportages kunnen voor wat betreft de verantwoordingsinformatie beperkter van opzet zijn en zich, binnen dezelfde systematiek, vooral richten op de afwijkingen in de voortgang bij het uitvoeren van het jaarplan evenals op belangrijke informatie uit de uitvoering. De ontwikkeling van de werkvoorraad is daarvan een voorbeeld. De kwartaalrapportages zullen nog nader worden uitgewerkt.
Over de rechtmatigheid wordt per halfjaar gerapporteerd, daarbij wordt de mogelijkheid en wenselijkheid van validering nog onderzocht.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 4



B. Het Model jaarverslag

Het jaarverslag geeft een getrouw beeld over de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van de verzekeringen en wetten in het verstreken boekjaar. Het jaarverslag heeft betrekking op de grote geldstroom (uitkeringsverzorging en premie-inning) en de kleine geldstroom (uitvoeringskosten) en de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen onderwerpen. Het jaarverslag mag niet in strijd zijn met de jaarrekening.

1. Inleiding en algemeen beeld

* waaronder de missie/kerntaken van de CWI

* opdrachten van SZW aan CWI

2. Omgevingsanalyse
In dit hoofdstuk wordt een analyse gegeven van de feitelijke macro-economische ontwikkelingen en de relevante waargenomen ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in het verslagjaar. Op basis van deze analyse kan aangegeven worden wat de consequenties daarvan zijn geweest voor de activiteiten van de CWI en de invloed op de effecten van de uitvoering
3. Veranderagenda
In dit hoofdstuk wordt verslag gedaan van de stand van zaken en de belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van majeure ontwikkelings- en reorganisatieprojecten. In het kader van VBTB worden deze projecten tot hoofdstuk 5 Bedrijfsvoering gerekend. De organisatie legt verantwoording af over de uitputting van de (meerjaren-)projectbegrotingen, de financiële verantwoording vindt plaats in Hoofdstuk 6 Jaarrekening - Uitvoeringskosten speciale projecten.

4. Beleidsdoelstellingen
In dit hoofdstuk wordt verslag gedaan van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Op termijn moet er een aansluiting tot stand komen tussen de kwantitatieve prestatiegegevens van de ZBO en de eigen verantwoording van SZW.
Het hoofdstuk bestaat ten minste uit de volgende onderdelen: n per hoofddoelstelling wordt op basis van de subdoelstellingen met bijbehorende indicator aangegeven in welke mate de hoofddoelstellingen zijn gerealiseerd en wat de onderliggende analyse is bij afwijkingen in de realisatie
n een toelichting op wet- en regelgeving die in uitvoering is genomen c.q. is beëindigd (4.2) n een rapportage over hoe CWI inhoud heeft gegeven aan de keten van werk en inkomen (4.3) n een toelichting op de klantgerichte dienstverlening, aan de hand van de in het jaarplan genoemde thema's (4.4)
n een toelichting op de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid (4.5) n een overzicht van de prestatie-indicatoren die met SZW zijn afgesproken (4.6) n een toelichting op taken die met toestemming van SZW in opdracht van anderen zijn uitgevoerd (4.7)
n een toelichting op de wijze waarop rekening is gehouden met de toezichtbevindingen van de Minister (4.8)

V&C Mv CWI versie 19-09-02 5



4.1.1 Hoofddoelstellingen CWI
Hoofddoelstelling 1: De CWI draagt zorg voor een transparante arbeidsmarkt subdoelstelling De CWI maakt vacatures inzichtelijk De CWI maakt arbeidsaanbod inzichtelijk De CWI stelt instrumenten voor zelfwerkzaamheid ter beschikking en bevordert het gebruik De CWI geeft informatie over beroepen, perspectieven en opleidingen
De CWI ondersteunt op verzoek werkzoekenden bij de vacatureverwerving

Hoofddoelstelling 2: De CWI als poortwachter

subdoelstellingen De CWI behoudt/verkent talent voor de arbeidsmarkt c.q. voorkomt proactief onnodige uitkeringsaanvragen De CWI poogt actief de eventuele uitkeringsduur te beperken voor fase 1 geïndiceerden De CWI geeft ondersteuning op verzoek aan fase 2 en fase 3 geïndiceerden
De CWI activeert en stimuleert bijzondere doelgroepen De CWI verzamelt en verstrekt de gegevens voor de reïntegratietaak van de ketenpartners voor uitkeringsgerechtigden en bijzondere doelgroepen en levert tijdig een bruikbaar reïntegratie-advies aan de ketenpartners
Hoofddoelstelling 3: De CWI als ketenpartner uitkeringsverstrekking subdoelstelling De CWI levert tijdig en volledig gevalideerde en geverifieerde gegevens aan de ketenpartners Hoofddoelstelling 4: De CWI draagt op zorg voor vacaturematching voor werkgevers

subdoelstelling De CWI ondersteunt proactief (voor bijzondere doelgroepen) of op verzoek van werkgevers bij de vacaturevervulling

