Spector Photo Group - Persbericht - 24 september 2002 - p. 1/3

Spector stelt Pixbox® voor op Photokina

Digitale fotokiosk biedt gebruiksvriendelijke retail-oplossing voor digitale foto-amateur Intern ontwikkelde technologie
Onafhankelijke marktstudies voorspellen dat digitale kiosken 40% van de markt kunnen innemen

WETTEREN, 24 september 2002 - Spector Photo Group zal via zijn dochteronderneming Fotronic de nieuwste digitale kiosk - de Pixbox® - voorstellen op de komende Photokina-beurs die plaats heeft van 25 tot 30 september in Keulen, Duitsland. Fotronic is aanwezig op Photokina met stand 21 in hal 5, gang E.
Intern ontwikkelde software
De software van de Pixbox® werd binnen de eigen organisatie ontwikkeld en aangepast aan de behoeften van de digitale foto-amateur èn aan die van de fotograaf. De twee grote ordewoorden waren daarbij: eenvoud en duidelijkheid. Dit werd zowel vertaald in de grafische vormgeving (de "look & feel" van de computer- vensters) als in de eigenlijke programmering. Ook consumenten die niet echt vertrouwd zijn met het werken op PC kunnen hierdoor probleemloos gebruik maken van de kiosk. De Pixbox® onderscheidt zich immers door zijn gebruiksvriendelijke software, waardoor de consument louter op het gevoel met de kiosk kan werken. Zonder te moeten zoeken wordt hij probleemloos doorheen het proces geloodst.
Modulair
De Pixbox® kan modulair opgebouwd worden. Dat levert vier versies op, die verder onderling gecombineerd kunne n worden, in functie van de vereisten van de fotohandelaar en de verwachtingen van zijn klanten.
De basismodule omvat een touch-screen PC (een PC met aanraakscherm) waarmee alle selecties en orders worden gestuurd. Deze basismodule is tevens uitgerust om elk mogelijk formaat van digitale dragers in te lezen: Memory Stick, CD, Smartcard, enz. Wanneer de consument deze digitale drager in het toestel voert, verschijnen de opgenomen beelden ogenblikkelijk op het scherm. De consument kan op die manier in een oogopslag beslissen welke opnamen hij wenst te selecteren. Hij maakt zijn keuze door eenvoudigweg zijn selectie aan te raken met de vingertop. Mits enige assistentie van de fotograaf of de winkelbediende kan de consument daarna zijn beelden ook bewerken. Het "CD Pack"
In de meest eenvoudige versie is de basismodule vervolledigd met een CD-schrijver. Op een interactieve manier kan de consument een selectie van zijn digitale opnamen op een.Spector Photo Group - Persbericht 24 september 2002 - p. 2/3 CD-Rom laten overschrijven. Dit maakt het ook mogelijk om deze CD-Rom door te sturen naar een centraal photofinishing lab worden gestuurd voor het maken van afdrukken op fotopapier. Bij het bevestigen van dergelijke bestelling, levert de kiosk een ticket af aan de consument en wordt ook de drager terug uit het toestel gescho ven. Het ticket geldt als orderbevestiging (en vermeldt dus ook de prijs voor de consument) en als bewijs voor het afhalen van de fotoafdrukken. Wanneer de consument 's anderendaags zijn ticket terug aanbiedt aan de winkelbalie ontvangt hij de bestelde beelden en de CD-Rom. Het "Minilab Pack" - digitale 1 uur-service
De tweede versie van de Pixbox® kan perfect worden ingepast in fotozaken die al zijn uitgerust met een digitaal minilab om ter plekke de fotoafwerking uit te voeren. In deze fotozaken kan de consument dus dankzij de digitale kiosk de bestelde afdrukken van zijn digitale opnamen zelfs binnen het uur mee naar huis nemen. Het "Print Pack" - instant afdrukken van digitale beelden Wanneer er nog sneller afdrukken nodig zijn, biedt de derde versie van de Pixbox® de oplossing. De derde versie van de Pixbox® omvat immers ook een geïntegreerde printer (thermo-sublimatie). Daardoor kunnen de geselecteerde beelden metéén worden afgedrukt op speciaal papier. Het afdrukken van één kwaliteitsfoto op het meest gangbare formaat (10x15cm) neemt slechts 20 seconden in beslag. Samen met het inlezen van de beelden en het invoeren van de bestelling via het touch-screen, komt een doorsnee transactie dus uit op slechts 10 minuten! Dit is dus dé ideale oplossing voor de veeleisende digitale consument die een onmiddellijke invulling wenst van zijn behoeften om de foto-opnamen op papier vast te leggen.
