Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate uitvoering

Actueel / Reacties

Stellingen en reacties

U kunt elke week reageren op een nieuwe stelling.

De komende periode staat de Sociale Nota centraal. Een tweeledige stelling:

a. De 100% budgettering van de bijstand en het maximaliseren van het eigen risico
voor gemeenten leiden tot minder mensen in de bijstand.

b. Een vrij besteedbaar reïntegratiebudget leidt tot minder mensen in de bijstand.

Uw reactie.

Samenvatting van de reacties

24 september
De eerste reacties zijn gevarieerd.
Over het eerste deel van de stelling is opgemerkt dat economische omstandigheden bepalend zijn en niet zo zeer de financiële prikkel, een andere reactie is juist dat het wel werkt een uitvoeringsorganisatie geheel verantwoordelijk te maken. T.a.v. het tweede deel van de stelling varieert de reactie van positief tot de opmerking dat met goede uitvoering van de huidige regels het aantal bijstandgerechtigden ook goed teruggedrongen kan worden.

De reacties tot op heden:

* Ik ben het eens met de stelling. Iedere organisatie begint pas écht werk te maken van efficient werken zodra men zelf de volledige verantwoordelijkheid draagt voor haar activiteiten. Functie: beleidsmedewerker Abw
Grootte gemeente: G26

* De kern is dat geen relatie wordt gelegd met de ervaring de WAO. Mijn stelling is dat er overeenkomsten zijn tussen de WAO en fase 4 klanten (ca. 70%) van het Abw-bestand. Bij de UVI's zijn de ervaringen rond uitstroom niet hoopgevend, dus verwacht ik eenzelfde resultaat met de Abe-klanten. Het is te weinig een inhoudelijke discussie, maar vrijwel alleen een budgetaire. Alleen roepen dat marktwerking dit oplost is naief en kost mateloos veel geld. Ik pleit voor een meer inhoudelijke oplossing. Daarom deel ik deze stellingen niet.
Functie: beleidsadviseur
Grootte gemeente: kleine gemeente

* De stelling is te simpel omdat economische omstandigheden een grote rol spelen bij de uitstroom. Ik denk dat de 100% budgettering niet zo'n grote rol zal spelen, maar het vrij besteedbare reïntegratiebudget wel. Dit maakt het mogelijk om beter in te kunnen spelen op plaatselijke of regionale omstandigheden, waardoor het juiste instrument op het goede ogenblik op de juiste plaats kan worden ingezet. Overigens leiden de bezuinigingen op dit moment tot enige scepsis omtrent de kansen op het te behalen resultaat. Het signaal naar de medewerkers is wat dat betreft niet positief.
Functie:coördinator staf / plv. directeur
Grootte gemeente: kleine gemeente

* Kijk naar terreinen waar de 100% budgettering al is doorgevoerd en je weet het antwoord. B.v. de Wet voorziening gehandicapten. De vraag(handicap/ werkloosheid) is niet te sturen door de gemeente en evenmin nauwelijks de uitstroom. Gevolg zal zijn dat rigide bezuinigingsmaatregelen worden getroffen die geen ander doel hebben dan de uitgaven enigszins te beheersen. In het geval het economisch goed gaat, zal de prikkel tot kostenbeheersing gering zijn. Gevolg naar mijn idee: inderdaad lagere uitgaven voor bijstand, minder mensen in de bijstand, minder ambtenaren, minder grip op het eigenlijke probleem "hoe ga je als land om met werk en inkomen), maar meer onvreden, meer agressie en nationaal een groter probleem. Nationaal heb je wel sturingsinstrumenten en kunnen keuzes worden gemaakt op economisch en werkgelegenheidsterrein. Kijk naar het beleid in zuid Limburg inzake het sluiten van de mijnen en, hoe omstreden ook, het aanleggen van de Betuwelijn, als impuls voor de werkgelegenheid. Minder mensen in de bijstand kan vrij eenvoudig worden gerealiseerd binnen de huidige regelgeving, gewoon de regels uitvoeren zoals die momenteel gelden en niet telkens het probleem verschuiven.
Functie: uitvoerend ambtenaar
Grootte gemeente: kleine gemeente