Hoofddoelstelling 5: De CWI behandelt aanvragen voor ontslag- en tewerkstellingsvergunningen

subdoelstellingen De CWI behandelt aanvragen van werkgevers om ontslagvergunning tijdig en correct
De CWI behandelt aanvragen van werkgevers om tewerkstellingsvergunning tijdig en correct

V&C Mv CWI versie 19-09-02 6



4.1.2 Productieomvang CWI (kerncijfers)
Tabel: kerncijfers
Product aantal Profielschets
Werkintake
Uitkeringsintake
Bemiddeling
Reïntegratieadvies
informatie&advies/beursvloer
Ontslagvergunningen
Tewerkstellingsvergunningen
4.2 Invoering nieuwe wet- en regelgeving
In deze paragraaf wordt toegelicht welke wet- en regelgeving in uitvoering is genomen. Hierbij wordt aandacht besteed aan de activiteiten die verricht zijn om de nieuwe maatregelen in te voeren. Aangegeven wordt hoe het nieuwe wettelijke kader vertaald is naar productiecijfers en op welke wijze hiervoor beheersmaatregelen zijn getroffen.
4.3. Keten van werk en inkomen
Met de inwerkingtreding van de Wet SUWI c.a. zijn de uitvoerders op het terrein van werk en inkomen sterker van elkaar afhankelijk geworden. Er is sprake van een keten in het realiseren van de SUWI-doelstellingen. Effectieve en efficiënte samenwerking tussen de bij de uitvoering betrokken partijen is hiertoe geboden. Partijen dienen in hun handelen niet alleen oog te hebben voor hun eigen ­ legitieme ­ belangen, maar dienen evenzeer te staan voor een adequaat werkende keten. Dit betekent dat het eigen handelen mede ten dienste staat van het functioneren van een andere partij in de keten. CWI rapporteert bij dit onderwerp over de wijze waarop in het functioneren van deze organisatie aan relevante ketenaspecten vorm en inhoud is gegeven. 4.4 Klantgerichte dienstverlening
In de wet SUWI wordt de cliëntenparticipatie benadrukt. Hiermee wordt beoogd de invloed van de klanten te vergroten bij de beleidsvorming en voor de uitvoeringsorganisatie jaarlijks leermomenten in te bouwen. De CWI rapporteert bij dit onderwerp over de wijze waarop is voldaan aan cliëntenparticipatie. Tevens rapporteert de CWI bij dit onderwerp over ontwikkelingen/activiteiten die de CWI onderneemt om tot een klantgerichte dienstverlening te komen. De bedrijfsvoering betreffende klantgerichte dienstverlening komt aan de orde in par. 5.5. In het hoofdstuk Beleidsdoelstellingen wordt een samenvattend overzicht van de prestatie-indicatoren opgenomen, zie 4.6
4.5 Rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid Deze paragraaf gaat in op de activiteiten van de CWI die bijdragen aan een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering.
De CWI is ten volle verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering maar draagt geen rechtstreekse verantwoordelijkheid voor het beleid van het Ministerie zelf. In het

V&C Mv CWI versie 19-09-02 7



hoofdstuk Beleidsdoelstellingen wordt een samenvattend overzicht van de prestatie-indicatoren opgenomen, zie 4.6.

Rechtmatigheid:
De baten en lasten zijn tot stand gekomen in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
De van toepassing zijnde wet- en regelgeving betreffende rechtmatigheid dient breed te worden geïnterpreteerd. Wet- en regelgeving omvat ook het in overeenstemming zijn met het recht (o.a. jurisprudentie). Hoewel niet expliciet vermeld in de definitie geldt de eis van totstandkoming in overeenstemming met wet- en regelgeving ook voor de andere informatie in de jaarrekening (o.a. balansposten, kengetallen, etc.). De interpretatie van het rechtmatigheidsbegrip dient de ontwikkelingen bij de Rijksoverheid te volgen.

Doelmatigheid van beleid:
De beoogde effecten van het beleid gerelateerd aan de ingezette middelen. Meer effecten met dezelfde middelen of dezelfde effecten met minder middelen. Doeltreffendheid van beleid:
De mate waarin een - algemene en/of nader geoperationaliseerde - doelstelling van beleid dankzij de ingezette beleidsinstrumenten wordt gerealiseerd.
4.6 Overzicht van prestatie-indicatoren
Het overzicht biedt een aansluiting tussen de prestatie-indicatoren die met SZW zijn afgesproken, waar deze in hoofdstuk 5 Bedrijfsvoering zijn opgenomen en waar deze in hoofdstuk 7 Verantwoordingsinformatie zijn verantwoord.
4.7 Toelichting op de uitvoering van overige, niet in opdracht van SZW uitgevoerde publieke regelingen
In de Wet en Regelgeving is geregeld dat de CWI het jaarplan vaststelt, de Minister van SZW moet vervolgens het besluit van de CWI tot vaststelling van het jaarplan goedkeuren. Het jaarplan omvat de uitvoering van wettelijke SUWI-taken en andere, niet-SUWI-taken. Bij dit onderdeel geeft de CWI weer welke niet-SUWI-taken worden uitgevoerd en wat de omvang hiervan is, zowel met betrekking tot de programma-uitgaven als de uitvoeringskosten, alsmede (voor zover van toepassing) het terzake gevoerde beleid.
4.8 Toezichtbevindingen
De CWI geeft aan op welke wijze rekening is gehouden met de toezichtsbevindingen van de minister.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 8




5 Bedrijfsvoering
Dit hoofdstuk vormt het bedrijfsvoeringsverslag. Onder bedrijfsvoering2 wordt verstaan de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen binnen een uitvoeringsorganisatie om de met de minister overeengekomen resultaten en afspraken te kunnen realiseren. Het doel van dit verslag is om aan te geven dat het management van de CWI "in control" is.

