AutoRai

23-9-2002

Hyundai brengt HCD-7 naar Parijs

Hyundai toont tijdens de komende Parijse autotentoonstelling de gedurfde HCD-7, het studiemodel naar een nieuw vlaggenschip dat sportieve luxe biedt.

Aardig detail: de opvallende conceptauto komt te staan in de nagelnieuwe stand die Hyundai speciaal voor Europese autotentoonstellingen heeft laten ontwerpen.

De HCD-7 beleefde zijn debuut tijdens de Chicago Auto Show eerder dit jaar. Hij is ontwikkeld door het Hyundai Californian Design Center dat is gevestigd in Fountain Valley. Senior Designer Roger Flores vertelt over de conceptauto: de HCD-7 geeft een impressie van de komende generatie sportieve sedans. Absolute luxe, ruimte en comfort zijn verpakt in een sportieve, krachtige styling. Met dit ontwerp laten we zien dat een sedan wel degelijk een heel eigen identiteit en uitstraling kan hebben. Dat is precies waar kopers naar zoeken, naast comfort.

Vliegtuig
De gestroomlijnde vormen van de HCD-7 zijn geïnspireerd op de vorm van een vliegtuigromp. Opvallend is de grote voorruit die als het ware over de A-stijlen heen krult om de aërodynamische vorm te accentueren. Samen met het platte dak dat door het glas optisch gescheiden is van de rest van de auto, zorgt dit voor een heel gladde, gestroomlijnde vorm wat weer resulteert in weinig windgeruis, aldus Flores. De neus van de HCD-7 is voorzien van een ver naar voren stekende grille. De beide koplampen zijn verticaal, waarbij de verschillende projectielampen boven elkaar geplaatst zijn. Ook de achterlichten hebben verticale lijnen.

Stevige wielkasten, afgeplat aan de uiterste randen, omvatten de grote aluminium 21-inchwielen en zorgen voor een agressieve aanblik. De velgen zijn voorzien van 245/45 Michelin-banden. De grote velgen en banden ogen als een extra bescherming, alsof ze deel uitmaken van een pantser, stelt Flores. De carrosserie van de HCD-7 is gespoten in een zilverkleur die past bij een auto met een luxe uitstraling.

Luxe horloge
Het interieur doet eveneens denken aan dat van een luxe zakenvliegtuig: comfortabel, elegant en ergonomisch. Het instrumentenpaneel is eenvoudig gehouden, maar toont sierlijk, vertelt Martin Forst, verantwoordelijk voor het interieurontwerp. De meters hebben de uitstraling van een luxe horloge. Verder zijn de deuren voorzien van een sierlijke bekleding, waardoor het interieur dezelfde beschermende sfeer oproept als dat van een zakenvliegtuig. De grote stoelen lijken zelfs rechtstreeks uit een business jet te komen: ze zijn geheel met leer bekleed en kunnen op talloze manieren versteld worden.

Het dashboard is verder leeg gehouden, waardoor de Hyundai ruim oogt. Alle knoppen voor de bediening van het navigatiesysteem, de audio-installatie en de klimaatregeling bevinden zich direct onder het zeven inch LCD-beeldscherm. Dit scherm is in het dashboard verzonken als de auto niet gebruikt wordt. Pas nadat de Hyundai is geactiveerd met een soort keycard, komt het beeldscherm tevoorschijn. De bestuurder kan de systemen ook bedienen met schakelaars op het stuurwiel. Frost: Zonder nadenken en zonder de blik van de weg af te wenden, kan de bestuurder de functies bedienen. Dat is verreweg de beste oplossing, zowel wat betreft bedieningsgemak als veiligheid.

Onder de lange motorkap ligt een V8-motor met een inhoud van 4,5 liter. De krachtbron levert 199 kW/270 pk.

Belangrijkste technische gegevens Hyundai HCD-7 Lengte 4960 mm
Breedte 1848 mm
Hoogte 1432 mm

Wielbasis 2830 mm

Motor
Aluminium, V8 met 32 kleppen (4498 cm3)
270 pk bij 5500 t.p.m.

Transmissie
vijftrapsautomaat met Shiftronic

Wielophanging
Double wishbone voor en achter met schroefveren en adaptieve elektrohydraulische schokdempers met automatische rijhoogteregeling