* 1. De instroom in de bijstand is slechts marginaal beinvloedbaar en vooral afhankelijk van de economische situatie. De uitstroom is beinvloedbaar. Volledig eigen risico voor gemeenten zal het belang van uitstroom m.i. sterk vergroten en de lokale politieke belangstelling op scherp zettenb. 2. minder regelgeving, vrij besteedbare budgetten in combinatie met persoonsgebonden reintegratiebudgetten zullen de uitstroom wellicht vergroten. In ieder geval zal het uitstroombeleid veel meer dan tot op heden op de lokale situa
tie afgestemd kunnen worden. Kortom: meer creativiteit en minder strakke kaders. Functie: directeur reintegratiebedrijf
* Ik vind het heel typisch dat aan de ene kant de gemeente in haar mogelijkheden met betrekking tot gesubsidieerde arbeid en dus uitstroom wordt beknot maar aan de andere kant wel volledig financieel risico moet gaan dragen voor de uitkeringsgerechtigden. Het vervelende in het hele verhaal is dat de nadruk altijd bij de gemeente komt te liggen en niet bij de vervuiler. De werkgevers en het UWV. Zou namelijk het UWV haar reintegratietaak voor WAO-ers en WW-ers ook feitelijk op zich nemen zou al een heel aantal mensen NIET in de bijstand terecht gekomen zijn. Bovendien moeten we accepteren dat er altijd een bepaalde groep mensen buiten het arbeidsproces zal blijven staan vanwege het feit dat ze te weining verdiencapaciteit hebben. Dat is de kostprijs van onze welvaart en hoge arbeidsproductiviteit. Het is dan de vraag of het financieel risico van deze groep wel bij de gemeente hoort te liggen. De gemeenten zijn naar mijn mening in hun activerende rol gegroeid en er zijn al beduidend minder mensen in de bijstand. Maar gelet op verwachte neergang van de economie is het niet realistisch te verwachten dat het aantal bijstandsgerechtigden zal blijven dalen. De individuele gemeente heeft weinig invloed op de algemene economische situatie en heeft dus weinig invloed op de ontwikkeling van vraan en aanbod op de arbeidsmarkt. Aanvullend wordt door het afschaffen van premiekortingen voor werkgevers als ze langdurig werklozen aannemen, de concurrentiepositie van onze uitkeringsgerechtigden verslechterd en ook hier heeft de gemeente geen invloed op. Ik ben het niet met stelling 1 eens. Een vrij besteedbaar reintegratiebudget daarentegen biedt de gemeente meer ruimte om actief met hun reintegratietaak om te gaan. Maar het steekwoord is dan niet alleen vrij besteedbaar maar ook ruim. Met een economische neergang in het verschiet zal er steeds meer behoefte zijn aan budget om de gigantische toename in de werkloosheid te kunnen blijven activeren. De prioriteit ligt immers in het voorkomen van langdurige werkloosheid. Dat gaat helaas niet zonder extra middelen. Vrijheid in besteding van reintegratiemiddelen betekent ook dat de rijksoverheid zich niet bemoeien met het aantal gesubsidieerde arbeidsplaatsen. Functie: Beleidsmedewerker
Grootte gemeente: kleine gemeente

* 1. Het is nog maar de vraag of dit van invloed zal zijn op de instroom in de bijstand. Immers de poortwachtersfunctie is ondergebracht bij het CWI en dat is geen gemeentelijke instelling. Daarnaast zorgt de vertraging van de economische groei voor ontslagen en beperking van het aantal banen en dus meer instroom in de bijstand. De nieuwe maatregel zal tot op zekere hoogte wellicht wel invloed hebben op de uitstroom.Toch moeten we ons ook daar al te veel van voorstellen. De banen worden nog altijd in de markt gecreeerd. Derhalve zullen er andere maatregelen nodig zijn zoals: soepeler ontslagrecht;lage CAO-schalen voor ongeschoold werk (een groot aantal bijstandsgerechtigden is daar op aangewezen)en een uitbreiding van het leer-werkmodel naar meer sectoren en naar 14 jarigen. Verder is het van belang dat de armoedeval wordt opgeheven en zal het nodig zijn om een nog strenger sanctiebeleid te voeren voor de niet-willers. 2. Een vrij besteedbaar reintegratiebudget kan leiden tot een reintegratie op maat. De vraag is wat je als gemeente in dat verband wel en niet gaat financieren, waar liggen de grenzen? Hoe voorkom je als gemeente willekeur? Er zal dus veel meer beleid moeten worden gemaakt op gemeentelijk niveau. Dat leidt tot een sterke groei van gemeentelijke beleidsambtenaren. De vraag is of die groei wordt gecompenseerd door afname van rijksambtenaren? Functie: projectsecretaris o.a. voor Werk en Inkomen Grootte gemeente: G26