In control:
Een uitvoeringsorganisatie is in control als de bedrijfsvoering zodanig is ingericht dat de in het jaarplan vastgelegde doelstellingen en prestatie-indicatoren worden gerealiseerd. Een aantal onderwerpen zal jaarlijks in de rapportage aan de orde komen. Dit betreffen de aspecten van de bedrijfsvoering die bepalend zijn voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering. Het bedrijfsvoeringsverslag wordt per onderdeel opgebouwd uit kwantitatieve gegevens met een kwalitatieve onderbouwing. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden samen met de normen/streefwaarden verantwoord. De indeling van het bedrijfsvoeringsverslag wordt overigens bepaald door de CWI.
5.1 Managementdoelstelling CWI
Managementdoelstelling: De CWI is een effectieve, doelmatige, klantgerichte, innovatieve en transparante organisatie
subdoelstellingen: De CWI toont zijn effectiviteit door middel van evaluaties en onderzoek De CWI toont zijn doelmatigheid d.m.v. control en benchmarking De CWI toont zijn klantgerichtheid d.m.v. onafhankelijk onderzoek
De CWI is een innovatieve organisatie De CWI maakt zijn prestaties inzichtelijk 5.2 Procesbeheersing
In de opdracht is besloten dat de CWI jaarlijks een risicoanalyse uitvoert naar knelpunten en risico's in de bedrijfsvoering. De uitkomsten van deze analyse en eventuele aanvullende gerichte onderzoeken (operational audits) en de verbeteracties die daaruit voortvloeien worden in het jaarverslag opgenomen.
5.3 Kwaliteit productie
In het jaarplan van de CWI wordt het perspectief "Kwaliteit productie" onderscheiden. Het gaat hierbij vooral om de verbetering van het productieproces zodat aan wettelijke normen van rechtmatigheid en tijdigheid van de uitvoering kan worden voldaan, met bijzondere aandacht voor de werkvoorraden. In dit onderdeel wordt tevens ingegaan op de handhavingsaspecten (misbruik/oneigenlijk gebruik) alsmede op bezwaar en beroep tegen beslissingen.


2 De bedrijfsvoering omvat zowel de primaire als de ondersteunende processen.



V&C Mv CWI versie 19-09-02 9



Rechtmatigheid
De Raad van Bestuur verantwoordt zich in ieder geval over de rechtmatigheid van de jaarrekening als geheel. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij zijn gevonden. Afgewezen uitkeringsaanvragen zijn ook handelingen, deze moeten wel in het oordeel (en het rechtmatigheidspercentage) worden betrokken (zie Controleprotocol SUWI).

Fouten (onrechtmatigheden en onzekerheden):
Er is niet juist of ten onrechte niet gehandeld.
Financiële fout:
Een fout die financiële consequenties heeft
Formele fout:
Een fout die geen financiële consequenties heeft.
Handhaving
Handhaving:
Het geheel van maatregelen om misbruik en oneigenlijke gebruik van sociale zekerheidsregelingen te voorkomen en tegen te gaan.
Misbruik:
Het bewerkstelligen van geen of te geringe betaling van verplichte bijdragen aan de rechtspersoon en van het verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering door het bewust niet, niet tijdig, niet juist of niet volledig verstrekken van gegevens en inlichtingen. Oneigenlijk gebruik:
Het volgens de regels van de wet, maar in strijd met de bedoelingen van de wettelijke bepalingen, geheel of ten dele ontgaan van een verplichte bijdrage aan de rechtspersoon en verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering of subsidie door derden belanghebbenden. De prestatie-indicatoren anno 2002 omvatten de tijdigheid per intake, eerste betaling, bezwaarschriften en klachtenbehandeling.
5.4 Doelmatigheid van de bedrijfsprocessen
Binnen het perspectief "doelmatigheid" gaat de CWI in op activiteiten die zijn/worden ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. Hierbij kan bijvoorbeeld benchmarking als instrument worden ingezet.

