LTO Nederland

Antoon Vermeer: 'MINAS-systeem moet veel eenvoudiger'

LTO wil af van onpraktische regels en onterechte heffingen in mest- en mineralenbeleid

Vrijdag 20 september 2002 - Het systeem om de mineralenstromen op het agrarische bedrijf te registeren (MINAS) moet veel eenvoudiger. Knelpunten in dit systeem en andere onderdelen van het mest- en mineralenbeleid vragen om een resolute aanpak. Met de steeds strengere normen voor het gebruik van dierlijke mest is een pas op de plaats nodig: deze dienen de verliesnormen komende twee jaar op het huidige niveau te blijven. En de oppervlakte 'droge zandgrond', waarop met strenge beperkingen gaan gelden, kan veel kleiner.

Dit zijn de belangrijkste aanpassingen van het mest- en mineralenbeleid, die LTO Nederland bepleit bij de Tweede Kamer en de bewindslieden van LNV en VROM. De aanpassingen moeten leiden tot een beter en breder draagvlak onder agrarische ondernemers voor het mestbeleid. LTO heeft de voorgestelde aanpassingen juist nu naar het parlement gestuurd, omdat de Tweede Kamer dit najaar besluiten neemt over het mestbeleid vanaf 2003. De verliesnormen zijn voor LTO een hard punt; zoals ze nu op papier staan, overstijgen deze het aanpassingsvermogen van veel ondernemers, stelt LTO. De staatssecretarissen Odink (LNV) en Van Geel (VROM) zullen binnenkort nieuwe plannen ontvouwen rond het mestbeleid.

Volgens Antoon Vermeer, voorzitter van de LTO-werkgroep Mestbeleid, doet zijn organisatie in de brief een aantal ingrijpende voorstellen. LTO wil het areaal droge zandgrond fors beperken. De oppervlakte uitspoelingsgevoelige zand- en lössgrond, waar boeren en tuinders met strenge beperking te maken zouden krijgen, moet aanzienlijk worden verminderd. LTO wil dit beperken tot de zgn. prioritaire waterintrekgebieden (hooguit 50.000 hectare). De overheidsplannen gaan nog steeds uit van gaan van 360.000 hectare in 2003.

LTO wil de eenvoudige MINAS-route (forfaitaire aangifte) voor een groot aantal veehouders, akkerbouwers en tuinders aantrekkelijk maken. Vermeer: "Dat heeft enorme voordelen. Bemonstering en analyse van mest kunnen dan achterwege blijven. Het systeem wordt hierdoor niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper. Bovendien moeten we zo snel mogelijk af van de heffingen, die onterecht worden opgelegd." De eenvoudige MINAS-aangifte is nu voor veel ondernemers nog oninteressant en daarom pleit LTO voor een drastische aanpassing.

Het MINAS-systeem kent ook een verfijnde aangifte, maar deze leidt op een fors aantal intensieve veehouderijbedrijven vaak tot onterechte heffingen; deze bedrijven hebben al hun mest naar elders afgevoerd, maar moeten - op grond van MINAS-berekeningen - tóch een heffing betalen. Dit komt ook naar voren uit onderzoek. LTO wil daarom dat een streep wordt gehaald door deze heffingen en dat overheid onterecht betaalde heffingen terugstort en dat de inning opgelegde heffingen wordt opgeschort.

Verder wil LTO het aantal loze contracten zoveel mogelijk wordt beperkt. Loze contracten ontstaan als een veehouder al zijn dierlijke mest binnen de MINAS-regels op eigen land kwijt kan, maar op basis van het stelsel van mestafzetcontracten toch afzet elders (dus grond van derden) moet regelen. Die contracten zijn volgens LTO overbodig, omdat de mest niet elders wordt afgezet. Volgens afspraken met de overheid mag hooguit vijf procent van de contracten leeg zijn. LTO constateert, dat het aantal loze overeenkomsten in de praktijk veel hoger ligt en wil daar van af.

In Brussel ligt nog steeds een Nederlands verzoek om op 1,1 miljoen ha Nederlandse grasland een drijfmestgift van 250 kg stikstof per ha toe te staan in plaats van 170 kg, zoals de Europese nitraatrichtlijn voorschrijft. Als het aan LTO ligt, wordt deze zogenoemde derogatie uitsluitend aan individuele melkveehouders toegekend. Vooral melkveebedrijven met een relatief hoge veebezetting hebben deze uitzonderingspositie nodig. Als tegenprestatie zou voor deze categorie bedrijven de verfijnde MINAS-aangifte van kracht blijven. "LTO wil met deze stap Brussel op de belangrijkste punten tegemoetkomen", aldus Vermeer.

Nadere informatie: Mark Heijmans (tel. 070 3382744), Johan Scholten Albers (tel. 06 53728355) en Jack Luiten (tel. 070 3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl

(Auteur: LTO Nederland)