De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
N/2002/2922
datum
25-09-2002
onderwerp
Stand van zaken uitvoering Flora en faunawet
bijlagen
3
Geachte Voorzitter,
In uw bovengenoemde brief verzoekt u mij de Commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij te informeren over de actuele stand van zaken rond de uitvoering van de Flora- en faunawet.
De uitvoering van de Flora- en faunawet concentreert zich op een
tweetal thema's:
1. De uitvoering van de gedecentraliseerde taken op het gebied van
beheer en schadebestrijding en de vergoeding van schade die
veroorzaakt wordt door in het wild levende dieren. Dit betreft met
name de toepassing van artikelen 65, 67 en 68 van de wet. De
verantwoordelijkheid voor de toepassing van deze artikelen ligt
bij de provincies.
2. Het verlenen van ontheffingen voor activiteiten van overheden,
bedrijven en personen die mogelijk schadelijk zijn voor in het
wild levende soorten. Dit betreft met name de toepassing van
artikel 75 van de wet. De verantwoordelijkheid voor de toepassing
van dit artikel berust bij het Rijk.
Hierover bericht ik u het volgende.
datum
25-09-2002
kenmerk
N/2002/2922
bijlage
Stand van Zaken.
Het Faunafonds heeft de provincies van materiaal voorzien waarmee
aanvragen aan de hand van informatie over de schadehistorie eenvoudig
kunnen worden beoordeeld.
Sinds 1 april zijn door de provincies ruim 1500 aanvragen voor
ontheffingen ten behoeve van beheer en schadebestrijding in
behandeling genomen.
Circa 400 daarvan konden door de provincies rechtstreeks worden
afgehandeld op basis van de historische gegevens, over circa 1100 is
advies gevraagd van het Faunafonds. De verdeling van de aanvragen over
de soorten was als volgt: kraaiachtigen (55 %), wilde eenden en grauwe
ganzen (25 %), overige (20%).
Voor ontheffingen ex. artikel 75 van de Flora- en faunawet zijn bij
het Rijk 140 aanvragen ingediend. De onderwerpen waarvoor deze
ontheffingen worden gevraagd zijn zeer divers, variërend van de
restauratie van kademuren tot woningbouw. Het Natuurloket, waar
informatie beschikbaar is over de verspreiding van beschermde soorten
die van nature in Nederland voorkomen, wordt voor deze activiteiten
veelvuldig geraadpleegd.
Dit heeft er toe geleid dat tot 1 september via het Natuurloket ruim
120 overeenkomsten zijn gesloten voor de levering van nadere gegevens.
Dit is ruim een verdubbeling ten opzichte van het aantal aanvragen in
2001.
Sinds mijn brief van 2 juli 2002 inzake jacht en vergunningverlening
Flora- en faunawet (DN.2002/2048) hebben zich geen nieuwe
ontwikkelingen voorgedaan betreffende de aanvragen voor nieuwe
jachtakten voor jacht, beheer en schadebestrijding in Nederland. In de
circulaire Afgifte jachtakten Flora- en faunawet (Stcrt. 2002, 96)
zijn de regels dienaangaande nader toegelicht.
Door mijn Ministerie zijn in samenwerking met provincies, gemeenten,
politie en de jagers voorlichtingsactiviteiten ontwikkeld en
uitgevoerd om belanghebbenden te informeren. Bijlage 1 geeft hiervan
een beknopt overzicht.
In bijlage 2 is een overzicht gegeven van de regelingen en besluiten
die nu onder de Flora- en faunawet van kracht zijn.
Signalen uit de praktijk.
Met de provincies is overleg gevoerd over de uitvoering van de
gedecentraliseerde taken op het gebied van beheer en
schadebestrijding. Eveneens is overleg gevoerd met vertegenwoordigers
van belanghebbenden en degenen die direct bij de uitvoering van de wet
betrokken zijn, over de ervaringen met de wet.
