Spector Photo Group - Persbericht - 24 september 2002 - p. 1/3
Spector stelt Pixbox® voor op Photokina
Digitale fotokiosk biedt gebruiksvriendelijke retail-oplossing voor digitale
foto-amateur Intern ontwikkelde technologie
Onafhankelijke marktstudies voorspellen dat digitale kiosken 40% van
de markt kunnen innemen
WETTEREN, 24 september 2002 - Spector Photo Group zal via zijn dochteronderneming
Fotronic de nieuwste digitale kiosk - de Pixbox® - voorstellen op de komende Photokina-beurs
die plaats heeft van 25 tot 30 september in Keulen, Duitsland. Fotronic is aanwezig
op Photokina met stand 21 in hal 5, gang E.
Intern ontwikkelde software
De software van de Pixbox® werd binnen de eigen organisatie ontwikkeld en aangepast
aan de behoeften van de digitale foto-amateur èn aan die van de fotograaf. De twee grote
ordewoorden waren daarbij: eenvoud en duidelijkheid. Dit werd zowel vertaald in de
grafische vormgeving (de "look & feel" van de computer- vensters) als in de eigenlijke
programmering. Ook consumenten die niet echt vertrouwd zijn met het werken op PC
kunnen hierdoor probleemloos gebruik maken van de kiosk. De Pixbox® onderscheidt
zich immers door zijn gebruiksvriendelijke software, waardoor de consument louter op het
gevoel met de kiosk kan werken. Zonder te moeten zoeken wordt hij probleemloos
doorheen het proces geloodst.
Modulair
De Pixbox® kan modulair opgebouwd worden. Dat levert vier versies op, die verder
onderling gecombineerd kunne n worden, in functie van de vereisten van de fotohandelaar
en de verwachtingen van zijn klanten.
De basismodule omvat een touch-screen PC (een PC met aanraakscherm) waarmee alle
selecties en orders worden gestuurd. Deze basismodule is tevens uitgerust om elk mogelijk
formaat van digitale dragers in te lezen: Memory Stick, CD, Smartcard, enz.
Wanneer de consument deze digitale drager in het toestel voert, verschijnen de opgenomen
beelden ogenblikkelijk op het scherm. De consument kan op die manier in een oogopslag
beslissen welke opnamen hij wenst te selecteren. Hij maakt zijn keuze door eenvoudigweg
zijn selectie aan te raken met de vingertop. Mits enige assistentie van de fotograaf of de
winkelbediende kan de consument daarna zijn beelden ook bewerken.
Het "CD Pack"
In de meest eenvoudige versie is de basismodule vervolledigd met een CD-schrijver. Op
een interactieve manier kan de consument een selectie van zijn digitale opnamen op een.Spector Photo Group - Persbericht 24 september 2002 - p. 2/3
CD-Rom laten overschrijven. Dit maakt het ook mogelijk om deze CD-Rom door te sturen
naar een centraal photofinishing lab worden gestuurd voor het maken van afdrukken op
fotopapier. Bij het bevestigen van dergelijke bestelling, levert de kiosk een ticket af aan de
consument en wordt ook de drager terug uit het toestel gescho ven. Het ticket geldt als
orderbevestiging (en vermeldt dus ook de prijs voor de consument) en als bewijs voor het
afhalen van de fotoafdrukken. Wanneer de consument 's anderendaags zijn ticket terug
aanbiedt aan de winkelbalie ontvangt hij de bestelde beelden en de CD-Rom.
Het "Minilab Pack" - digitale 1 uur-service
De tweede versie van de Pixbox® kan perfect worden ingepast in fotozaken die al zijn
uitgerust met een digitaal minilab om ter plekke de fotoafwerking uit te voeren. In deze
fotozaken kan de consument dus dankzij de digitale kiosk de bestelde afdrukken van zijn
digitale opnamen zelfs binnen het uur mee naar huis nemen.