Het "Multi Media Pack" - van analoog naar digitaal en omgekeerd Versie 4 voorziet ook een scanner waarmee fotoafdrukken (analoog) kunnen gedigitaliseerd worden. Daardoor krijgt de consument ook met zijn analoge beelden toegang tot alle voordelen en mogelijkheden die eigen zijn aan de digitale fotografie. Haalbare kaart voor doorsnee fotowinkel
De Pixbox® wordt in zijn basisversie te koop aangeboden voor 4500 EUR. Deze prijs omvat ook een gepersonaliseerde training voor de fotograaf of de winkelbediende, en een handboek voor de gebruiker. Hiermee positioneert Spector Photo Group zijn digitale kiosk in een uiterst concurrentiële positie. Het commercialiseren van deze digitale kiosk gebeurt door de dochteronderneming Photomedia. De Spector- fotografen in België en Nederland zullen uiteraard door hun vertrouwde Spector-contactpersoon worden aangesproken. Nieuwe "digitale gebruikers" zoeken naar gebruiksvriendelijke oplossingen Het aantal verkochte digitale fototoestellen kende in 2001 een dubbelcijferige groei in zowat alle Westerse landen. Volgens het vakblad Photo Imaging News 1 zouden 16% tot 18% van de gezinnen in de Verenigd e Staten al een digitaal fototoestel bezitten - meestal nààst de analoge camera die nog steeds behouden blijft. In een nieuwsbrief van CSFB 2 wordt verwezen naar een marktstudie door Lyra Research waaruit blijkt dat vandaag slechts 10% van de bezitters van een digitaal fototoestel gebruik maken van een on- line photofinishing website voor het afdrukken van hun digitale foto-opnamen. Dit percentage zou volgens dezelfde studie tegen 2005 aangroeien tot 40% -
1 Photo Imaging News, International Edition, Volume 9, Number 11 (May 20, 2002) 2 Crédit Suisse First Boston Equity Research, Pixels & Profit$ newsletter (May 16, 2002).waarvan 2/3 van de fotoafdrukken via postorder bij de klant geleverd zou worden, en 1/3 via een winkelpunt. Uit datzelfde onderzoek bleek dat vandaag zowat 80% van alle digitale opnamen die worden afgedrukt op papier, uit een home printer komt. Dit zou volgens dezelfde studie tegen 2005 dalen tot 20%. Vandaag schat men ruwweg dat slechts 6% van de digitale fotoafdrukken via een retail-punt gebeurt. Dat zou tegen 2005 echter oplopen tot 40%.
Dit zou betekenen dat er een mooie toekomst weggelegd is voor digitale kiosken. Met de ontwikkeling van deze kiosk is Spector Photo Group alvast mee vooraan in het "digitale peleton". Nagenoeg alle Business Units van Spector Photo Group bieden vandaag trouwens ook al on-line photofinishing diensten aan via hun website. En ook voor de consument die "home printing" verkiest, bieden de retail-entiteiten van de groep een oplossing met hun aanbod van zowel hardware (printers,...) als consumables (inkt, speciaal papier,...). Over Spector Photo Group
Spector Photo Group is een belangrijke onafhankelijke Europese speler in analoge en digitale fotoafwerking. Daarnaast vermarkt zij fotogebonden handelswaren, vrijetijdselektronica en telecommunicatieproducten. Spector Photo Group is actief in 13 Europese landen. Met de merken Extra Film® en Maxicolor®, bereikt Spector Photo Group meer dan 3 miljoen actieve klanten en bekleedt ze een leiderspositie in Europa op het vlak fotoafwerking via postorder.
Aan de redactie: downloaden van een foto van de Pixbox® in hogere resolutie is mogelijk via onze website: www.spectorphotogroup.com - Press Room - Illustrations