Doelmatigheid van bedrijfsvoering:
De kosten en kwaliteit van de prestaties, die in het kader van de ontwikkeling, aansturing en uitvoering van de wettelijke taken worden geleverd. Doelmatigheid van de bedrijfsvoering betreft de relatie tussen geleverde prestaties en ingezette middelen. Belangrijke prestatie-indicatoren zijn de uitputting van de uitvoeringskosten en de ontwikkeling van de kostprijs van deelactiviteiten.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 10



5.5 Kwaliteit van de dienstverlening
Het gaat hier om een beschrijving van de activiteiten in het kader van de verbetering van de dienstverlening aan de klanten van de CWI. Het gaat hierbij onder meer om bereikbaarheid, klanttevredenheid en klachtenafhandeling. Ook de privacy-audit komt hier aan de orde. Gemeten in prestatie-indicatoren gaat het om de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek en het aantal en soort klachten.
5.6 Sociaal Beleid en HRM
De CWI rapporteert hier over ontwikkelingen binnen het gevoerde Sociaal en HRM-beleid van de CWI.
5.7 Uitbesteding
Ter zake van uitbesteding vindt een rapportage plaats over de mate van uitbesteding van wettelijke en overige taken, de partijen aan wie wordt uitbesteed, de soorten werkzaamheden die zijn uitbesteed en de daarmee gemoeide kosten.
5.8 Overige aspecten
Aspecten die hier aan de orde komen, zijn onder andere:
- ICT gemeten conform COBIT (dienstenniveau, general computer controls, gegevensbeheer)
- Huisvesting

- waarborgen van goede informatie- en communicatiestromen;
- Keteninformatie .

- kwaliteitsborgingssystemen

- Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O)
5.9 Mededeling over de bedrijfsvoering

In de mededeling over de bedrijfsvoering wordt, onder verwijzing naar het in de organisatie van toepassing zijnde normenkader, ingegaan op:

* de punten van aandacht die gedurende de uitvoering van de bedrijfsprocessen naar voren zijn gekomen alsmede de daarvoor te treffen verbetermaatregelen;
* bijzondere risico's bij bepaalde bedrijfsprocessen en/of belangrijke kwaliteitsverbeteringen binnen de bedrijfsvoering

V&C Mv CWI versie 19-09-02 11



6. Jaarrekening
De jaarrekening van de CWI geeft inzicht in de baten en lasten over het boekjaar, de balans aan het eind van het boekjaar en de cash flow.

De jaarrekening heeft betrekking op de resultatenrekening en de balans met de toelichting en op de in het jaarplan en modelverantwoording opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze modelverantwoording wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. In de regeling SUWI is in artikel 5.6 lid 2 en in artikel 5.7 aangegeven wat de raming van baten en lasten respectievelijk de raming van inkomsten en uitgaven omvatten. Voor een sluitende cyclus van begroting naar verantwoording zal de verantwoording parallel moeten lopen met de raming. Deze parallelliteit geldt ook voor het kwartaalverslag. Op grond van de regeling SUWI, artikel 5.12 lid 2 dienen per kwartaal de reguliere uitvoeringskosten door de CWI gerapporteerd te worden naar kostensoort, naar in rekening gebracht door de CWI respectievelijk aan de CWI (d.i. uitvoering van andere taken respectievelijk uitbesteding van eigen taken) en incidentele uitvoeringskosten naar kostensoort. Het kasstroomoverzicht zal aansluiten op de systematiek van Geïntegreerd Middelenbeheer. De jaarrekening CWI bestaat uit de volgende onderdelen:
* Grondslagen waardering en resultaatbepaling
* Resultatenrekening met toelichting

* Balans met toelichting

* Kasstroomoverzicht
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
* uitleg belangrijke posten

* verklaring van verschillen (voorgaand jaar en begroting)
* opvallende ontwikkelingen

* risico's

* de wijze waarop het bestuur invulling heeft gegeven aan de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen ter waarborging van het financieel beheer en de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van wetten.
* de wijze van toerekening van uitvoeringskosten 6.1Grondslagen waardering en resultaatbepaling In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkende cijfers.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 12



6.2 Resultatenrekening CWI over 20.. (met vergelijkende cijfers over 20..) Baten
Rijksbijdrage (Basisbudget)
Incidenteel budget (Bestedingsplan)
Overige Baten
Totaal baten
Lasten 3
Loonkosten eigen personeel
Kosten extern personeel
Overige personeelskosten
Totaal personeelskosten
Afschrijvingskosten
Huisvestingskosten
Automatiseringskosten
Kantoorkosten
Vervoerskosten
Overige beheerskosten
Totaal overig beheer
Beleidsbudgetten
Totaal overige kosten
Totaal lasten
Saldo van baten en lasten


3 De Regeling SUWI noemt kosten personeel (inclusief aantal fte's), automatisering, huisvesting, bureaukosten en overige kosten (inclusief bestuurskosten) waarbij bestuurskosten worden uitgesplitst naar Raad van Bestuur en Raad van Advies.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 13



6.3 Balans CWI per 31 december 20.. (met vergelijkende cijfers over 20..) Activa

* immateriële vaste activa

* materiële vaste activa

* financiële vaste activa
Totaal vaste activa

* vorderingen

* liquide middelen

* overige vlottende activa
Totaal vlottende activa
Totaal activa
Passiva

* eigen vermogen

* voorzieningen

* langlopende schulden

* kortlopende schulden

Totaal passiva

6.4 Toelichting op de resultatenrekening CWI

6.4.1 Baten
Rijksbijdrage (Basisbudget)
Incidenteel budget (Bestedingsplan)
Overige baten

6.4.2 Lasten
Loonkosten eigen personeel
Kosten extern personeel
Overige personeelskosten
Afschrijvingskosten
Huisvestingskosten
Automatiseringskosten
Kantoorkosten
Vervoerskosten
Overige beheerskosten
Beleidsbudgetten

V&C Mv CWI versie 19-09-02 14



6.5 Toelichting balans CWI
Verloopstaat immateriële vaste activa
Verloopstaat materiële vaste activa
Verloopstaat financiële vaste activa
Verloopstaat eigen vermogen
Verloopstaat voorzieningen
6.6 Kasstroomoverzicht
Gehanteerd wordt het kasstroomoverzicht met onderscheid naar operationele, investerings- en financieringskasstromen.

