AutoRai

25-9-2002

Civic 3-deurs Type-R 30th Anniversary en 1.6 Sport completeren het Civic leveringsprogramma

Met de populaire Civic heeft Honda naam gemaakt als één van s werelds belangrijkste autofabrikanten. De Civic is synoniem geworden voor het succes van Honda. In Europa zijn er al meer dan twee miljoen van verkocht.

Met de populaire Civic heeft Honda naam gemaakt als één van s werelds belangrijkste autofabrikanten. De Civic is synoniem geworden voor het succes van Honda. In Europa zijn er al meer dan twee miljoen van verkocht. Eerder introduceerde Honda Nederland al een speciale jubileum van de Civic driedeurs in benzine- en diesel versie: de Civic Yumè. Zo kon de klant geldelijk behoorlijk profiteren van het Civic feest. Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van dit populaire model introduceert Honda nu op de autoshow in Parijs de Type-R 30th Anniversary. Bovendien introduceert Honda daar, ook naar aanleiding van de festiviteiten rond de Civic, de nieuwe Civic 1.6 Sport, die eveneens als driedeurs op de markt komt.

De Civic Type-R 30th Anniversary
De Civic Type-R 30th Anniversary komt technisch overeen met de compromisloze Type-R die sinds vorig jaar leverbaar is. De exclusievere aankleding is echter voorbehouden aan deze gelimiteerde oplage. Zo zijn de stoelen vervangen door exemplaren van Recaro, die nog meer ondersteuning bieden dan het ook al sportieve standaard meubilair. De rode bekleding, ook van de portierpanelen, benadrukt het prestatiepotentieel. Bovendien is in de Type-R 30th Anniversary een met leder bekleed Momo-stuur gemonteerd. De achterruit en de zijramen achter zijn voorzien van extra donker getint glas, dat voor een stoerdere en extra-sportieve uitstraling zorgt. Tot slot is het jubilieum model voorzien van een 30th Anniversary aanduiding.

De Type-R 30th Anniversary biedt dezelfde adembenemende prestaties als de reeds bekende Type-R, dat wil zeggen een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,8 seconden en een topsnelheid van 235 km/h. De 200 pk (147 kW) 2.0 DOHC i-VTEC motor is gekoppeld aan een close-ratio handgeschakelde zesversnellingsbak. Andere kenmerken van de Type-R en Type-R 30th Anniversary zijn een hardere demper- en veringafstelling, vergeleken met de andere Civics, en extra carrosserieverstevigingen. Brede banden in de maat 205/45 R17 zorgen voor veel grip. Ondanks deze uitermate sportieve eigenschappen is met de Type-R versies ook in het dagelijkse drukke verkeer zeer goed te rijden.

De Type-R 30th Anniversary wordt vanaf eind 2002/begin 2003 leverbaar. De prijsstellen zal tegen die tijd bekend gemaakt worden.

De Type-R waarbij de R staat voor racing is de vaandeldrager voor de sportieve Civic-uitvoeringen. Type-R is bovendien een soort van submerk dat nauw verbonden is met de autosportactiviteiten van Honda.

Alle Type-R modellen bieden een ultieme rijervaring. Deze autos zijn bedoeld voor autoliefhebbers voor wie de prestaties het belangrijkste aankoopargument zijn. Deze automobilisten wensen bovendien het opwindende en pure karakter van een racewagen. De Type-R serie voldoet aan deze wensen door de toepassing van innovatieve technieken, hoge vermogens, een haarscherpe wegligging en gewichtsbesparende maatregelen.

Europa kreeg voor het eerst met de Type-R te maken in de vorm van de 190 pk sterke Integra 1.8, die was voorzien van een fantastisch onderstel. Daarna kwam de Accord Type-R, een 4-deurs sedan die voortborduurde op de Integra-successen. Met de Accord Type-R werd ook de basis gelegd voor Hondas succesvolle European Super Touring raceprogramma.

Civic 3-deurs 1.6 Sport
De 1.6 Sport is de nieuwste aanvulling op het Civic 3-deurs gamma. Deze sportieve uitvoering is voorzien van een aantal details van de Type-R. Zo heeft de 1.6 Sport zowel vóór als achter aan de onderzijde van de bumpers Type-R spoilers. Ook is deze uitvoering voorzien van sideskirts. Bovenaan de achterklep prijkt een dakspoiler.

Een honingraat grille, 15-inch lichtmetalen velgen, zwarte koplampbehuizingen alsmede kentekenplaatomlijstingen en portiergrepen in carrosseriekleur completeren het sportieve uiterlijk. Tot slot is de 1.6 Sport voorzien van een 30th Anniversary aanduiding, net zoals de Type-R 30th Anniversary. In het interieur valt de 1.6 Sport op door het Type-R stuur, een met leder beklede versnellingspookknop en witte wijzerbladen in een zwarte omlijsting.

Het rijplezier in de 1.6 Sport hoeft niet ten koste te gaan van het brandstofverbruik. Het gunstige koppelverloop van de 1.6 VTEC-motor en de handgeschakelde vijfversnellingsbak dragen ertoe bij dat de goede prestaties samengaan met een uitstekende brandstofeconomie.

Ook de Civic 1.6 Sport wordt vanaf eind 2002/begin 2003 leverbaar. De prijs van de 1.6 Sport is nog niet bekend.

Ook de Honda-fabriek in Swindon is jarig
Honda heeft nog meer te vieren in 2002, want de fabriek in het Engelse Swindon bestaat tien jaar. Deze productiefaciliteit heeft een belangrijke rol gespeeld in het Europese Civic-succes. De productie in Swindon ging in oktober 1992 van start met de Accord. In 1995 kwam daar de Civic bij en sindsdien zijn er daarvan meer dan een half miljoen in Engeland gebouwd. Van het huidige model worden zelfs uitvoeringen naar Japan (Civic Type-R) en Noord-Amerika (Civic Si) geëxporteerd.