Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Actueel / Reacties
Stellingen en reacties
U kunt elke week reageren op een nieuwe stelling.
De komende periode staat de Sociale Nota centraal. Een tweeledige
stelling:
a. De 100% budgettering van de bijstand en het maximaliseren van het
eigen risico
voor gemeenten leiden tot minder mensen in de bijstand.
b. Een vrij besteedbaar reïntegratiebudget leidt tot minder mensen in
de bijstand.
Uw reactie.
Samenvatting van de reacties
24 september
De eerste reacties zijn gevarieerd.
Over het eerste deel van de stelling is opgemerkt dat economische
omstandigheden bepalend zijn en niet zo zeer de financiële prikkel,
een andere reactie is juist dat het wel werkt een
uitvoeringsorganisatie geheel verantwoordelijk te maken.
T.a.v. het tweede deel van de stelling varieert de reactie van
positief tot de opmerking dat met goede uitvoering van de huidige
regels het aantal bijstandgerechtigden ook goed teruggedrongen kan
worden.
De reacties tot op heden:
* Ik ben het eens met de stelling. Iedere organisatie begint pas
écht werk te maken van efficient werken zodra men zelf de
volledige verantwoordelijkheid draagt voor haar activiteiten.
Functie: beleidsmedewerker Abw
Grootte gemeente: G26
* De kern is dat geen relatie wordt gelegd met de ervaring de WAO.
Mijn stelling is dat er overeenkomsten zijn tussen de WAO en fase
4 klanten (ca. 70%) van het Abw-bestand. Bij de UVI's zijn de
ervaringen rond uitstroom niet hoopgevend, dus verwacht ik
eenzelfde resultaat met de Abe-klanten. Het is te weinig een
inhoudelijke discussie, maar vrijwel alleen een budgetaire. Alleen
roepen dat marktwerking dit oplost is naief en kost mateloos veel
geld. Ik pleit voor een meer inhoudelijke oplossing. Daarom deel
ik deze stellingen niet.
Functie: beleidsadviseur
Grootte gemeente: kleine gemeente
* De stelling is te simpel omdat economische omstandigheden een
grote rol spelen bij de uitstroom. Ik denk dat de 100%
budgettering niet zo'n grote rol zal spelen, maar het vrij
besteedbare reïntegratiebudget wel. Dit maakt het mogelijk om
beter in te kunnen spelen op plaatselijke of regionale
omstandigheden, waardoor het juiste instrument op het goede
ogenblik op de juiste plaats kan worden ingezet. Overigens leiden
de bezuinigingen op dit moment tot enige scepsis omtrent de kansen
op het te behalen resultaat. Het signaal naar de medewerkers is
wat dat betreft niet positief.
Functie:coördinator staf / plv. directeur
Grootte gemeente: kleine gemeente
* Kijk naar terreinen waar de 100% budgettering al is doorgevoerd en
je weet het antwoord. B.v. de Wet voorziening gehandicapten. De
vraag(handicap/ werkloosheid) is niet te sturen door de gemeente
en evenmin nauwelijks de uitstroom. Gevolg zal zijn dat rigide
bezuinigingsmaatregelen worden getroffen die geen ander doel
hebben dan de uitgaven enigszins te beheersen. In het geval het
economisch goed gaat, zal de prikkel tot kostenbeheersing gering
zijn. Gevolg naar mijn idee: inderdaad lagere uitgaven voor
bijstand, minder mensen in de bijstand, minder ambtenaren, minder
grip op het eigenlijke probleem "hoe ga je als land om met werk en
inkomen), maar meer onvreden, meer agressie en nationaal een
groter probleem. Nationaal heb je wel sturingsinstrumenten en
kunnen keuzes worden gemaakt op economisch en
werkgelegenheidsterrein. Kijk naar het beleid in zuid Limburg
inzake het sluiten van de mijnen en, hoe omstreden ook, het
aanleggen van de Betuwelijn, als impuls voor de werkgelegenheid.
Minder mensen in de bijstand kan vrij eenvoudig worden
gerealiseerd binnen de huidige regelgeving, gewoon de regels
uitvoeren zoals die momenteel gelden en niet telkens het probleem
verschuiven.
