Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol wint Airport Marketing Award

Amsterdam Airport Schiphol heeft tijdens de jaarlijkse "Routes" conferentie, die deze week in Athene plaatsvond, een prijs gewonnen voor de beste marketing richting luchtvaart- maatschappijen van luchthavens met meer dan 25 miljoen passagiers.

Tijdens de Routes conferentie, die ieder jaar op een andere plaats in Europa plaatsvindt, worden door luchthavens aan luchtvaartmaatschappijen presentaties gegeven over routeontwikkelingen. Op de conferentie die deze week in Athene werd gehouden, waren ca. 150 luchtvaartmaatschappijen en 250 luchthavens vertegenwoordigd.

Tijdens de conferentie worden Airport Marketing Awards uitgereikt aan die luchthavens die volgens de luchtvaartmaatschappijen het afgelopen jaar de beste indruk gemaakt hebben in airline marketing, bijv. door


- de kwaliteit van hun presentaties over routeontwikkeling;
- de kwaliteit van de gegeven data;

- de informatievoorziening over luchthaven- en netwerkontwikkelingen;
- de verleende ondersteuning bij marketingactiviteiten van de luchtvaartmaatschappijen voor bestaande en nieuwe routes.
De afdeling Passenger Airline Marketing van Amsterdam Airport Schiphol was de winnaar in de categorie van luchthavens met meer dan 25 miljoen passagiers, vóór Dallas/Fort Worth en Singapore. Schiphol was ook winnaar in 1997, toen de Awards voor het eerst werden uitgereikt, en in 2000. Toen was er nog geen onderscheid in categorieën.

Winnaar in de andere categorieën waren London City Airport (tot 5 miljoen), Dubai (5-15 miljoen) en München (15-25 miljoen).

De afdeling Passenger Airline Marketing is met zeven personen verantwoordelijk voor de netwerk- en passagiersontwikkeling van de luchthaven Schiphol. Door middel van airline marketing wordt gewerkt aan nieuwe bestemmingen, frequenties en de inzet van grotere toestellen. Door middel van travel trade marketing communicattie wordt, vaak in nauwe samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen, de bekendheid van het reizen van, naar en via Schiphol vergroot richting reisindustrie.