Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


Edelsmedenschool zit al vol met 50 kunstenaars

Op 23 september 2002 heeft het Dagelijks Bestuur van De Baarsjes positief besloten over de tijdelijke invulling van de Edelsmedenschool. Van 1 september 2002 tot 15 april 2003 zou de Edelsmedenschool aan de Postjesweg namelijk leegstaan. Het Stadsdeel gebruikt die tijd echter voor een alternatieve invulling van het monumentale gebouw. De invulling behelst tijdelijke werkruimtes voor kunstenaars. Het idee sloeg meteen aan, want de Edelsmedenschool zat binnen anderhalve week al vol met ongeveer 50 kunstenaars.

Doel stadsdeel De Baarsjes

Stadsdeel De Baarsjes wil met de alternatieve invulling twee doelen dienen en heeft daar 55.000 euro voor vrijgemaakt. Het stadsdeel krijgt een culturele impuls door tijdelijke vestiging van 50 kunstenaars. Het is de bedoeling dat er een culturele uitwisseling plaatsvindt met de bewoners van De Baarsjes, met name de Chassébuurt. De bewoners gaan de Edelsmedenschool als een culturele verrijking van de Chassébuurt ervaren. Er moeten in die 8 maanden 7 culturele evenementen voor de buurt georganiseerd worden, te denken valt aan excursies, workshops, creatieve cursussen voor ouders en kinderen en een kunstontbijt. Het tweede doel van deze culturele invulling is de start van het op de kaart zetten van De Baarsjes als kunststadsdeel. Voor dit doel zullen er drie culturele evenementen met Amsterdamse allure worden georganiseerd. Te denken valt bijvoorbeeld aan Paradiso of Balie achtige invulling. Maar ook muziekfestivals en tentoonstellingen.

De tijdelijke invulling van de Edelsmedenschool sluit goed aan bij de andere plannen van het stadsdeel om zich te manifesteren als kunststadsdeel. Een van de projecten in dit kader is De Witte Ruijter, wat als doel heeft het realiseren van betaalbare ateliers en galeries in de Chassébuurt. De Witte de Withstraat en een deel van de Admiraal De Ruijterweg moeten echte kunst broedplaatsen worden. Op natuurlijke wijze is er al een flink aantal galeries en ateliers gevestigd, maar dit gaat het stadsdeel dus nog meer stimuleren.

Achtergrond van de kunstenaars in de Edelsmedenschool

Er werken veel verschillende disciplines in de Edelsmedenschool. Namelijk: dj Odog met rap, r&b en hip hop, multi-mediaprojecten, basketbal & straatvoetbaltoernooien, vjs, kostuumontwerp, decorbouw, fotografie, sculpturen, zeefdruk, tekeningen, kunstschilders, afrikaanse dans, javaanse hofdans, moderne dans, salsa, pijitmassage, keramieken, elektronica, divers theater o.a.sprookjeskasteel voor kinderen, drukken, grafieken, beeldhouwen, muziek diverse bands, solo; gitaar, viool, Soefi, 3D, internet voor buurt, illustraties, grafisch vormgeven, kinderatelier, collages, organische objecten, klei, djembé workshops, haarvlechten, streetdance, een nieuw blad gericht op filosofie, religie en politiek, klaverjasavonden voor de buurt, diverse schrijvers, Nederlandse en Spaanse les, acrobatiek workshops, One (wo)manshow, verhalenvertellers, traditionele afrikaanse sieraden maken, speelgoed uit restafval maken, een edelsmid en nog veel ideëen in wording. De kunstenaars mogen tegen een kleine vergoeding gebruik maken van de werkruimtes, als tegenprestatie werken zij mee aan evenementen en excursies.

Het is opvallend dat de werkruimtes voor kunstenaars zo snel gevuld zijn. Inmiddels is de wachtlijst zo lang dat de ruimtes nog een keer gevuld zouden kunnen worden. Het is dus wel duidelijk dat er enorm veel behoefte is aan goedkope werkruimte voor kunstenaars. De subsidie van het stadsdeel wordt gebruikt voor de aanstelling van een coördinator en voor het organiseren van de culturele evenementen. Maar ook voor het schoonmaken en de veiligheid van het pand.

Edelsmedenschool

Zomer 2002 heeft de school voor Edelsmeden het pand aan de Postjesweg
1 verlaten. Het ROC (regionaal opleidingscentrum) gaat dit gebouw voor haar opleidingsactiviteiten gebruiken. Dit gebeurt echter pas medio april 2003. Vandaar dat er tijd en ruimte is voor de tijdelijke invulling van de Edelsmedenschool.

---

© Stadsdeel De Baarsjes - 25/09/2002