25-09-2002
Gemeente versterkt uitvoering inburgeringsbeleid
De gemeente geeft de komende jaren prioriteit aan het versterken van
de inburgering van oudkomers en nieuwkomers. Beide groepen krijgen
mogelijkheden een traject te volgen waarbij onderwijs in de
Nederlandse taal wordt gecombineerd met opleiding, werk, sociale
activering en onderwijsondersteuning. Breda zet extra in op het
benaderen en motiveren van zoveel mogelijk oudkomers tot het volgen
van een traject. Het rijk heeft de afgelopen jaren budgetten toegekend
aan onder andere de gemeente Breda voor de in- en uitvoering van
inburgeringsplannen. Al die plannen samen vormen de 'Verbeteragenda
Inburgering'.
Inburgering
Het Bredase integratiebeleid heeft tot doel het actief burgerschap te
bevorderen van personen uit minderheidsgroepen die zich in Breda
willen vestigen of zich al gevestigd hebben. Van hen wordt verwacht
dat zij zich inspannen om te participeren in de Nederlandse
samenleving. Voldoende beheersing van de Nederlandse taal is hierbij
een belangrijke voorwaarde. Vandaar dat de inburgeraars trajecten
aangeboden krijgen. Inburgeraars zijn onder te verdelen in oud- en
nieuwkomers. Oudkomers zijn allochtonen die al voor 1998 naar
Nederland zijn gekomen en nog niet de kans hebben gehad een
inburgeringsprogramma te doorlopen. Nieuwkomers zijn al sinds 1998
verplicht om een inburgeringsprogramma te volgen. Voor de oudkomers is
dit altijd een combinatie van Nederlandse taalles en
opvoedingsondersteuning, werk, (beroeps)opleiding of sociale
activering (duaal traject). Nieuwkomers zijn in het kader van de Wet
Inburgering Nieuwkomers enkel verplicht tot het volgen van taalles, de
gemeente geeft er de voorkeur aan dat ook zij een duaal traject volgen
en stimuleert dit.
Beleidsuitgangspunten
De gemeente wil met inburgering de zelfredzaamheid van inburgeraars
bevorderen, zodat zij niet in een achterstandssituatie raken of om
juist uit een achterstandssituatie te komen. Een inburgeraar is
zelfredzaam als hij op passend niveau werk kan verrichten, wanneer hij
in staat is een reguliere opleiding te volgen en succesvol af te
sluiten en wanneer hij maatschappelijk zelfredzaam is. De inburgeraar
kent daarbij de verschillende relevante voorzieningen van onze
samenleving (onderwijsssysteem, openbare orde, rechtssysteem,
gezondheidszorg, sport etc.). De inburgeraar mag niet belemmerd worden
door een gebrekkige kennis van de Nederlandse taal.
Om dit te bereiken hanteert de gemeente hierbij een integrale aanpak,
waarbij gekeken wordt naar wat de inburgeraar wil en kan. Op basis van
die gegevens wordt een inburgeringstraject uitgezet. De integrale
aanpak houdt ook in dat aan de randvoorwaarden voor het volgen van een
traject moet worden voldaan. Zoals kinderopvang en/of vervoer, boek-
en studiegelden en dergelijke. Ander uitgangspunt van beleid is om
vraaggericht maatwerk te bieden.
Bij het inburgeren is een groot aantal partijen betrokken die met een
elkaar naar een zelfde doel voor de inburgeraar moeten toewerken.
Goede afstemming en samenwerking zijn van belang. De gemeente gaat
daarbij uit van ketenbenadering waarbij de gemeente regisseert.
Als laatste uitgangspunt hanteert de gemeente het principe dat
inburgeren de verantwoordelijkheid is van de inburgeraar zelf. Dit
houdt in dat de inburgeraar wordt aangesproken op zijn inspanningen en
resultaten bij het inburgeren. De gemeente sluit daartoe met de
individuele oudkomer een contract af waarin de wederzijdse rechten en
plichten zijn opgenomen. Doel hiervan is de vrijblijvendheid van
deelname aan een programma weg te nemen en actieve participatie te
verkrijgen.
Verbeteragenda
De verbeteragenda omvat 19 verbeterpunten van het huidige
inburgeringsbeleid dat de gemeente uitvoert sinds 1999. Uitgangspunt
van de verbeteragenda is dat gestreefd wordt naar snelheid voor
resultaten op korte termijn, hiertoe is het Projectplan
Oudkomersbeleid Breda opgesteld. Daarnaast streeft de gemeente naar
kwaliteitsverbetering. Als verbeterpunten worden onder andere genoemd
dat Breda zoveel mogelijk oudkomers wil benaderen en motiveren tot het
volgen van een oudkomerstraject. De gemeente voert ook een
inburgeringsonderzoek in voor nieuwkomers en oudkomers. Daarnaast gaat
de gemeente door met het ontwikkelen en implementeren van een verzuim-
en sanctiebeleid (positief en/of negatief) dat voldoet aan het
criterium van wederzijdse rechten en plichten. Het verder
professionaliseren van de inkooprelatie met uitvoerende instellingen
staat ook als verbeterpunt genoemd. Dit punt heeft het college als één
van de eerste opgepakt. In het Beleidskader Doelgroepen
Volwasseneneducatie heeft het college besloten om de inburgeraars
prioriteit te geven. Vooral oudkomers zonder werk of oudkomers met een
opvoedingstaak krijgen voorrang als het gaat om het volgen van een
traject.
Breda, 25 september 2002