* De kasbeweging dient (op termijn) aan te sluiten op de rekeningen-courant met MF (GMB - Geïntegreerd middelenbeheer)

V&C Mv CWI versie 19-09-02 15



7.. Verantwoordingsinformatie
7.1 Algemeen
De kwantitieve verantwoordingsinformatie die SZW nodig heeft valt uiteen in drie categorieën:
* informatie over de productieomvang van de CWI (aantal geleverde diensten en prestaties)
* informatie over de kwaliteit van de geleverde diensten en prestaties
* informatie over de financiële aspecten van diensten (hoogte van de uitkering, uitvoeringskosten) De informatie over de productieomvang vormt de ruggengraat van de informatievoorziening. De aantallen geleverde diensten en producten zijn de belangrijkste meetpunten voor het functioneren van de CWI. Deze zijn in beginsel ingedeeld naar de vier hoofddoelstellingen en de managementdoelstelling: transparante arbeidsmarkt, poortwachter, ketenpartner, vacaturematching voor werkgevers en ontslag- en tewerkstellingsvergunningen, en de CWI als een effectieve, doelmatige, klantgerichte, innovatieve en transparante organisatie. De algemene productiegegevens sluiten hierop aan. Aanvullend hierop kunnen VBTB-gegevens worden uitgevraagd ten behoeve van de Rijksbegroting. De tabel sluit af met de uitputting van het budget uitvoeringskosten en de totale uitgaven.
Vanuit de gegevens over voornoemde hoofddoelstellingen en managementdoelstelling worden de aantallen geleverde producten en diensten afgeleid. De informatie over de kwaliteit van de geleverde diensten is uitgedrukt in een reeks prestatie- indicatoren per hoofddoelstelling c.q. de managementdoelstelling. De prestatie-indicatoren zijn beheersingsinstrumenten die buiten het Model Verantwoording zullen worden gedefinieerd en genormeerd, in de overzichten zijn de prestatieindicatoren voor 2003 weergegeven. De informatie over financiële aspecten omvat de uitgaven voor de uitvoeringskosten. Voor de uitvoeringskosten verbonden aan de productie hanteert de CWI een budgetteringssystematiek die aansluiting biedt tussen productieomvang en uitvoeringskosten. De CWI verantwoordt haar kosten gespecificeerd naar de vijf kostencategorieën.
In de verantwoording zal daarnaast, met behulp van de door de CWI gehanteerde kosten toerekeningssystematiek, ook inzicht moeten worden geboden in de relatie tussen de productieomvang en de omvang van de uitvoeringskosten, waarbij specifiek wordt ingegaan op de variabiliteit van de kostenstructuur.
Daarnaast is het vanwege de samenhang nodig om de informatie die nodig is voor analyse, onderbouwing en evaluatie van het gevoerde beleid in dezelfde systematiek mee te nemen. Dat kan door per product ook informatie uit te vragen over de achtergrondkenmerken van de producten en over doelgroep. De uitvraag van deze beleidsinformatie sluit aan op de verantwoordingsinformatie maar valt niet onder de accountantsverklaring (zie Bijlage). Voor een gedeelte van de informatie is slechts een keer per jaar verantwoordingsinformatie of beleidsinformatie nodig. Deze wordt in de regelgeving uitsluitend in de jaarinformatie opgenomen, maar is ter wille van de overzichtelijkheid ook in de hieronder gepresenteerde tabellen opgenomen. Meerjarengegevens

V&C Mv CWI versie 19-09-02 16



Ten behoeve van het meerjarenkader dienen de gerealiseerde prestatiegegevens en de gerealiseerde lasten voor de periode t-4 t/m t te worden verantwoord, vergeleken met de geraamde prestaties en geraamde lasten.
Noot:
Per gegeven moet de definitie voor de aan te leveren informatie gespecificeerd worden; deze definiëring betreft zowel de verantwoordingsinformatie als de beleidsinformatie.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 17