Het "Print Pack" - instant afdrukken van digitale beelden
Wanneer er nog sneller afdrukken nodig zijn, biedt de derde versie van de Pixbox® de
oplossing. De derde versie van de Pixbox® omvat immers ook een geïntegreerde printer
(thermo-sublimatie). Daardoor kunnen de geselecteerde beelden metéén worden afgedrukt
op speciaal papier. Het afdrukken van één kwaliteitsfoto op het meest gangbare formaat
(10x15cm) neemt slechts 20 seconden in beslag. Samen met het inlezen van de beelden en
het invoeren van de bestelling via het touch-screen, komt een doorsnee transactie dus uit op
slechts 10 minuten! Dit is dus dé ideale oplossing voor de veeleisende digitale consument
die een onmiddellijke invulling wenst van zijn behoeften om de foto-opnamen op papier
vast te leggen.
Het "Multi Media Pack" - van analoog naar digitaal en omgekeerd
Versie 4 voorziet ook een scanner waarmee fotoafdrukken (analoog) kunnen
gedigitaliseerd worden. Daardoor krijgt de consument ook met zijn analoge beelden
toegang tot alle voordelen en mogelijkheden die eigen zijn aan de digitale fotografie.
Haalbare kaart voor doorsnee fotowinkel
De Pixbox® wordt in zijn basisversie te koop aangeboden voor 4500 EUR. Deze prijs
omvat ook een gepersonaliseerde training voor de fotograaf of de winkelbediende, en een
handboek voor de gebruiker. Hiermee positioneert Spector Photo Group zijn digitale kiosk
in een uiterst concurrentiële positie. Het commercialiseren van deze digitale kiosk gebeurt
door de dochteronderneming Photomedia. De Spector- fotografen in België en Nederland
zullen uiteraard door hun vertrouwde Spector-contactpersoon worden aangesproken.
Nieuwe "digitale gebruikers" zoeken naar gebruiksvriendelijke oplossingen
Het aantal verkochte digitale fototoestellen kende in 2001 een dubbelcijferige groei in
zowat alle Westerse landen. Volgens het vakblad Photo Imaging News 1 zouden 16% tot
18% van de gezinnen in de Verenigd e Staten al een digitaal fototoestel bezitten - meestal
nààst de analoge camera die nog steeds behouden blijft.
In een nieuwsbrief van CSFB 2 wordt verwezen naar een marktstudie door Lyra Research
waaruit blijkt dat vandaag slechts 10% van de bezitters van een digitaal fototoestel gebruik
maken van een on- line photofinishing website voor het afdrukken van hun digitale foto-opnamen.
Dit percentage zou volgens dezelfde studie tegen 2005 aangroeien tot 40% -
1 Photo Imaging News, International Edition, Volume 9, Number 11 (May 20, 2002) 2 Crédit Suisse First Boston Equity Research, Pixels & Profit$ newsletter (May 16, 2002).waarvan 2/3 van de fotoafdrukken via postorder bij de klant geleverd zou worden, en 1/3
via een winkelpunt. Uit datzelfde onderzoek bleek dat vandaag zowat 80% van alle digitale
opnamen die worden afgedrukt op papier, uit een home printer komt. Dit zou volgens
dezelfde studie tegen 2005 dalen tot 20%. Vandaag schat men ruwweg dat slechts 6% van
de digitale fotoafdrukken via een retail-punt gebeurt. Dat zou tegen 2005 echter oplopen tot
40%.
Dit zou betekenen dat er een mooie toekomst weggelegd is voor digitale kiosken. Met de
ontwikkeling van deze kiosk is Spector Photo Group alvast mee vooraan in het "digitale
peleton". Nagenoeg alle Business Units van Spector Photo Group bieden vandaag trouwens
ook al on-line photofinishing diensten aan via hun website. En ook voor de consument die
"home printing" verkiest, bieden de retail-entiteiten van de groep een oplossing met hun
aanbod van zowel hardware (printers,...) als consumables (inkt, speciaal papier,...).
Over Spector Photo Group
Spector Photo Group is een belangrijke onafhankelijke Europese speler in analoge en
digitale fotoafwerking. Daarnaast vermarkt zij fotogebonden handelswaren,
vrijetijdselektronica en telecommunicatieproducten. Spector Photo Group is actief in 13
Europese landen. Met de merken Extra Film® en Maxicolor®, bereikt Spector Photo
Group meer dan 3 miljoen actieve klanten en bekleedt ze een leiderspositie in Europa op
het vlak fotoafwerking via postorder.
Aan de redactie: downloaden van een foto van de Pixbox® in hogere resolutie is mogelijk
via onze website: www.spectorphotogroup.com - Press Room - Illustrations