Evaluatieonderzoek collectieve promotie schoonheidsverzorgingsbranche
In opdracht van de Commissie Schoonheidsverzorging van het
Hoofdbedrijfschap Ambachten, waarin vertegenwoordigers van de ANBOS
zitten, heeft Trendbox een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de
collectieve promotiecampagne 2000-2002 van de
schoonheidsverzorgingbranche. Daarmee zijn tevens de
marktontwikkelingen inzichtelijk gemaakt. Het onderzoek werd
uitgevoerd onder vrouwen van 16 jaar en ouder, maar ook is een beknopt
onderzoek gedaan onder mannen. De steekproef is getrokken uit het
Nationale Panel van NFO Trendbox en de vragenlijst komt zoveel
mogelijk overeen met eerdere onderzoeken. Daarnaast is een onderzoek
uitgevoerd onder 110 ondernemers.
Het totale aantal mensen dat een schoonheidsspecialist bezoekt (59%)
is ten opzichte van 1999 weer met zon 5% gestegen; sinds 1996 is zelfs
een stijging met 12% gerealiseerd. Tegenwoordig is 8 procent van de
mannelijke bevolking geregeld in een schoonheidssalon te vinden, tegen
6 procent in 1999.
Daarentegen lijkt zich een daling in de frequentie van het bezoek aan
een schoonheidssalon zich af te tekenen. Over het algemeen is de
consument het afgelopen jaar voorzichtig geworden met de bestedingen.
Dat is ook merkbaar in de schoonheidsverzorgingsbranche.
Deze - economische - ontwikkelingen in combinatie met het feit dat uit
het onderzoek blijkt dat de campagne in onvoldoende mate de beoogde
bekendheid heeft gehaald, nopen tot actie! De Commissie
Schoonheidsverzorging van het HBA heeft dan ook besloten om de nieuwe
campagne, die voor 2003 gepland stond, vervroegd te laten ontwikkelen.
Deze campagne moet tegenwicht bieden aan de druk die op de omzet van
de branche zou kunnen ontstaan als gevolg van aarzelende
consumentenbestedingen. Het belangrijkste doel zal zijn de consument
stimuleren vaker naar de schoonheidsspecialist te gaan. De commissie
streeft ernaar de campagne reeds in november te effectueren.
Een uitgebreid persbericht is op te vragen via hba@hba.nl.
---