Antoon Vermeer: 'MINAS-systeem moet veel eenvoudiger'
LTO wil af van onpraktische regels en onterechte heffingen in mest- en
mineralenbeleid
Vrijdag 20 september 2002 - Het systeem om de mineralenstromen op het
agrarische bedrijf te registeren (MINAS) moet veel eenvoudiger.
Knelpunten in dit systeem en andere onderdelen van het mest- en
mineralenbeleid vragen om een resolute aanpak. Met de steeds strengere
normen voor het gebruik van dierlijke mest is een pas op de plaats
nodig: deze dienen de verliesnormen komende twee jaar op het huidige
niveau te blijven. En de oppervlakte 'droge zandgrond', waarop met
strenge beperkingen gaan gelden, kan veel kleiner.
Dit zijn de belangrijkste aanpassingen van het mest- en
mineralenbeleid, die LTO Nederland bepleit bij de Tweede Kamer en de
bewindslieden van LNV en VROM. De aanpassingen moeten leiden tot een
beter en breder draagvlak onder agrarische ondernemers voor het
mestbeleid. LTO heeft de voorgestelde aanpassingen juist nu naar het
parlement gestuurd, omdat de Tweede Kamer dit najaar besluiten neemt
over het mestbeleid vanaf 2003. De verliesnormen zijn voor LTO een
hard punt; zoals ze nu op papier staan, overstijgen deze het
aanpassingsvermogen van veel ondernemers, stelt LTO. De
staatssecretarissen Odink (LNV) en Van Geel (VROM) zullen binnenkort
nieuwe plannen ontvouwen rond het mestbeleid.
Volgens Antoon Vermeer, voorzitter van de LTO-werkgroep Mestbeleid,
doet zijn organisatie in de brief een aantal ingrijpende voorstellen.
LTO wil het areaal droge zandgrond fors beperken. De oppervlakte
uitspoelingsgevoelige zand- en lössgrond, waar boeren en tuinders met
strenge beperking te maken zouden krijgen, moet aanzienlijk worden
verminderd. LTO wil dit beperken tot de zgn. prioritaire
waterintrekgebieden (hooguit 50.000 hectare). De overheidsplannen gaan
nog steeds uit van gaan van 360.000 hectare in 2003.
LTO wil de eenvoudige MINAS-route (forfaitaire aangifte) voor een
groot aantal veehouders, akkerbouwers en tuinders aantrekkelijk maken.
Vermeer: "Dat heeft enorme voordelen. Bemonstering en analyse van mest
kunnen dan achterwege blijven. Het systeem wordt hierdoor niet alleen
eenvoudiger maar ook goedkoper. Bovendien moeten we zo snel mogelijk
af van de heffingen, die onterecht worden opgelegd." De eenvoudige
MINAS-aangifte is nu voor veel ondernemers nog oninteressant en daarom
pleit LTO voor een drastische aanpassing.
Het MINAS-systeem kent ook een verfijnde aangifte, maar deze leidt op
een fors aantal intensieve veehouderijbedrijven vaak tot onterechte
heffingen; deze bedrijven hebben al hun mest naar elders afgevoerd,
maar moeten - op grond van MINAS-berekeningen - tóch een heffing
betalen. Dit komt ook naar voren uit onderzoek. LTO wil daarom dat een
streep wordt gehaald door deze heffingen en dat overheid onterecht
betaalde heffingen terugstort en dat de inning opgelegde heffingen
wordt opgeschort.
Verder wil LTO het aantal loze contracten zoveel mogelijk wordt
beperkt. Loze contracten ontstaan als een veehouder al zijn dierlijke
mest binnen de MINAS-regels op eigen land kwijt kan, maar op basis van
het stelsel van mestafzetcontracten toch afzet elders (dus grond van
derden) moet regelen. Die contracten zijn volgens LTO overbodig, omdat
de mest niet elders wordt afgezet. Volgens afspraken met de overheid
mag hooguit vijf procent van de contracten leeg zijn. LTO constateert,
dat het aantal loze overeenkomsten in de praktijk veel hoger ligt en
wil daar van af.
In Brussel ligt nog steeds een Nederlands verzoek om op 1,1 miljoen ha
Nederlandse grasland een drijfmestgift van 250 kg stikstof per ha toe
te staan in plaats van 170 kg, zoals de Europese nitraatrichtlijn
voorschrijft. Als het aan LTO ligt, wordt deze zogenoemde derogatie
uitsluitend aan individuele melkveehouders toegekend. Vooral
melkveebedrijven met een relatief hoge veebezetting hebben deze
uitzonderingspositie nodig. Als tegenprestatie zou voor deze categorie
bedrijven de verfijnde MINAS-aangifte van kracht blijven. "LTO wil met
deze stap Brussel op de belangrijkste punten tegemoetkomen", aldus
Vermeer.
Nadere informatie: Mark Heijmans (tel. 070 3382744), Johan Scholten
Albers (tel. 06 53728355) en Jack Luiten (tel. 070 3382721)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO Nederland)