De signalen uit de praktijk zijn samen te vatten onder de volgende
drie onderwerpen:
* Nederland op slot?
* De administratieve lasten
* De communicatie
Nederland op slot?
Verschillende maatschappelijke groeperingen (VNO/NCW, Federatie
Particulier Eigendom, organisaties uit de bos- en houtsector) hebben
aangegeven dat zij vrezen dat tengevolge van de Flora- en faunawet
Nederland op slot gaat en dat normale bosbeheeractiviteiten,
bouwactiviteiten en dergelijke niet meer mogelijk zijn. Ook vinden
sommigen dat de mogelijkheden voor de jacht moeten worden verruimd.
Administratieve lasten
Net als onder de oude wetgeving moet een initiatiefnemer informatie
verzamelen over de aanwezigheid van beschermde soorten voor een
ontheffingsaanvraag voor nieuwbouw, infrastructurele ontwikkeling,
groot onderhoud aan openbare werken en dergelijke, ten einde een goede
afweging mogelijk te maken tussen de belangen die in de wet staan
genoemd. Er blijkt bij betrokkenen onduidelijkheid te bestaan over de
wijze waarop men aan de voorwaarden voor een ontheffingsaanvraag kan
voldoen.
Op het gebied van beheer en schadebestrijding is de administratieve
lastendruk voor grondgebruikers op dit moment inderdaad groot. Oorzaak
hiervan is dat Faunabeheereenheden nog niet zijn opgericht en dat er
daarom ook nog geen faunabeheerplannen zijn. Daardoor is nu nog voor
elke situatie apart een ontheffing nodig. Met de goedkeuring van een
faunabeheerplan heeft de provincie de mogelijkheid om voor een heel
gebied en een groot aantal situaties en voor een langere periode één
ontheffing te verstrekken, zodat individuele grondgebruikers geen
ontheffingen meer hoeven aan te vragen.
Communicatie
De voorlichting over de Flora- en faunawet (bijeenkomsten, brochures
en publicaties, krantenartikelen, website, help desk, Natuurloket) is
in de startfase vooral gericht geweest op uitleg van de wet en
regelgeving. Belanghebbenden zijn nog onvoldoende op de hoogte en
hebben behoefte aan op specifieke doelgroepen en concrete situaties
toegesneden informatie . Ook in de uitvoering (vergunningverlening,
handhaving) kan de interpretatie van sommige regels eenduidiger.
Aanpak
Om bovengenoemde signalen aan te pakken wordt een plan van aanpak
opgesteld.
De hoofdlijnen zijn de volgende.
1. Het plan van aanpak wordt opgesteld in nauwe samenspraak met de
direct belanghebbenden. Activiteiten van rijk en provincies,
uitvoering en handhaving worden afgestemd qua inhoud en aanpak.
Daarmee wordt de regie op de uitvoering van de Flora- en faunawet
verder versterkt.
2. Communicatie. In samenspraak met gebruikers en uitvoerders worden
de knelpunten verder geïnventariseerd en opgelost. Centraal staat
in de eerste plaats het luisteren naar en kennisnemen van de
praktijkervaringen en het gezamenlijk met betrokkenen zoeken naar
oplossingen, onder meer in de uitvoering en indien nodig in de
regelgeving. Thans wordt bezien of onder andere de 40 hectare
regeling voor beheer en schadebestrijding en de publicatieplicht
voor ontheffingen aanpassing behoeven. Daarnaast zal de
informatievoorziening meer vraag- en doelgroepgericht worden,
toegespitst op de stappen die gebruikers in de praktijk moeten
zetten.
