Gemeente Wassenaar

Veelgestelde vragen

Regiotaxi gaat steeds beter
25-09-2002

De 'Regiotaxi' in Haaglanden gaat het steeds beter doen. Een jaar na de start (1 september 2001) blijkt het aantal ritten bijna verdubbeld van gemiddeld 7.600 naar 15.000 per maand.

"Dit is heel positief. We kunnen nu echt stellen dat Regiotaxi in een jaar tijd is gegroeid tot een volwaardige en goed draaiende vorm van openbaar vervoer", aldus M. Boersma van stadsgewest Haaglanden. De Regiotaxi werd ingevoerd als een systeem tussen de gewone taxi en de bus in. Iedereen kan ervan gebruik maken. Het tarief is hoger dan in een bus, maar lager dan een rit per normale taxi. Een wagen moet wel minimaal een uur tevoren worden besteld, Reizigers moeten ook accepteren dat de taxi wat later kan voorrijden - tot hooguit 20 minuten - dan gevraagd, en verder moet worden aanvaard dat eventueel anderen meerijden.

Hoewel de taxivorm 'voor iedereen' is, worden de regiowagens vooral gebruikt door gehandicapten en bejaarden, omdat die meestal - dat verschilt binnen Haaglanden nog per gemeente - de reiskosten kunnen declareren. De Regiotaxi was vanaf het begin het populairst in Zoetermeer. Dat is nog zo: 45 procent van alle Haaglanden-ritten worden daar verreden, omdat dit systeem in de plaats is gekomen van de vroegere Stadstax. Maar binnen een half jaar worden vermoedelijk ook Delft en het Westland een groeimarkt. In Delft wil de gemeente dat de lokale Stadstax per 1 oktober opgaat in de grotere Regiotaxi-organisatie.

Ook in het Westland zijn nieuwe ontwikkelingen. Volgens Boersma wordt daar overwogen om eind dit jaar te stoppen met TaxiPlus, een soortgelijke organisatie die dankzij gemeentesubsidies uit de tuinbouwstreek nu nog goedkoper rijdt dan de Regiotaxi van Haaglanden. Bij stoppen van TaxiPlus komen waarschijnlijk meer Westlandse klanten op de markt voor de Regiotaxi.

Het aantal gegrond verklaarde klachten met de Regiotaxi is gedaald tot thans zo'n vijftig 50 per maand. Boersma: "Op een totaal aantal ritten van 15.000 per maand is dat vrij redelijk. Maar elke klacht is er één teveel, want het betekent in de praktijk dat iemand niet of veel te laat is opgehaald of op z'n bestemming is gekomen". Via de Regiotaxi kan worden gereisd door 'heel Haaglanden' en in een kleine straal daarbuiten. Gehandicapten met een indicatiebewijs die nog verder het land in willen, kunnen dat doen met Traxx. Dat kan zelfs neerkomen op betaald taxi-vervoer van Den Haag naar Groningen. Traxx wordt verzorgd door vervoersbedrijf Connexxion.

Een woordvoerder:"Nergens in Europa heeft het rijk dat zo goed geregeld. Dat is een compliment waard". Het rijk heeft begin dit jaar geprobeerd om Traxx volgens Europese normen aan te besteden. Dat mislukte, er kwam geen enkele inschrijver. Het ministerie van VWS heeft nu met Connexx afgesproken dat het Traxx-systeem in elk geval toch tot april 2004 wordt voortgezet.