Gemeente Breda

25-09-2002

Gemeente versterkt uitvoering inburgeringsbeleid

De gemeente geeft de komende jaren prioriteit aan het versterken van de inburgering van oudkomers en nieuwkomers. Beide groepen krijgen mogelijkheden een traject te volgen waarbij onderwijs in de Nederlandse taal wordt gecombineerd met opleiding, werk, sociale activering en onderwijsondersteuning. Breda zet extra in op het benaderen en motiveren van zoveel mogelijk oudkomers tot het volgen van een traject. Het rijk heeft de afgelopen jaren budgetten toegekend aan onder andere de gemeente Breda voor de in- en uitvoering van inburgeringsplannen. Al die plannen samen vormen de 'Verbeteragenda Inburgering'.

Inburgering
Het Bredase integratiebeleid heeft tot doel het actief burgerschap te bevorderen van personen uit minderheidsgroepen die zich in Breda willen vestigen of zich al gevestigd hebben. Van hen wordt verwacht dat zij zich inspannen om te participeren in de Nederlandse samenleving. Voldoende beheersing van de Nederlandse taal is hierbij een belangrijke voorwaarde. Vandaar dat de inburgeraars trajecten aangeboden krijgen. Inburgeraars zijn onder te verdelen in oud- en nieuwkomers. Oudkomers zijn allochtonen die al voor 1998 naar Nederland zijn gekomen en nog niet de kans hebben gehad een inburgeringsprogramma te doorlopen. Nieuwkomers zijn al sinds 1998 verplicht om een inburgeringsprogramma te volgen. Voor de oudkomers is dit altijd een combinatie van Nederlandse taalles en opvoedingsondersteuning, werk, (beroeps)opleiding of sociale activering (duaal traject). Nieuwkomers zijn in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers enkel verplicht tot het volgen van taalles, de gemeente geeft er de voorkeur aan dat ook zij een duaal traject volgen en stimuleert dit.

Beleidsuitgangspunten
De gemeente wil met inburgering de zelfredzaamheid van inburgeraars bevorderen, zodat zij niet in een achterstandssituatie raken of om juist uit een achterstandssituatie te komen. Een inburgeraar is zelfredzaam als hij op passend niveau werk kan verrichten, wanneer hij in staat is een reguliere opleiding te volgen en succesvol af te sluiten en wanneer hij maatschappelijk zelfredzaam is. De inburgeraar kent daarbij de verschillende relevante voorzieningen van onze samenleving (onderwijsssysteem, openbare orde, rechtssysteem, gezondheidszorg, sport etc.). De inburgeraar mag niet belemmerd worden door een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal.

Om dit te bereiken hanteert de gemeente hierbij een integrale aanpak, waarbij gekeken wordt naar wat de inburgeraar wil en kan. Op basis van die gegevens wordt een inburgeringstraject uitgezet. De integrale aanpak houdt ook in dat aan de randvoorwaarden voor het volgen van een traject moet worden voldaan. Zoals kinderopvang en/of vervoer, boek- en studiegelden en dergelijke. Ander uitgangspunt van beleid is om vraaggericht maatwerk te bieden.
Bij het inburgeren is een groot aantal partijen betrokken die met een elkaar naar een zelfde doel voor de inburgeraar moeten toewerken. Goede afstemming en samenwerking zijn van belang. De gemeente gaat daarbij uit van ketenbenadering waarbij de gemeente regisseert. Als laatste uitgangspunt hanteert de gemeente het principe dat inburgeren de verantwoordelijkheid is van de inburgeraar zelf. Dit houdt in dat de inburgeraar wordt aangesproken op zijn inspanningen en resultaten bij het inburgeren. De gemeente sluit daartoe met de individuele oudkomer een contract af waarin de wederzijdse rechten en plichten zijn opgenomen. Doel hiervan is de vrijblijvendheid van deelname aan een programma weg te nemen en actieve participatie te verkrijgen.

Verbeteragenda
De verbeteragenda omvat 19 verbeterpunten van het huidige inburgeringsbeleid dat de gemeente uitvoert sinds 1999. Uitgangspunt van de verbeteragenda is dat gestreefd wordt naar snelheid voor resultaten op korte termijn, hiertoe is het Projectplan Oudkomersbeleid Breda opgesteld. Daarnaast streeft de gemeente naar kwaliteitsverbetering. Als verbeterpunten worden onder andere genoemd dat Breda zoveel mogelijk oudkomers wil benaderen en motiveren tot het volgen van een oudkomerstraject. De gemeente voert ook een inburgeringsonderzoek in voor nieuwkomers en oudkomers. Daarnaast gaat de gemeente door met het ontwikkelen en implementeren van een verzuim- en sanctiebeleid (positief en/of negatief) dat voldoet aan het criterium van wederzijdse rechten en plichten. Het verder professionaliseren van de inkooprelatie met uitvoerende instellingen staat ook als verbeterpunt genoemd. Dit punt heeft het college als één van de eerste opgepakt. In het Beleidskader Doelgroepen Volwasseneneducatie heeft het college besloten om de inburgeraars prioriteit te geven. Vooral oudkomers zonder werk of oudkomers met een opvoedingstaak krijgen voorrang als het gaat om het volgen van een traject.

Breda, 25 september 2002