Hoofd Bedrijfschap Ambachten

Evaluatieonderzoek collectieve promotie schoonheidsverzorgingsbranche

In opdracht van de Commissie Schoonheidsverzorging van het Hoofdbedrijfschap Ambachten, waarin vertegenwoordigers van de ANBOS zitten, heeft Trendbox een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de collectieve promotiecampagne 2000-2002 van de
schoonheidsverzorgingbranche. Daarmee zijn tevens de marktontwikkelingen inzichtelijk gemaakt. Het onderzoek werd uitgevoerd onder vrouwen van 16 jaar en ouder, maar ook is een beknopt onderzoek gedaan onder mannen. De steekproef is getrokken uit het Nationale Panel van NFO Trendbox en de vragenlijst komt zoveel mogelijk overeen met eerdere onderzoeken. Daarnaast is een onderzoek uitgevoerd onder 110 ondernemers.

Het totale aantal mensen dat een schoonheidsspecialist bezoekt (59%) is ten opzichte van 1999 weer met zon 5% gestegen; sinds 1996 is zelfs een stijging met 12% gerealiseerd. Tegenwoordig is 8 procent van de mannelijke bevolking geregeld in een schoonheidssalon te vinden, tegen 6 procent in 1999.
Daarentegen lijkt zich een daling in de frequentie van het bezoek aan een schoonheidssalon zich af te tekenen. Over het algemeen is de consument het afgelopen jaar voorzichtig geworden met de bestedingen. Dat is ook merkbaar in de schoonheidsverzorgingsbranche. Deze - economische - ontwikkelingen in combinatie met het feit dat uit het onderzoek blijkt dat de campagne in onvoldoende mate de beoogde bekendheid heeft gehaald, nopen tot actie! De Commissie Schoonheidsverzorging van het HBA heeft dan ook besloten om de nieuwe campagne, die voor 2003 gepland stond, vervroegd te laten ontwikkelen. Deze campagne moet tegenwicht bieden aan de druk die op de omzet van de branche zou kunnen ontstaan als gevolg van aarzelende consumentenbestedingen. Het belangrijkste doel zal zijn de consument stimuleren vaker naar de schoonheidsspecialist te gaan. De commissie streeft ernaar de campagne reeds in november te effectueren.

Een uitgebreid persbericht is op te vragen via hba@hba.nl.
---