7.2 Tabel: Producten en prestaties transparante arbeidsmarkt VERANTWOORDINGSINFORMATIE
Hoofddoelstelling Productieomvang Kwaliteit Financieel Transparante arbeidsmarkt
inzichtelijk maken vacatures - marktbereik vacatures werk.nl (in arbeidsplaatsen) arbeidsaanbod inzichtelijk maken - marktbereik c.v.'s in werk.nl instrumenten voor zelf werkzaamheid - aantal
raadplegingen werk.nl
- aantal opgevraagde c.v.'s in werk.nl
- aantal - verloop vacatures opgevraagde in werk.nl vacatures werk.
- aantal raadplegingen vacaturezuilen
- aantal - aantal geprinte opgevraagde vacatures op de vacatures op vacaturezuilen vacaturezuilen informatie over beroepen - waarderingscijfer perspectieven en opleidingen van werkgevers,
- waarderingscijfer van werkzoekenden
- waarderingscijfer van intermediairs ondersteuning op verzoek - waarderingscijfer werkzoekenden bij de vacature- van werving werkzoekenden VBTB -
informatie&advies/beursvloer - aantal totale beursvloeren uitvoerings- kosten

V&C Mv CWI versie 19-09-02 18



7.3 Tabel: producten en prestaties poortwachter
VERANTWOORDINGSINFORMATIE
Hoofddoelstelling Productie- Kwaliteit Financieel omvang
Poortwachter
behoudt/verkent talent voor de - poortwachtersquote WW, arbeidsmarkt en beperkt eventuele - poortwachtersquote Abw, uitkeringsduur fase 1 geïndiceerden - poortwachtersquote IOAW behoudt/verkent talent voor de
arbeidsmarkt
voorkomen onnodige uitkerings- - preventiequote WW aanvragen - preventiequote Abw
- preventiequote IOAW
beperking uitkerings-duur fase-1
geïndiceerden
actief beperken eventuele - uitstroomquote WW, uitkeringsduur voor fase-1 - uitstroomquote Abw, geïndiceerden - uitstroomquote IOAW ondersteuning op verzoek voor fase - uitstroomquote fase 2/3 2 en fase 3 geïndiceerden
activeert en stimuleert bijzondere - poortwachters, doelgroepen - preventie en
- uitstroomquote van herïntredende vrouwen, arbeidsgehandicapten en schoolverlaters VBTB
profielschets aantal uitvoerings- kosten werkintake aantal uitvoerings- kosten bemiddelingen aantal uitvoerings- kosten afgebroken bemiddelingen aantal
reïntegratie advies aantal - waarderingscijfer klant, uitvoerings-
- waarderingscijfer UWV kosten
- waarderingscijfer gemeenten
V&C Mv CWI versie 19-09-02 19



7.4 Tabel: producten en prestaties ketenpartner
VERANTWOORDINGSINFORMATIE Hoofddoelstelling Productieomvang Kwaliteit Financieel Ketenpartner voor de
uitkeringsgegevens
leveren tijdige en volledig - tijdigheid WW gevalideerde en geverifiëerde - volledigheid WW gegevens - tijdigheid Abw
- volledigheid Abw
- tijdigheid IOAW
- volledigheid IOAW VBTB
uitkeringsintake WW aantal uitvoerings- kosten afgebroken uitkeringsintake WW aantal
uitkeringsintake Abw aantal uitvoerings- kosten afgebroken aantal uitkeringsintake aantal
Abw

V&C Mv CWI versie 19-09-02 20



7.5 Tabel: producten en prestaties vacaturematching voor werkgevers en aanvragen voor ontslag- en tewerkstellingsvergunningen
VERANTWOORDINGSINFORMATIE Hoofddoelstelling Productieomvang Kwaliteit Financieel Vacature matching
op verzoek ondersteunen - vervullingsquote werkgevers van werkgevers bij
vacature-vervulling
VBTB

Ontslagvergunningen
tijdige en correcte aantallen - tijdigheidsquote, uitvoeringsk behandeling van aanvragen osten van werkgevers voor
ontslag-vergunningen
VBTB

Tewerkstellingsver-
gunningen
tijdige en correcte aantallen - tijdigheidsquote, uitvoeringsk behandeling van aanvragen - bezwaarquote osten van werkgevers voor
tewerk-
stellingsvergunningen
VBTB

V&C Mv CWI versie 19-09-02 21



7.6 Tabel: producten en prestaties CWI als een effectieve, klantgerichte, innovatieve en transparante organisatie
VERANTWOORDINGSINFORMATIE Management Productieomvang Kwaliteit Financieel doelstelling
effectiviteit
tonen eigen effectiviteit
door middel van
evaluaties en onderzoek

doelmatigheid
tonen eigen - bezettingsgraad totale - kort durend ziekteverzuim, doelmatigheid door personeels-bestand - flexschil middel van control en CWI, - waarderingscijfer eigen benchmarking - % stafpersoneel t.o.v. personeel productie-gerelateerd personeel,

- % uitputting regulier budget,

- % uitputting incidenteel budget

klantgericht
tonen klantgerichtheid - waarderingscijfers door middel van
onafhankelijk
onderzoek

innovatief
innovatieve organisatie

transparant
maakt eigen prestaties
inzichtelijk
7.7 Het gebruik van Suwinet
Het kwartaalverslag geeft inzicht in het gebruik van Suwinet door de CWI. Hiertoe worden de volgende gegevens opgenomen in het kwartaalverslag:
- aantal geautoriseerde gebruikers Suwinet
- aantal verzonden en ontvangen berichten, gedifferentieerd naar soort bericht
- aantal raadplegingen Inkijk, gedifferentieerd naar Inkijkbericht. 7.8 CWI publicaties
Het kwartaalverslag omvat tevens een overzicht van alle onderzoeken en statistische publicaties die in het kwartaal openbaar zijn geworden.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 22



8. Accountantsverklaring en verslag van bevindingen De accountant onderzoekt de verantwoording die het management van de CWI op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in het Controleprotocol SUWI. In dit hoofdstuk zijn de hoofdlijnen opgenomen.