3. Uitvoering en handhaving. Hier zal op drie fronten aan gewerkt
worden. Voor normale maatschappelijke activiteiten van overheden,
bedrijven en personen zoals woningbouw en bosbeheer zal een
voorstel worden gedaan voor een Algemene maatregel van bestuur ex.
artikel 75 waarmee vrijstelling wordt gegeven ten aanzien van
algemene soorten waarvan het voortbestaan door die activiteiten
niet onmiddellijk wordt bedreigd. Door een goede monitoring zal
regelmatig worden bezien voor welke soorten deze aanpak kan
gelden. Zo wordt de administratieve lastendruk beperkt zonder dat
dit ten koste gaat van de beschermingsdoelstellingen van de wet.
De Flora- en faunawet zal geëvalueerd worden in het kader van het
Interdepartementaal beleidsonderzoek administratieve
lastenverlichting.
Op het gebied van beheer en schadebestrijding wil ik bevorderen
dat de provincies hun verantwoordelijkheid nemen en tot afspraken
komen met de organisaties van grondeigenaren en jachtaktehouders
over de oprichting van de Faunabeheer eenheden en het opstellen
van faunabeheerplannen. Voorts zal in nauw overleg met de
betrokkenen de bestuurlijke handhaving verder uitgewerkt worden.
De administratieve lastendruk ten gevolge van de Flora- en
faunawet zal nader worden bezien in het kader van het
departementale Plan van Aanpak Administratieve Lastendruk.
4. In EU verband zal samen met de andere lidstaten gezocht worden
naar ruimte en marges binnen de bestaande regels.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
dr. C.P. Veerman
datum
kenmerk
bijlage
Bijlage
Bijlage 1
Beknopt overzicht van activiteiten bij de implementatie van de Flora-
en faunawet tussen 1 april 2002 en 1 augustus 2002-09-18
1. landelijke en regionale voorlichtingsbijeenkomsten waaraan in
totaal circa 1700 personen die direct bij de uitvoering van de
Flora en faunawet zijn betrokken hebben deelgenomen,
2. 6000 exemplaren verspreid van een bijzondere uitgave van de
Vereniging Politie , Dier en Milieu geheel gewijd aan de Flora- en
faunawet , onder meer bij alle gemeentekantoren en
politiebureau's,
3. Aan alle leden van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging is
de brochure Jacht, Beheer en Schadebestrijding toegezonden,
4. De handreiking Opstellen Faunabeheerplan is gepubliceerd in
afwachting van de oprichting van de Faunabeheereenheden
5. Brochures betreffende Beheer en Schadebestrijding (voor
grondeigenaren en terreinbeheerders), Soortbescherming en
Ruimtelijke ingrepen (voor gemeenten, projektontwikkelaars e.d),
Handel, Bezit en Prepareren (voor handelaren en preparateurs) zijn
gericht en op aanvraag verspreid onder belanghebbenden (totaal
ruim 10.000)
6. In enkele tientallen regionale en lokale (huis aan huis) bladen
zijn artikelen geplaatst betreffende de Flora- en faunawet
7. De tijdelijke Help-desk Flora- en faunawet (tot 1 augustus) en de
permanente Help-desk Handhaving hebben ruim 2000 individuele
vragen beantwoord.
8. De internetsite van het Natuurloket wordt maandelijks enkele
duizenden keren bezocht. Dit heeft geleid tot ruim 100 concrete
verzoeken voor nadere gegevens ten behoeve van projecten op het
gebied van de ruimtelijke ontwikkeling (infra-structuur,
woningbouw etc.)
9. In opdracht van LNV is door het Kenniscentrum KAD is een cursus
ontwikkeld betreffende maatregelen die kunnen worden getroffen bij
overlast door beschermde dieren, met name vleermuizen en
steenmarters. De cursus is inmiddels door meer dan 70 medewerkers
van gemeentes gevolgd. Nieuwe rondes zijn gepland wegens
toenemende belangstelling, ook van nieuwe doelgroepen zoals
terreinbeheerders en defensiemedewerkers.
10. Door het Faunafonds is het handboek Faunabeheer gepubliceerd en
breed verspreid onder belanghebbenden zoals grondbeheerders.
