Rabobank Nederland

Naar home:overzicht van alle onderwerpen voor particulieren Link naar online help
Naar de informatie pagina over persoonlijke instellingen Naar home:overzicht van alle onderwerpen voor particulieren Rabobank Inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord Met mijn mobiel mijn beltegoed opwaarderen
Sla het menu over en ga naar de inhoud van deze pagina

Actueel

Cijfers & Trends
Herman Wijffels Innovatieprijs

Aanbiedingen
Easy Safe alarmsysteem
Alladin de musical
Gastronomisch arrangement
Rabobank Hypotheekbescherming
Shoppen in York
Korting op subsidiewijzer
Groene stroom met voordeel
De Floriade voor ¤ 10,-!
Vivenda Woonmagazine

Jaarverslagen

Floriade 2002

Belastingen 2002
Het belastingplan
Wat betekent het voor u?

Nieuws

Actueel wielernieuws

Informatie over dit menu»

---

Toegang tot internetbankieren Naar een pagina in de beveiligde omgeving Beleggen Naar een pagina in de beveiligde omgeving Betalen & Sparen Naar een pagina in de beveiligde omgeving Verzekeren Naar een pagina in de beveiligde omgeving Betalen Buitenland

---

Open mijn snelmenu
Home »
Cijfers & Trends
Herman Wijffels Innovatieprijs

Rabobank Cijfers & Trends 2002/2003Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dé vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.

Innovaties (in producten, processen, diensten) zijn volgens Van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, hét middel om de kosten te verlagen én de omzet te verhogen. Het MKB innoveert wel, maar niet genoeg. Slechts 5% van de innovaties is werkelijk nieuw, de rest van wat ondernemers innovaties noemen is geadopteerd uit andere branches en bedrijven. Samenwerking daarbij is slechts bij 45% aan de orde (ter vergelijking: in de agrarische sector 75%), terwijl slechts 5% gebruik maakt van subsidiemogelijkheden.

Herman Wijffels Innovatieprijs 2002Tijdens de Dag van de Innovatie (24 september) zijn de eerste Herman Wijffels Innovatieprijzen uitgereikt. De 1e prijs van ¤ 100.000 was voor Rutger Brest van Kempen en Sander Huntelerslag uit Alkmaar. De tweede prijs van ¤ 75.000 ging naar Eric Philipsen in Horst. De derde prijs van ¤ 50.000 was voor Thomas König en Hessel Jongebreur uit Rotterdam. Daarnaast reikten Van Slingelandt en Wijffels twee aanmoedigingsprijzen van ¤ 10.000 uit. Deze prijzen werden gewonnen door Mario Stoutjesdijk uit Eindhoven en Rik Berkelmans uit 's-Hertogenbosch.

De Rabobank heeft de Herman Wijffels Innovatieprijs in het leven geroepen om het coöperatief en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap van en door jongeren te bevorderen. Innovatie is tegenwoordig ook onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid in de breedste zin des woords. Daarbij gaat het vooral om denkkracht en verbeeldingskracht. De Rabobank ondersteunt met deze prijs jonge ondernemers die het lef en het talent hebben om voor vraagstukken oplossingen te bedenken waar de maatschappij iets aan heeft en daar ook nog aan kunnen verdienen.

Met de Herman Wijffels Innovatieprijs wil de Rabobank het thema innovatie weer hoog op de maatschappelijke agenda terugzetten. Innovatie of vernieuwing moet in Nederland díe aandacht krijgen die zij verdient, want anders dreigt Nederland als kenniseconomie in de Europese Unie achterop te raken. De kracht van onze concurrentiepositie tegenover het buitenland hangt namelijk sterk af van het kennisniveau en de innovatiekracht die ons land bezit. De Herman Wijffels Innovatieprijs is voor de Rabobank dan ook een instrument om het belang van innovatie voor de Nederlandse economie en samenleving te onderstrepen en daarvoor maatschappelijke aandacht te vragen. Bovendien betekent deze prijs voor het Nederlandse innovatietalent een extra stimulans om daadwerkelijk hun ideeën te verwezenlijken. De Rabobank hoopt dat door deze prijs meer dynamiek ontstaat, die ontwikkelingen in gang zet en mensen bij elkaar brengt, waardoor ideeën meer kans maken uit te groeien tot volwassen marktproducten.

| disclaimer » | lifestyle foto
Zie ook:
Rabobank Cijfers & Trends 2002/2003
(MKB) »
Innovatie
(Innovatie) »
Winnaars Herman Wijffels Innovatieprijs
(Rabobank Groep) »