Functie: uitvoerend ambtenaar
Grootte gemeente: kleine gemeente
* 1. De instroom in de bijstand is slechts marginaal beinvloedbaar
en vooral afhankelijk van de economische situatie. De uitstroom is
beinvloedbaar. Volledig eigen risico voor gemeenten zal het belang
van uitstroom m.i. sterk vergroten en de lokale politieke
belangstelling op scherp zettenb. 2. minder regelgeving, vrij
besteedbare budgetten in combinatie met persoonsgebonden
reintegratiebudgetten zullen de uitstroom wellicht vergroten. In
ieder geval zal het uitstroombeleid veel meer dan tot op heden op
de lokale situa
tie afgestemd kunnen worden. Kortom: meer creativiteit en minder
strakke kaders. Functie: directeur reintegratiebedrijf
* Ik vind het heel typisch dat aan de ene kant de gemeente in haar
mogelijkheden met betrekking tot gesubsidieerde arbeid en dus
uitstroom wordt beknot maar aan de andere kant wel volledig
financieel risico moet gaan dragen voor de uitkeringsgerechtigden.
Het vervelende in het hele verhaal is dat de nadruk altijd bij de
gemeente komt te liggen en niet bij de vervuiler. De werkgevers en
het UWV. Zou namelijk het UWV haar reintegratietaak voor WAO-ers
en WW-ers ook feitelijk op zich nemen zou al een heel aantal
mensen NIET in de bijstand terecht gekomen zijn. Bovendien moeten
we accepteren dat er altijd een bepaalde groep mensen buiten het
arbeidsproces zal blijven staan vanwege het feit dat ze te weining
verdiencapaciteit hebben. Dat is de kostprijs van onze welvaart en
hoge arbeidsproductiviteit. Het is dan de vraag of het financieel
risico van deze groep wel bij de gemeente hoort te liggen.
De gemeenten zijn naar mijn mening in hun activerende rol gegroeid
en er zijn al beduidend minder mensen in de bijstand. Maar gelet
op verwachte neergang van de economie is het niet realistisch te
verwachten dat het aantal bijstandsgerechtigden zal blijven dalen.
De individuele gemeente heeft weinig invloed op de algemene
economische situatie en heeft dus weinig invloed op de
ontwikkeling van vraan en aanbod op de arbeidsmarkt. Aanvullend
wordt door het afschaffen van premiekortingen voor werkgevers als
ze langdurig werklozen aannemen, de concurrentiepositie van onze
uitkeringsgerechtigden verslechterd en ook hier heeft de gemeente
geen invloed op. Ik ben het niet met stelling 1 eens. Een vrij
besteedbaar reintegratiebudget daarentegen biedt de gemeente meer
ruimte om actief met hun reintegratietaak om te gaan. Maar het
steekwoord is dan niet alleen vrij besteedbaar maar ook ruim. Met
een economische neergang in het verschiet zal er steeds meer
behoefte zijn aan budget om de gigantische toename in de
werkloosheid te kunnen blijven activeren. De prioriteit ligt
immers in het voorkomen van langdurige werkloosheid. Dat gaat
helaas niet zonder extra middelen. Vrijheid in besteding van
reintegratiemiddelen betekent ook dat de rijksoverheid zich niet
bemoeien met het aantal gesubsidieerde arbeidsplaatsen.
Functie: Beleidsmedewerker
Grootte gemeente: kleine gemeente
* 1. Het is nog maar de vraag of dit van invloed zal zijn op de
instroom in de bijstand. Immers de poortwachtersfunctie is
ondergebracht bij het CWI en dat is geen gemeentelijke instelling.
Daarnaast zorgt de vertraging van de economische groei voor
ontslagen en beperking van het aantal banen en dus meer instroom
in de bijstand. De nieuwe maatregel zal tot op zekere hoogte
wellicht wel invloed hebben op de uitstroom.Toch moeten we ons ook
daar al te veel van voorstellen. De banen worden nog altijd in de
markt gecreeerd. Derhalve zullen er andere maatregelen nodig zijn
zoals: soepeler ontslagrecht;lage CAO-schalen voor ongeschoold
werk (een groot aantal bijstandsgerechtigden is daar op
aangewezen)en een uitbreiding van het leer-werkmodel naar meer
sectoren en naar 14 jarigen. Verder is het van belang dat de
armoedeval wordt opgeheven en zal het nodig zijn om een nog
strenger sanctiebeleid te voeren voor de niet-willers.
2. Een vrij besteedbaar reintegratiebudget kan leiden tot een
reintegratie op maat. De vraag is wat je als gemeente in dat
verband wel en niet gaat financieren, waar liggen de grenzen? Hoe
voorkom je als gemeente willekeur? Er zal dus veel meer beleid
moeten worden gemaakt op gemeentelijk niveau. Dat leidt tot een
sterke groei van gemeentelijke beleidsambtenaren. De vraag is of
die groei wordt gecompenseerd door afname van rijksambtenaren?
