European Commission

ECA/02/12

Luxembourg, 20/09/2002

Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag nr. 4/2002 over lokale acties voor werkgelegenheid
(1)

"Lokale werkgelegenheid" omvat een grote verscheidenheid van activiteiten met uiteenlopende kenmerken ter bevordering van de schepping van arbeidsplaatsen op lokaal niveau. Deze activiteiten houden verband met nationaal werkgelegenheidsbeleid in het kader van de Europese werkgelegenheidsstrategie (EWS), acties die worden gefinancierd uit het Europees Sociaal Fonds (ESF), en innovatieve projecten en voorbereidende acties die rechtstreeks door de Commissie worden beheerd. Hoewel elk weer een andere rechtsgrondslag, een specifieke doelstelling en een bevoegde instantie heeft, zijn zij alle gericht op de gemeenschappelijke doelstelling van schepping van arbeidsplaatsen door een lokale werkgelegenheidsstrategie. In de periode 1994-1999 werd circa 10 % of 5 000 miljoen euro van de totale ESF-financiering aan lokale werkgelegenheid besteed, terwijl het algeheel totaal van de communautaire middelen voor lokale ontwikkeling circa 20 455 miljoen euro beliep.

De controle van de Rekenkamer had tot doel, vast te stellen:
* of er een samenhangend en duidelijk communautair beleid ter bevordering van lokale werkgelegenheid was;
* of er toereikende informatie voorhanden was voor de formulering en implementatie van het beleid inzake lokale werkgelegenheid;
* of de lokale werkgelegenheidsprojecten adequaat werden beheerd, en
* wat de grootste belemmeringen waren bij het ontwikkelen van de lokale werkgelegenheid in de lidstaten.

De controle van de Rekenkamer had betrekking op de functies van de Commissie ten aanzien van beleidsformulering en informatieverzameling op dit gebied, alsmede op het rechtstreekse beheer door de Commissie van innovatieve projecten in de periode 1994-2001. Ook werden er lokale werkgelegenheidsprojecten ter plaatse bezocht.

De Rekenkamer kon in de beleidsverklaringen van de Commissie geen definitie van lokale werkgelegenheid vinden. Het Verdrag voorziet weliswaar in een gecoördineerde strategie, maar biedt geen wettelijk afdwingbare grondslag voor een Europees werkgelegenheidsbeleid; zodoende blijft het aan de nationale overheden, prioriteiten op het gebied van lokale werkgelegenheidsacties vast te stellen.

Het ontbrak aan informatie voor het toezicht en de beoordeling van lokale werkgelegenheid: bij de ESF-financiering was er te weinig informatie over de mate waarin operationele programma's betrekking hebben op de horizontale prioriteit "lokale werkgelegenheid", en bij de EWS ontbrak het aan informatie van de lidstaten.

Er werden in de procedures voor het financieel beheer van de Commissie tekortkomingen aangetroffen ten aanzien van innovatieve en voorbereidende acties. De financiële voorschriften werden in enkele gevallen niet in acht genomen; sommige subsidieovereenkomsten werden getekend nadat de betrokken projecten waren afgesloten, en er bestond een zekere overlapping tussen de innovatieve acties en voorbereidende maatregelen.

Ook kwamen er belemmeringen aan het licht voor een doeltreffende uitvoering van lokale werkgelegenheidsacties in de lidstaten, zoals vertragingen die in enkele lidstaten optraden bij de invoering van mechanismen voor kleine subsidies in het kader van het ESF, nationale bestuurlijke beperkingen waardoor vooruitbetalingen door het ESF aan uiteindelijke begunstigden verboden waren, en in sommige gevallen beperkingen van de betrokkenheid van de particuliere sector op dit gebied.

De Rekenkamer doet de volgende aanbevelingen:

* er moet een globale beoordeling komen van de waarschijnlijke toegevoegde waarde van een lokaal werkgelegenheidsbeleid;
* de Commissie dient ervoor te zorgen dat zij over toereikende informatie beschikt om haar faciliterende en coördinerende rol te kunnen vervullen door de lidstaten preciezere richtsnoeren inzake verslaggevingsvereisten te geven en door erop aan te dringen dat in het kader van de EWS de lidstaten meer informatie inzake lokale werkgelegenheidsacties verstrekken;

* de activiteiten van de Commissie op het gebied van innovatieve projecten moeten worden gerationaliseerd en de procedures voor financieel beheer moeten worden verscherpt.

http://www.eca.eu.int/NL/RS/2002/rs04_02nl.pdf
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de internetsite en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, serie C, verschijnen.

Europese Rekenkamer, Dienst Externe betrekkingen

12, Rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luxemburg Tel.: (352) 4398 45410 Fax: (352) 4398 46430 E-mail : euraud@eca.eu.int

(1)