Ingezonden persbericht


Privé surfen in de baas z n tijd drastisch toegenomen

hoe groter de onderneming hoe vrijer het surfgedrag

MAARSSEN 23 september 2002 ---- Gemiddeld genomen heeft maar liefst een derde van het surfen op de werkplek niets met het werk te maken. Dat blijkt uit een nog niet eerder gepubliceerd onderdeel van de nieuwe (vijfde) ICT Barometer waarvan Ernst & Young onlangs de resultaten bekend maakte. Op basis van de resultaten uit dit onder bijna 600 Nederlandse directeuren, managers en ICT-professionals gehouden tweemaandelijkse onderzoek waarschuwt Ernst & Young dan ook voor de hoge kosten die deze ontwikkeling met zich meebrengt voor het bedrijfsleven.

Belangrijke conclusies van deze meting zijn:


· Aantal surfuren op het werk neemt toe;

· Een derde van de surftijd is privé;


· Hoe groter de organisatie, hoe meer privé surfen.
Aantal surfuren op het werk neemt toe

39% van de managers en professionals surft per week meer dan 4 uur op internet vanaf de werkplek. Dat is gemiddeld een half uur langer dan bij de februarimeting. Bij de overheid/not-for-profit wordt het minst gesurft (3,1 uur/week) en in de dienstverlening het meest (6,8 uur/week).

Een derde van de surftijd is privé

32% van het surfen in de baas z n tijd heeft helemaal niets met het werk te maken. Slechts 17% van de respondenten geeft aan uitsluitend voor zakelijke doeleinden gebruik te maken van het internet op de werkplek.

In de handel/distributie zegt 7% van de surfers helemaal nooit voor zakelijke doeleinden het internet op te gaan vanaf de werkplek. In de dienstverlenende sector is het privé gebruik van internet relatief het hoogst (maar liefst 36% van de totale surftijd).

Hoe groter de organisatie, hoe meer privé surfen

Driekwart van de professionals en managers bij kleine bedrijven met 1-19 medewerkers surft toch nog 75% van de tijd zakelijk. Met het groter worden van de bedrijven neemt dit percentage af tot slechts 53% zakelijk surfen bij bedrijven vanaf 500 medewerkers.

Jacob Verschuur, directeur bij Ernst & Young: Deze mensen zitten omgerekend 5% van hun werkweek privé te surfen, hetgeen hun werkgevers mogelijk gezamenlijk miljarden euro s aan gederfde productiviteit kost. Een belangrijke schadepost die beslist meer aandacht verdient!

Over de Ernst & Young ICT Barometer

De Ernst & Young ICT Barometer is een onderzoek van de marktgroep Technology, Communications & Entertainment/TCE, dat iedere twee maanden wordt uitgevoerd. Dit unieke onderzoek wordt gehouden naast het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT. Het houdt continu de vinger aan de ICT-pols van het Nederlandse bedrijfsleven, de overheid en de not-for-profit sector. De metingen worden gedaan onder een groep van bijna 600 directeuren, managers en ICT-professionals. Het onderzoek bestaat uit een vaste set, terugkerende vragen en uit actuele vragen. Kijk voor meer informatie over de ICT Barometer op www.trends-in-ict.nl

De marktgroep Technology, Communications & Entertainment/TCE werkt in de technologie en IT- sector, de telecom industrie, uitgeverijen en hun media en de entertainment industrie. Als vertrouwd zakelijk adviseur helpen wij u bij het realiseren van groei, bij het managen van risico's en bij het verbeteren van uw financiële performance.