Functie: projectsecretaris o.a. voor Werk en Inkomen
Grootte gemeente: G26
* 100% budgettering en een vrij reïntegratiebudget leiden tot
grotere inspanningen bij gemeenten om de bijstandpopulatie te
laten reïntegreren. Daarbij zal het gebeuren dat bij
reïntegratiedienstverlening Abw-clienten voorrang krijgen op
nuggers bij projecten en trajecten. Of de maatregelen vervolgens
ook zullen leiden tot een lager beroep op bijstand is te bezien.
afhankelijkheid van een uitkering hangt voor een belangrijk deel
ook af van de economische conjunctuur van het moment, evenals de
resultaten van trajecten hiervan af hangen. De huidige ingrepen
van het kabinet in ID-banen en WIW zijn daan waarschijnlijk ook
niet bevordering voor de uitstroom uit de uitkering.
Minder mensen in de bijstand begint met een beperking van
instroom. Hiervoor moet geinvesteerd worden in onderwijs, maar is
ook een goed werkend CWI onontbeerlijk. Verder zou meer moeten
worden bezien hoe de doorstroom van UWV-clienten aar de bijstand
verminderd kan worden.
Functie: Beleidsmedewerker
Grootte gemeente: G26
* Deel 1 van de stelling impliceert dat zonder de 100-procent
budgettering gemeenten mensen, die daar eigenlijk geen recht op
hebben, toelaten tot de bijstand. Dat is natuurlijk onzin. Deel 2
van de stelling is, zoals hij hier staat, waar. Maar zoals hij
hier staat geeft hij de werkelijkheid niet weer. De werkelijkheid
is namelijk dat het vrij besteedbaar maken van het
reïntegratiebudget gepaard gaat met enorme bezuingingen (beperking
meeneemregeling S&A-budget, vacaturestop voor ID-banen, etc.). En
dat zal zeker leiden tot meer mensen in de bijstand, al waren het
alleen maar de 5000 potentiële ID-ers, die nu verstoken blijven
van een baan. Functie: beleidsmedewerker
Grootte gemeente: kleine gemeente
* De 100 % budgettering van de bijstand en het maximaliseren van het
eigen risico passen prima in de lijn van "Suwi" om gemeenten
verantwoordelijk te maken voor het gemeentelijk
arbeidsmarktbeleid.
Hieraan mag echter niet de conclusie worden verbonden dat deze
maatregelen automatisch leiden tot minder mensen in de bijstand:
Wat te denken van die gemeenten die in de afgelopen jaren hard
gewerkt hebben en die veel mensen hebben laten uitstromen. Die
blijven zitten met een "harde kern" bestand waarvoor ze ook nog
meer moeten betalen.
Dit is een klassiek voorbeeld van: "Een goede daad blijft zelden
ongestraft".
Daarnaast is de economie dusdanig dat niet minder maar meer mensen
een beroep zullen doen op bijstand. Daar komt nog eens bij dat het
kabinet een stop heeft afgekondigd op gesubsidieerde arbeid, het
middel bij uitstek om mensen uit de uitkering te halen en te
activeren op weg naar regulier werk.
Kortom: meer vrijheid voor gemeenten is prima. Gemeenten wilden de
regie en nu hebben ze hem. Wat echter niet kan is om met minder
geld meer mensen dan voorheen uit de bijstand te houden.
Mocht het kabinet onverhoopt en onverkort aan de plannen
vasthouden dan is er mijns inziens, alle mooie woorden ten spijt,
slechts sprake van een ordinaire bezuiniging die wordt afgewenteld
op gemeenten.
Functie: Directeur uitvoeringsorganisatie WIW
Grootte gemeente: G26
* Stelling 1 is onjuist, want te kort door de bocht. Immers, zij
gaat ervan uit dat het alleen de gemeentebesturen zijn die invloed
hebben op het aantal bijstandsklanten. Maar in veel gevallen zijn
er externe factoren, waarop de overheid in haar geheel geen
invloed heeft, laat staan een individuele gemeente. Daarom moet er
toch een zekere risicobeperking voor de gemeenten blijven bestaan.
Een vrij besteedbaar budget kan inderdaad helpen aan uitstroom,
maar het budget moet wel hoog genoeg zijn om minder mensen in de
bijstand te financieren.
Wat echt zal helpen is een vermindering van de bureaucratie. Leg
een zeer beperkt aantal basisregels voor met name de reïntegratie
vast en laat de gemeenten verder zelf weten wat ze met het geld
doen. Dan komt er menskracht vrij die nu bezig is met het
rapporteren en verantwoorden en die kan zo nodig worden ingezet
voor het daadwerkelijk werken aan uitstroom. De adminstratieve
lasten zijn thans, m.n. voor kleine gemeenten, (te) groot! Ook de
belangenorganisaties hebben te weinig oog voor de gevolgen voor
kleine gemeenten!
Functie: Beleidsmedewerker SZW
Grootte gemeente: kleine gemeente
___________ -Submit