Ingezonden persbericht


Voor meer informatie of een foto met een hogere resolutie mail: info@gefo.nl of bel: 045-545 13 80

Nijverdal 22 september 2002

P E R S I N F O R M A T I E

Na een snelle start was ook de Golden Tulip Rally maar van korte duur voor Stacey

STACEY STOPT NOODGEDWONGEN HALVERWEGE GOLDEN TULIP RALLY MET FALEND MOTORMANAGEMENT

Hans Stacey en Mark van den Brand gingen afgelopen vrijdag en zaterdag de 20e en 21e september als de brandweer over de proeven van de 21e Golden Tulip Rally. Het beloofde een spannende secondestrijd tussen Stacey, Vlaar en Van den Heuvel. Stacey nam op KP 3 in zijn Subaru Impreza WRX STI de leiding in de N4 klasse maar moest deze op KP 7 afgeven aan van den Heuvel. Oorzaak was de door Prodrive Engeland geprepareerde versnellingsbak. Stacey: "De 5e versnelling lag eruit dus we moesten tijdens de laatste service snel de standaard bak monteren. Zo'n gewone versnellingsbak is dus net als bij de straatwagens gesynchroniseerd en moet gewoon geschakeld worden in tegenstelling tot de bak van Prodrive en dat kost tijd. Maar daarna kwamen pas de werkelijke problemen." Zaterdag moest Stacey eerst de verloren tijd zien in te halen. Plank gas en op het randje ging hij over de proeven, en toch kreeg hij de seconden van de overige groep N wagens om de oren. Tuner Boon kreeg de opdracht de afstellingen te verbeteren. KP11 10e tijd en KP12 was slechts goed voor een 12e tijd. Voor Stacey had dit geen zin. Met een wagen die zo goed is zo onder de maat rijden is geen visitekaartje. Met de tuner werd overlegd of er tijdens de wedstrijd nog iets positiefs aan gedaan kon worden en na een negatief antwoord hield Stacey het voor gezien. "De WRX STI is een fantastische wagen, maar er moet nog aan doorontwikkeld worden voor deze snelheidssport en daar gaan we de winterperiode aan besteden." Stacey zal dit jaar niet meer rijden, maar het volgend seizoen weer met de STI aan de start verschijnen, want het is niet de Subaru die niet goed is maar het motormanagement wat niet klopt. Wie dat voor het volgend jaar moet doen weet ik nog niet. Boon of een andere tuner, daar gaan we ons de komende tijd over bezinnen. Wat zo mooi begon eindigde dus op de 13e klassementsproef met technische problemen en de trailer richting Best. De rally werd gewonnen door Mark Breijer, die met zijn Subaru Impreza WRC vanaf de eerste proef ononderbroken aan kop stond en zich na deze wedstrijd Internationaal Nederlands Rallykampioen 2002 mag noemen. Zijn naaste rivaal Erik Wevers zette op de eerste klassementsproef zijn Toyota Corolla WRC tegen een boom en verloor daarmee 4 minuten en een mogelijke kans op de overwinning. Wevers wist zich na een zeer sterke wedstrijd met 13 snelste tijden, 6 tweede tijden en een 57e tijd toch nog naar de tweede plaats te rijden met zelfs nog 1 min 26 voorsprong op Edwin Abbring (Toyota Celica GT4). Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo6) haalde als 4e algemeen het maximaal aantal punten voor de groep N binnen gevolgd door Vlaar en Verkooijen. De laatste realiseerde met zijn Subaru Impreza WRX de 8e plaats. De Golden Tulip Rally was weer eens een als vanouds drukbezochte rally. Op een enkel buitje na bleef het vrijdag en zaterdag droog en haalden 39 van de 59 gestarte deelnemers het finishpodium.

Voor het internationaal Nederlands Rallykampioenschap staat nu nog de Rallye du Condroz 9 en 10 november op de kalender. Hans Stacey zal daar niet meerijden. "Eerst moet de STI helemaal op punt staan, zodat hij optimaal competitief is. Ik heb het nu wel gehad met een wagen, die zo goed is, maar door de afstellingen niet goed uit de verf komt. Dat is iets waar ik echt niet tegen kan," was het laatste commentaar van de snelste oliehandelaar uit Best.

Uitslag

1. Breijer-Van Goor (NL, Subaru Impreza WRC, A8) 1.59.27
2. Wevers-Poel (NL, Toyota Corolla WRC, A8) + 2.42
3. Abbring-Van Kessel (NL, Toyota Celica 4WD, A8) + 4.08
4. Van den Heuvel-Scholtalbers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, N4) + 5.01
5. Van Hoof-Verbeek (NL, Mitsubishi Lancer Evo 4, A8) + 5.18
6. De Winkel-Van Hoek (NL, VW Golf 4 Kitcar, A7) + 5.38
7. Vlaar-Van Riemsdijk (NL, Mitsubishi Lancer Evo 6, N4) + 6.12
8. Verkooijen-Brouwers (NL, Subaru Impreza WRX, N4) + 8.49