* 100% budgettering en een vrij reïntegratiebudget leiden tot grotere inspanningen bij gemeenten om de bijstandpopulatie te laten reïntegreren. Daarbij zal het gebeuren dat bij reïntegratiedienstverlening Abw-clienten voorrang krijgen op nuggers bij projecten en trajecten. Of de maatregelen vervolgens ook zullen leiden tot een lager beroep op bijstand is te bezien. afhankelijkheid van een uitkering hangt voor een belangrijk deel ook af van de economische conjunctuur van het moment, evenals de resultaten van trajecten hiervan af hangen. De huidige ingrepen van het kabinet in ID-banen en WIW zijn daan waarschijnlijk ook niet bevordering voor de uitstroom uit de uitkering. Minder mensen in de bijstand begint met een beperking van instroom. Hiervoor moet geinvesteerd worden in onderwijs, maar is ook een goed werkend CWI onontbeerlijk. Verder zou meer moeten worden bezien hoe de doorstroom van UWV-clienten aar de bijstand verminderd kan worden.
Functie: Beleidsmedewerker
Grootte gemeente: G26

* Deel 1 van de stelling impliceert dat zonder de 100-procent budgettering gemeenten mensen, die daar eigenlijk geen recht op hebben, toelaten tot de bijstand. Dat is natuurlijk onzin. Deel 2 van de stelling is, zoals hij hier staat, waar. Maar zoals hij hier staat geeft hij de werkelijkheid niet weer. De werkelijkheid is namelijk dat het vrij besteedbaar maken van het reïntegratiebudget gepaard gaat met enorme bezuingingen (beperking meeneemregeling S&A-budget, vacaturestop voor ID-banen, etc.). En dat zal zeker leiden tot meer mensen in de bijstand, al waren het alleen maar de 5000 potentiële ID-ers, die nu verstoken blijven van een baan. Functie: beleidsmedewerker
Grootte gemeente: kleine gemeente

* De 100 % budgettering van de bijstand en het maximaliseren van het eigen risico passen prima in de lijn van "Suwi" om gemeenten verantwoordelijk te maken voor het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid.
Hieraan mag echter niet de conclusie worden verbonden dat deze maatregelen automatisch leiden tot minder mensen in de bijstand: Wat te denken van die gemeenten die in de afgelopen jaren hard gewerkt hebben en die veel mensen hebben laten uitstromen. Die blijven zitten met een "harde kern" bestand waarvoor ze ook nog meer moeten betalen.
Dit is een klassiek voorbeeld van: "Een goede daad blijft zelden ongestraft".
Daarnaast is de economie dusdanig dat niet minder maar meer mensen een beroep zullen doen op bijstand. Daar komt nog eens bij dat het kabinet een stop heeft afgekondigd op gesubsidieerde arbeid, het middel bij uitstek om mensen uit de uitkering te halen en te activeren op weg naar regulier werk.
Kortom: meer vrijheid voor gemeenten is prima. Gemeenten wilden de regie en nu hebben ze hem. Wat echter niet kan is om met minder geld meer mensen dan voorheen uit de bijstand te houden. Mocht het kabinet onverhoopt en onverkort aan de plannen vasthouden dan is er mijns inziens, alle mooie woorden ten spijt, slechts sprake van een ordinaire bezuiniging die wordt afgewenteld op gemeenten.
Functie: Directeur uitvoeringsorganisatie WIW Grootte gemeente: G26

* Stelling 1 is onjuist, want te kort door de bocht. Immers, zij gaat ervan uit dat het alleen de gemeentebesturen zijn die invloed hebben op het aantal bijstandsklanten. Maar in veel gevallen zijn er externe factoren, waarop de overheid in haar geheel geen invloed heeft, laat staan een individuele gemeente. Daarom moet er toch een zekere risicobeperking voor de gemeenten blijven bestaan. Een vrij besteedbaar budget kan inderdaad helpen aan uitstroom, maar het budget moet wel hoog genoeg zijn om minder mensen in de bijstand te financieren.
Wat echt zal helpen is een vermindering van de bureaucratie. Leg een zeer beperkt aantal basisregels voor met name de reïntegratie vast en laat de gemeenten verder zelf weten wat ze met het geld doen. Dan komt er menskracht vrij die nu bezig is met het rapporteren en verantwoorden en die kan zo nodig worden ingezet voor het daadwerkelijk werken aan uitstroom. De adminstratieve lasten zijn thans, m.n. voor kleine gemeenten, (te) groot! Ook de belangenorganisaties hebben te weinig oog voor de gevolgen voor kleine gemeenten!
Functie: Beleidsmedewerker SZW
Grootte gemeente: kleine gemeente

___________ -Submit