Ingezonden persbericht

Europese IT-managers ongerust over instabiliteit IT-systemen

PPI III-onderzoek van Synstar signaleert dat druk op IT-manager is verminderd

Utrecht, 26 september 2002 - Europese IT-managers maken zich in toenemende mate zorgen over de instabiliteit van hun interne IT-systemen. Dat blijkt uit het PPI III-onderzoek dat IT-dienstverlener Synstar liet uitvoeren onder 700 Europese IT-managers. Het PPI-onderzoek (Pressure Point Index) is een jaarlijks terugkerend onderzoek waarmee de belasting van IT-managers wordt gemeten. Aan de hand van antwoorden worden PPI-punten vastgesteld. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de belasting, zoals ervaren door de respondenten.

Synstar voerde eenzelfde onderzoek uit in het najaar van 2001. Belangrijkste uitkomst toen was, dat er een flinke kloof was tussen Raad van Bestuur en de IT-afdeling, waardoor IT niet strategisch werd ingezet. Dat beeld is sindsdien sterk veranderd, zo blijkt uit het onderzoek.

De belasting van IT-managers nam in 2002 af van 226 naar 179 PPI-punten. Volgens de onderzoekers is dit te danken aan het feit dat 2002 voor veel bedrijven een jaar was met relatief weinig IT-projecten en daardoor minder werkdruk. Tegelijkertijd leverde dit IT-managers voldoende ruimte op om zich te profileren bij de Raad van Bestuur. 62 procent van de respondenten zegt dat zij de Raad van Bestuur nu proactief benaderen met strategisch advies, en 30 procent zegt dat zij direct voor advies benaderd worden door bestuurders. 18 procent heeft wekelijks overleg met de Raad van Bestuur over IT-onderwerpen, 35 procent elke maand en 19 procent elk kwartaal.

Volgens het onderzoek lijkt het erop dat IT-managers hun beperktere budgetten vooral hebben besteed aan 'zichtbare' projecten die Return on Investment hebben geboden en waardering hebben gekregen van de Raad van Bestuur. Dat verklaart de toenemende zorg over de instabiliteit en de beveiliging van systemen waaraan minder budget is besteed. De zorg over beveiliging is weliswaar minder geworden, maar blijft de grootste in PPI-punten.

Het onderzoek wees verder uit dat een grote meerderheid van de IT-managers outsourcing nu ziet als een route naar een betere IT-strategie en persoonlijke groei. In het vorige PPI-onderzoek beschouwde een meerderheid van de IT-managers outsourcing nog als de belangrijkste bedreiging voor hun functie. Nu zegt driekwart van de IT-managers dat zij bepaalde operationele IT-functies zouden willen uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. 55 procent zegt het infrastructuurbeheer te willen uitbesteden, 27 procent de gebruikersondersteuning en zeven procent de IT-staf. Volgens de onderzoekers is die ommezwaai te verklaren doordat IT-managers meer overleg voeren met hun Raad van Bestuur en daardoor minder tijd willen besteden aan het oplossen van operationele problemen.

IT-managers blijken zich verder minder zorgen te maken over het bijhouden van de technologische ontwikkelingen. Ten opzichte van het vorige onderzoek is de druk op dit punt afgenomen met 28 procent. De respondenten zeggen zich meer zorgen te maken over hun kennis van bedrijfsprocessen. 82 procent wil meer training op dat gebied, zodat ze voorbereid zijn op nieuwe verantwoordelijkheden op het gebied van strategie.

Volgens Frank Hoekstra, Business Services Manager van Synstar Nederland, laten de resultaten van PPI III een flinke verschuiving zien in de manier waarop IT-managers hun werk beleven. "In 2001 deden IT-managers grote moeite om gehoord te worden. Nu ze minder operationele taken hoeven uit te voeren, zijn ze in staat gebleken contact te leggen met hun Raad van Bestuur en daar advies te geven. Het is van belang dat dit advies eerlijk en open is. Managers moeten ook projecten voorstellen die op het eerste gezicht geen directe Return-on-Investment opleveren, maar wel bedrijfskritisch zijn. Zo verdienen op dit moment systeemonderhoud en beveiligingsprojecten prioriteit boven omvangrijke ROI-projecten. Het is zinloos om in een kostbaar CRM-systeem te investeren, terwijl de infrastructuur die dat systeem moet ondersteunen, wankel is."

# # #

Het rapport met de resultaten van het PPI III-onderzoek kunt u opvragen bij Lammers van Toorenburg PR, Annegees van Linge, tel: 030 65 65 070, e-mail: annegees@lvtpr.nl.

Synstar
Synstar International (Londen Stock Exchange: SYN) is een pan-Europese onafhankelijke leverancier van diensten op het gebied van Business Availability. Aan ruim 2.500 klanten in 13 Europese landen levert Synstar een compleet portfolio van geavanceerde systemen en diensten voor IT-ondersteuning, die bedrijven een permanente beschikbaarheid van hun IT-infrastructuur garanderen. Met meer dan 3.000 medewerkers richt het bedrijf zich met geïntegreerde diensten op vijf terreinen: Business Continuity Services, Computer Services, Networking, Life Cycle Management en Data Management. Meer informatie is te vinden op www.synstar.nl.