Accountantsverklaring:
Een schriftelijke mededeling van een accountant bij een verantwoording inhoudende de uitkomsten van zijn controle inzake de getrouwheid en de rechtmatige besteding en verkrijging van middelen (door de CWI). De verklaring wordt verstrekt door een deskundige als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. De accountantsverklaring omvat de getrouwheid en de rechtmatigheid. De rechtmatigheid omvat ook het door het bestuur gevoerde beleid inzake misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O). Een ontoereikend M&O-beleid leidt tot onzekerheid over de rechtmatigheid van de in de jaarrekening opgenomen baten en/of lasten.

Getrouwheid:
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Rechtmatigheid:
De baten en lasten zijn tot stand gekomen in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
De accountant toetst onder meer of de voorgeschreven informatie in de jaarrekening en het jaarverslag is opgenomen. De accountantsverklaring heeft betrekking op de jaarrekening. Als de in het jaarverslag opgenomen informatie niet verenigbaar is met de in de jaarrekening opgenomen informatie dan vermeldt de accountant dit in de accountantsverklaring. De accountant toetst ook of de in het jaarverslag opgenomen informatie op ordelijke en controleerbare wijze tot stand is gekomen. Indien dit niet het geval is en de informatie is materieel voor het inzicht dan maakt de accountant hiervan melding in zijn rapport van bevindingen (het heeft geen invloed op de strekking van de accountantsverklaring).

Verslag van bevindingen:
Het verslag van bevindingen bevat de belangrijkste uitkomsten van de controlewerkzaamheden van de accountant. In het verslag wordt minimaal ingegaan op de in wet- en regelgeving voor het verslag voorgeschreven onderwerpen.

V&C Mv CWI versie 19-09-02 23



BIJLAGE
Beleidsinformatie

1 Inleiding
De hieronder weergegeven beleidsinformatie sluit aan op de tabellen 7.2 t/m 7.5 Verantwoordingsinformatie (hoofdstuk 7) maar valt buiten de verantwoording en de controle daarvan.
7.2 Tabel: Producten en prestaties transparante arbeidsmarkt

Transparante arbeidsmarkt BELEIDSINFORMATIE
werk.nl aantal c.v.'s primo periode naar inschrijvingsduur aantal tijdens periode ingeschreven c.v.'s aantal tijdens periode uitgeschreven c.v.'s naar inschrijvingsduur en reden uitschrijving aantal c.v.'s ultimo periode naar inschrijvingsduur aantal vacatures primo periode naar inschrijvingsduur aantal ingeschreven vacatures tijdens periode aantal uitgeschreven vacatures tijdens de periode naar inschrijvingsduur en reden uitschrijving aantal vacatures ultimo periode naar inschrijvingsduur aantal matches
aantal succesvolle matches

basisdienstverlening aantal werkzoekenden primo periode naar reden inschrijving aantal niet-werkende werkzoekenden primo periode naar soort uitkeringsintake, fase, doelgroep en inschrijvingsduur aantal in periode ingeschreven niet-werkende werkzoekenden naar soort uitkeringsintake, fase en doelgroep aantal in periode uitgeschreven niet-werkende werkzoekenden naar reden uitschrijving, soort uitkeringsintake, fase, doelgroep en inschrijvingsduur aantal niet-werkende werkzoekenden ultimo periode naar soort uitkeringsintake, doelgroep, fase en inschrijvingsduur aantal beschikbare vacatures primo periode naar sector en inschrijvingsduur aantal in periode ingeschreven vacatures naar sector aantal in periode uitgeschreven vacatures naar sector, reden uitschrijving en inschrijvingsduur aantal beschikbare vacatures ultimo periode naar sector en inschrijvingsduur

V&C Mv CWI versie 19-09-02 24



7.3 Tabel: producten en prestaties poortwachter

Poortwachter BELEIDSINFORMATIE aantal werkintakes naar fase en doelgroep aantal bemiddelingsgesprekken fase-1 cliënten naar doelgroep aantal verwijzingen fase-1 cliënten naar doelgroep aantal herfaseringen naar fase en doelgroep aantal kwalificerende intakes naar fase en doelgroep aantal reïntegratieadviezen naar fase en doelgroep aantal kennisgevingen naar fase en doelgroep aantal adviezen inburgering nieuwkomers naar fase aantal WVA-verklaringen naar fase en doelgroep aantal verklaringen geen startkwalificatie naar fase en doelgroep aantal uitkeringsintakes naar soort, fase en doelgroep 7.4 Tabel: producten en prestaties ketenpartner

