---
Vraag naar selfservice-diensten via internet groeit in detailhandel

---

Onderzoek Kana toont aan dat helft respondenten via internet-selfservice geholpen wil worden

Hoofddorp, 09/23/2002

Detailhandelaars moeten sneller overstappen van traditionele klantencontacten naar selfservice-diensten voor klanten via het internet. Dat is de conclusie van een onderzoek dat KANA (NASDAQ: KANA) , leverancier van e-CRM-oplossingen (customer relationship management), recent voerde onder een honderdtal klanten in de sector. Meer dan 50 procent van de ondervraagden geven de voorkeur aan het internet als belangrijkste communicatiekanaal met detailhandelaars. Het onderzoek, dat door KANA werd gesponsord, vergeleek vereisten en tevredenheid van klantenservice in een reeks bedrijfstakken. Het onderzoek toont dat detailhandelaars het niet slecht doen in de evolutie naar on-lineklantendiensten, maar geeft tegelijkertijd aan dat klanten steeds meer functionaliteiten via het internet verwachten, zoals selfservice-, chat- en e-mailhulpmogelijkheden.

De belangrijkste resultaten met betrekking tot de detailhandel:
- 53 procent van de respondenten gebruiken vaker het internet (e-mail, selfservice, chat) dan de telefoon om klantenservice te bekomen.
- 50 procent van de respondenten vindt internet-selfservice de meest geschikte vorm van communicatie om snel antwoorden te krijgen op vragen.
- 47 procent van de respondenten vindt dat detailhandelaars die on line handelen, meer voorzieningen moeten treffen om efficiënte internet-selfservice mogelijk te maken.
In een rapport over de evolutie van de detailhandel stelt het analistenbureau Gartner dat in 2002 uitgaven aan informatica in die sector nog meer zullen worden toegespitst op het verbeteren van klantenservice via verschillende kanalen. Het onderzoek van KANA onderstreept dat de uitgaven in de detailhandel op dat vlak groeien, en meer bepaald op het vlak van internet-selfservicediensten.


---
END

---
Over Kana
KANA (NASDAQ: KANA) levert vooruitstrevende
eCRM-oplossingen aan de grootste bedrijven ter wereld waardoor die laatste hun klanten en partners beter kunnen bedienen en begrijpen. De oplossingen drukken bovendien de kosten in contactcenters en marketingafdelingen en verhogen het resultaat. Dankzij een compleet aanbod van customer relationship management-oplossingen - een combinatie van KANA's eCRM Architecture en
bedrijfstoepassingen - is KANA vandaag de snelst groeiende eCRM-leverancier ter wereld. Dankzij het aanbod kunnen gebruikers hun relatie met partners en klanten verbeteren aangezien de interactie onafhankelijk is van plaats, tijd en wijze - via alle kanalen, inclusief het internet, e-mail of telefoon. Een greep uit KANA's belangrijkste klanten: ADP, Chase, E-Trade, GAP, GM, HP, Kodak, Sony Europe, TechTeam Europe, United Airlines, Verizon, en Williams Sonoma. KANA is aanwezig in 22 landen wereldwijd en kan rekenen op een wereldwijd netwerk van tientallen partners. Voor meer informatie, surf naar www.kana.com

Voor journalisten
Kris Bogaerts, KANA, tel: +31 (0)23 549 90 17, e-mail: kbogaerts@kana.com
Claudia Mairböck, NewsEngine PR, tel: +31 (0)20 567 2170, e-mail: claudia.mairbock@newsenginepr.com
Ref.:KANA0082-23339A