11. Op de web-site van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij (minlnv.nl) is informatie geplaatst over de Flora en
faunawet, over de regelingen en besluiten en over de regels die
per soort van toepassing zijn.
Bijlage 2
Overzicht publicaties wet en regelgeving Flora- en faunawet
WET
* Flora- en faunawet (Stb. 1998, 402)
* Wet van 24 april 2002, houdende wijziging van een aantal
bepalingen van de Flora- en faunawet in verband met een verbod op
de drijfjacht (Stb. 2002, 236)
Amvb's
* Jachtbesluit (Stb. 2000, 520; laatstelijk gewijzigd bij besluit
van 11 maart 2002, Stb. 2002, 136)
* Besluit beheer en schadebestrijding dieren (Stb. 2000, 521;
gewijzigd bij besluit van 23 oktober 2001, Stb. 2001, 499)
* Besluit Faunabeheer (Stb. 2000, 522)
* Besluit aanwijzing dier- en plantensoorten Flora- en faunawet
(Stb. 2000, 523)
* Besluit prepareren van dieren (Stb. 2000, 524)
* Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten (Stb.
2000, 525; gewijzigd bij besluit van 23 oktober 2001, Stb. 2001,
499)
* Besluit Faunafonds (Stb. 2002, 337)
Regelingen
* Regeling aanwijzing douanekantoren beschermde dier- en
plantensoorten (Stcrt. 2001, 220)
* Regeling tarieven Flora- en faunawet (Stcrt. 2001, 220; gewijzigd
bij regeling van 23 juli 2002, Stcrt. 2002, 139)
* Regeling aanwijzing toezichthouders Flora- en faunawet (Stcrt.
2001, 220)
* Regeling vaststelling model bewijs van verzekering (Stcrt. 2001,
220; gewijzigd bij regeling van 25 maart 2002, Stcrt. 2002, 61)
* Bekendmaking lijsten beschermde inheemse diersoorten (Stcrt. 2001,
220)
* Regeling beheer en schadebestrijding dieren (Stcrt. 2001, 241)
* Regeling prepareren van dieren (Stcrt. 2001, 241)
* Jachtregeling (Stcrt. 2001, 244; gewijzigd bij regeling van 9
september 2002, Stcrt. 2002, 175))
* Regeling vaststelling modellen en aanvraagformulieren jacht-,
valkeniers- en kooikersakten (Stcrt. 2002, 47)
* Regeling aanwijzing dier- en plantensoorten Flora- en faunawet
(Stcrt. 2002, 51)
* Regeling vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten Flora- en
faunawet (Stcrt. 2002, 51; gewijzigd bij regeling van 23 juli
2002, Stcrt. 2002, 139)
* Regeling administratie bezit van en handel in beschermde dier- en
plantensoorten (Stcrt. 2002, 51)
* Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere
merktekens (Stcrt. 2002, 51)
* Regeling zoeken, rapen en beschermen van kievitseieren Flora- en
faunawet (Stcrt. 2002, 62)
Circulaire
Circulaire afgifte jachtakten Flora- en faunawet (Stcrt. 2002, 96)
Inwerkingtreding
* Besluit van 12 december 2001, tot vaststelling van de datum van
inwerkingtreding van een aantal artikelen van de Flora- en
faunawet en een aantal daarop gebaseerde algemene maatregelen van
bestuur, alsmede vaststelling van de datum van het vervallen van
een aantal artikelen van de Jachtwet en de Natuurbeschermingswet
en het intrekken van de Nuttige dierenwet 1914, de Vogelwet 1936
en de Wet bedreigde uitheemse dier- en plantensoorten (Stb.2001,
656)
* Besluit van 28 mei 2002 tot vaststelling van de datum van
inwerkingtreding van de Wet van 24 april 2002, houdende wijziging
van een aantal bepalingen van de Flora- en faunawet in verband met
een verbod op de drijfjacht (Stb. 2002, 300)