Ketenpartner voor de BELEIDSINFORMATIE uitkeringsgegevens
Suwinet aantal geautoriseerde gebruikers Suwinet aantal verzonden en ontvangen berichten naar soort bericht aantal raadplegingen Inkijk en Inkijkbericht 7.5 Tabel: producten en prestaties vacaturematching voor werkgevers en aanvragen voor ontslag- en tewerkstellingsvergunningen

BELEIDSINFORMATIE Ontslagvergunningen aantal aanvragen in behandeling primo periode naar ontslaggrond aantal in periode ingediende aanvragen naar ontslaggrond aantal in periode niet in behandeling genomen aanvragen naar ontslaggrond
aantal in periode afgehandelde aanvragen naar ontslaggrond en beslissing
aantal aanvragen in behandeling ultimo periode naar ontslaggrond aantal in perode ingediende aanvragen naar ontslaggrond en geslacht
aantal in periode ingediende aanvragen naar ontslaggrond en leeftijdscategorie aantal in periode ingediende aanvragen naar ontslaggrond en bedrijfstak
aantal in periode afgehandelde aanvragen naar ontslaggrond en beslissing
aantal in periode afgehandelde aanvragen naar ontslaggrond,

V&C Mv CWI versie 19-09-02 25



afhandelingsduur en district aantal in periode afgehandelde aanvragen naar ontslaggrond, soort procedure en beslissing aantal in periode verleende vergunningen naar ontslaggrond en geslacht
aantal in periode verleende vergunningen naar ontslaggrond en leeftijdscategorie aantal in periode verleende vergunningen naar geslacht, leeftijdscategorie en district aantal in periode verleende vergunningen naar ontslaggrond en bedrijfstak
aantal malen afgehandelde aanvragen met verklaring van geen bezwaar naar ontslaggrond, verificatie en resultaat aantal malen in periode dat werknemer en werkgever hun zienswijze naar voren hebben gebracht naar ontslaggrond aantal malen in periode dat advies is ingewonnen bij het UWV naar ontslaggrond en de wijze waarop dit advies is opgevolgd aantal malen dat in periode de Arbeidsinspectie is verzocht om een onderzoek in te stellen naar ontslaggrond

Tewerkstellingsver- aantal aanvragen in behandeling primo periode naar soort gunningen arbeidsmarkttoets
aantal in periode ingediende aanvragen naar soort arbeidsmarkttoets
aantal in periode verleende vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets en afhandelingsduur aantal in periode verleende vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets, afhandelingsduur en district aantal in periode geweigerde vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets en afhandelingsduur aantal in periode geweigerde vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets, afhandelingsduur en district aantal aanvragen in behandeling ultimo periode naar soort arbeidsmarkttoets
aantal verleende vergunningen naar grond aantal in periode geldig geworden vergunningen naar voorwaarden aantal in periode geldig geworden vergunningen naar geldigheidsduur
aantal in periode geldig geworden vergunningen naar sector aantal in periode geldig geworden vergunningen naar functieniveau aantal in periode geldig geworden vergunningen naar functie (top 25)
aantal in periode geldig geworden vergunningen naar nationaliteit (top 25)
aantal in periode geldig geworden vergunningen naar

V&C Mv CWI versie 19-09-02 26



leeftijdscategorie aantal in periode geldig geworden vergunningen naar sector en geldigheidsduur
aantal in periode geldig geworden vergunningen naar sector en functieniveau
aantal in periode geldig geworden vergunningen naar nationaliteit (top 25) en functieniveau aantal in periode geldig geworden vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets en geldigheidsduur aantal in periode geldig geworden vergunningen naar soort arbeidsmarkttoets, geldigheidsduur en sector aantal in periode geweigerde vergunningen naar grond aantal in periode geweigerde vergunningen naar sector aantal in periode geweigerde vergunningen naar functieniveau aantal in periode geweigerde vergunningen naar functie (top 25) aantal in periode ingetrokken vergunningen naar grond aantal geldige vergunningen ultimo periode aantal geldige vergunningen ultimo periode naar sector

Voor een aantal nader te bepalen aandachtsgebieden dienen de volgende tabellen te worden geleverd
aantal in periode verleende vergunningen naar afhandelingsduur aantal in periode geldig geworden vergunningen naar activiteit aantal in periode geldig geworden vergunningen naar nationaliteit aantal in periode geldig geworden vergunningen naar voorwaarden aantal in periode geldig geworden vergunningen naar geldigheidsduur
aantal in periode geweigerde vergunningen naar activiteit aantal in periode geweigerde vergunningen naar nationaliteit aantal in periode geweigerde vergunningen naar afhandelingsduur

procedures aantal lopende procedures primo periode naar soort aantal in periode ingediende procedures naar soort aantal in periode gedeponeerde procedures naar soort, beslissing en afhandelingsduur aantal lopende procedures ultimo periode naar soort

overige taken aantal opgestelde WVA-verklaringen naar fase, doelgroep en resultaat
aantal opgestelde verklaringen geen startkwalificatie naar fase, doelgroep en resultaat

V&C Mv CWI versie 19-09-02 27