Veelgestelde vragen
Regiotaxi gaat steeds beter
25-09-2002
De 'Regiotaxi' in Haaglanden gaat het steeds beter doen. Een jaar na
de start (1 september 2001) blijkt het aantal ritten bijna verdubbeld
van gemiddeld 7.600 naar 15.000 per maand.
"Dit is heel positief. We kunnen nu echt stellen dat Regiotaxi in een
jaar tijd is gegroeid tot een volwaardige en goed draaiende vorm van
openbaar vervoer", aldus M. Boersma van stadsgewest Haaglanden. De
Regiotaxi werd ingevoerd als een systeem tussen de gewone taxi en de
bus in. Iedereen kan ervan gebruik maken. Het tarief is hoger dan in
een bus, maar lager dan een rit per normale taxi. Een wagen moet wel
minimaal een uur tevoren worden besteld, Reizigers moeten ook
accepteren dat de taxi wat later kan voorrijden - tot hooguit 20
minuten - dan gevraagd, en verder moet worden aanvaard dat eventueel
anderen meerijden.
Hoewel de taxivorm 'voor iedereen' is, worden de regiowagens vooral
gebruikt door gehandicapten en bejaarden, omdat die meestal - dat
verschilt binnen Haaglanden nog per gemeente - de reiskosten kunnen
declareren. De Regiotaxi was vanaf het begin het populairst in
Zoetermeer. Dat is nog zo: 45 procent van alle Haaglanden-ritten
worden daar verreden, omdat dit systeem in de plaats is gekomen van de
vroegere Stadstax. Maar binnen een half jaar worden vermoedelijk ook
Delft en het Westland een groeimarkt. In Delft wil de gemeente dat de
lokale Stadstax per 1 oktober opgaat in de grotere
Regiotaxi-organisatie.
Ook in het Westland zijn nieuwe ontwikkelingen. Volgens Boersma wordt
daar overwogen om eind dit jaar te stoppen met TaxiPlus, een
soortgelijke organisatie die dankzij gemeentesubsidies uit de
tuinbouwstreek nu nog goedkoper rijdt dan de Regiotaxi van Haaglanden.
Bij stoppen van TaxiPlus komen waarschijnlijk meer Westlandse klanten
op de markt voor de Regiotaxi.
Het aantal gegrond verklaarde klachten met de Regiotaxi is gedaald tot
thans zo'n vijftig 50 per maand. Boersma: "Op een totaal aantal ritten
van 15.000 per maand is dat vrij redelijk. Maar elke klacht is er één
teveel, want het betekent in de praktijk dat iemand niet of veel te
laat is opgehaald of op z'n bestemming is gekomen". Via de Regiotaxi
kan worden gereisd door 'heel Haaglanden' en in een kleine straal
daarbuiten. Gehandicapten met een indicatiebewijs die nog verder het
land in willen, kunnen dat doen met Traxx. Dat kan zelfs neerkomen op
betaald taxi-vervoer van Den Haag naar Groningen. Traxx wordt verzorgd
door vervoersbedrijf Connexxion.
Een woordvoerder:"Nergens in Europa heeft het rijk dat zo goed
geregeld. Dat is een compliment waard". Het rijk heeft begin dit jaar
geprobeerd om Traxx volgens Europese normen aan te besteden. Dat
mislukte, er kwam geen enkele inschrijver. Het ministerie van VWS
heeft nu met Connexx afgesproken dat het Traxx-systeem in elk geval
toch tot april 2004 wordt voortgezet.
Gemeente Wassenaar