Technische Universiteit Eindhoven

16 september 2002

PERSBERICHT
Promotie Anne-Sophie Melenhorst aan de Technische Universiteit Eindhoven

Ouderen willen investeren in nieuwe communicatietechnologie

Ouderen zijn best wel bereid om te investeren in toepassingen van nieuwe communicatietechnologie, zoals internet met e-mail. Zogauw 65-plussers de voordelen zien van zinnige toepassingen en ervan overtuigd zijn daarvan ook gebruik te gaan maken, dan zijn ze zeker bereid om dergelijke nieuwe ICT-apparaten aan te schaffen. Dat zegt drs. Anne-Sophie Melenhorst, die 25 september haar proefschrift Adopting communication technology in later life verdedigt aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Promotoren zijn prof.dr. Don. G. Bouwhuis, hoogleraar technische psychonomie aan de faculteit Technologie Management aan de TU/e en prof.dr. Wendy A. Rogers, hoogleraar psychologie aan de faculteit Psychology aan Georgia Institute of Technology (Atlanta, USA). Anne-Sophie Melenhorst (31 jaar) studeerde in 1996 als psychologe af aan de KU Nijmegen. Zij verrichtte de afgelopen vier jaar haar promotie-onderzoek aan de faculteit Technologie Management van de TU/e. Baten van technologie Het gebruik van nieuwe technologie door oudere mensen wordt vaak geassocieerd met drempels en beperkingen. Met name het leren bedienen van onbekende apparaten kost gemiddeld meer tijd en moeite naarmate mensen ouder zijn. Dit zou de huidige generatie 65-plussers er bijvoorbeeld van weerhouden een computer aan te schaffen en zich op de elektronische snelweg te wagen, om zo te profiteren van de vele mogelijke voordelen die het internet ze te bieden heeft. Volgens de gangbare uitgangspunten zijn het vooral negatieve factoren, oftewel kosten, die hun motivatie voor of tegen het gebruik van nieuwe technologie bepalen. Het onderzoek in dit proefschrift richt zich op de afwezigheid of aanwezigheid van voordelen aan het gebruik van nieuwe technologie: de baten. Investeren, maar niet onvoorwaardelijk Willen ouderen investeren in nieuwe communicatietechnologie? Dit onderzoek laat zien dat ze daartoe zeker bereid zijn, maar niet onvoorwaardelijk. Op grond van haar promotie-onderzoek concludeert Anne-Sophie Melenhorst dat de volgende voorwaarden belangrijk zijn voor de aanvaarding en het gebruiken van nieuwe communicatietechnologie op latere leeftijd:

* Zinnigheid van het nieuwe medium.

De mogelijke voordelen, of 'baten', van een nieuw communicatiemiddel moeten relevant zijn vanuit het perspectief van de oudere gebruiker, met diens specifieke sociale en communicatieve aspiraties.


* Zichtbaarheid van de voordelen.

De relevante voordelen moeten voor de potentiële gebruiker expliciet en duidelijk zijn, ook om te voorkomen dat ze expliciet als 'afwezig' worden waargenomen.


* Zekerheid over het zullen profiteren van die voordelen.
Mogelijke 'kosten', zoals het leren bedienen van een apparaat, moeten behalve overkomelijk, ook transparant zijn voor de oudere gebruiker, vooral wanneer deze onervaren is, om de onzekerheid over het verkrijgen van het beoogde voordeel te verkleinen.

Voor haar onderzoek deed Anne-Sophie Melenhorst een beroep op zogenaamde focusgroepen van gemiddeld vier personen in de leeftijd van 65 tot 80 jaar. In totaal werkten zon zeventig proefpersonen mee aan dit onderzoek. De gesprekken met die proefpersonen leverden niet minder dan drieduizend citaten op over het gebruik van communicatiemiddelen. Aan de hand daarvan heeft de promovenda een kosten/baten-analyse uitgevoerd. Zij benaderde het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken. Niet alleen het gebruik van communicatiemiddelen, maar ook sociale selectiviteit, selectief mediagebruik en de bereidheid tot uitstel van beloning door ouderen heeft zij onderzocht. Met als resultaat een betere kijk op de afwegingen van ouderen om wel of niet gebruik te maken van nieuwe communicatietechnologie.

Stellingen
Ouderen zijn jongeren op leeftijd. Dit is een stelling behorende bij het proefschrift van Anne-Sophie Melenhorst.
Een andere stelling van haar luidt: Het is een misvatting te veronderstellen dat mensen altijd het maximaal mogelijke willen.