Persberichten - 26/09/2002
Delhaize groep herziet winstverwachtingen voor 2002
BRUSSEL, België, - 26 september 2002 - Delhaize Groep (Euronext
Brussel: DELB, NYSE: DEG), de Belgische internationale
voedingsdistributeur, maakte vandaag wijzigingen aan haar
winstverwachtingen voor 2002 bekend, in de eerste plaats ingevolge de
aanhoudende economische zwakte in haar Amerikaanse markten. In 2002
zal de totale omzet van de Groep aan ongewijzigde wisselkoersen
waarschijnlijk groeien met 1,5% tot 2,5% (zonder Super Discount
Markets). Uitgaande van de huidige wisselkoersen voor de rest van het
jaar zou dit een omzetdaling van 1% tot 2% betekenen tegenover vorig
jaar. Tijdens de zomermaanden presteerden de meeste ondernemingen van
de Groep in Europa en Azië en de activiteiten van Hannaford in de
Verenigde Staten in lijn met de verwachtingen. De resultaten van de
twee andere Amerikaanse uithangborden, Food Lion en Kash n Karry,
daarentegen vielen in juli, augustus en begin september lager uit dan
verwacht. Beide uithangborden zijn actief in regios die in bijzondere
mate werden getroffen door de verzwakkende economie en agressieve
concurrentie. Hoewel beiden investeerden om marktaandeel en
klantengetrouwheid te behouden, was hun vergelijkbare omzetgroei
negatief. Delhaize Groep verwacht nu dat de vergelijkbare omzetgroei
van haar Amerikaanse activiteiten voor 2002 0,5% tot 1,0% lager zal
zijn dan vorig jaar. Delhaize Groep is een gezonde en veerkrachtige
onderneming en haar management concentreert zich volledig op de
uitdagingen van de Groep, zegt Pierre-Olivier Beckers,
Directievoorzitter en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep. We
zullen onze huidige projecten voor de verbetering van onze
activiteiten verder zetten teneinde in de toekomst solide omzet- en
winstgroei te boeken, in het bijzonder bij Food Lion en Kash n Karry.
Food Lion blijft zijn concurrentiepositie versterken door
prijsleiderschap, betere operationele prestaties op dagelijkse basis
en een optimalisering van de winkelervaring van zijn klanten op het
vlak van verse producten, dienstverlening en convenience.
Klantenstudies bevestigen de positievere perceptie door de klanten van
Food Lions aanbod in verse producten en klantenservice. Food Lion
blijft zich ook toeleggen op zijn positionering op de langere termijn
door een diepgaande vernieuwing van zijn winkelconcept en de verdere
implementatie van zijn nieuwe en succesvolle winkelformaten van 3.500
m² en 2.600 m². De marktpositie van de Amerikaanse activiteiten van de
Groep bleef grotendeels stabiel in een competitieve omgeving. In hun
21 belangrijkste markten, die goed zijn voor 80% van de omzet van de
Groep in de V.S., wisten de Amerikaanse uithangborden van Delhaize
Groep hun marktaandeel in 2001 te verhogen tegenover vorig jaar met
meer dan 0,5% in 7 markten, behielden ze hun marktaandeel (wijzigingen
tussen +0,5% en 0,5%) in 8 markten en verloren ze meer dan 0,5%
marktaandeel in 6 markten. Tijdens de eerste helft van 2002, steeg hun
marktaandeel in 2 markten, bleef het stabiel in 12 markten en daalde
het in 7 markten (bron: Market Scope door Trade Dimensions). De
activiteiten in Europa versnelden hun omzetgroei in het derde kwartaal
tegenover de eerste helft van 2002. Delhaize België verbeterde het
groeiritme van zijn omzet en winst en consolideerde zijn marktaandeel
dankzij het toenemende positieve effect van zijn nieuwe commerciële
politiek, die in januari 2002 werd gelanceerd. Ingevolge de resultaten
in de V.S. in het derde kwartaal en anticiperend op een voortzetting
van de zwakke marktomstandigheden in de V.S. tijdens de rest van 2002,
verlaagt Delhaize Groep haar vooruitzichten voor de nettowinst vóór
goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat voor 2002 aan
ongewijzigde wisselkoersen tot een daling met 7% tot 13% tegenover
vorig jaar. Dit betekent een daling van de nettowinst vóór
goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat per aandeel met 20%
tot 25% tegenover 2001. Eerder verwachtte Delhaize Groep aan
ongewijzigde wisselkoersen een nettowinst vóór goodwillafschrijvingen
en uitzonderlijk resultaat per aandeel op hetzelfde niveau als het
voorgaande jaar. Uitgaande van de huidige wisselkoersen voor de rest
van het jaar zouden de nieuwe vooruitzichten een daling van de
nettowinst vóór goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat per
aandeel inhouden met 24% tot 29% tegenover het vorige jaar. Op basis
van de gezonde fundamenten van de onderneming, de voortdurende sterke
cashflowcreatie en het succesvolle beheer van het bedrijfskapitaal,
herhaalde Pierre-Olivier Beckers de eerder gestelde doelstelling voor
Delhaize America, namelijk om USD 1 miljard aan vrije cashflow te
genereren in de periode 2001-2003. Onze activiteiten in de V.S.
beheren hun voorraden en handelsschulden met succes. Dhr. Beckers
erkende dat deze vooruitzichten niet bevredigend zijn. Niettemin, zei
hij, zal onze onderneming deze storm doorstaan en blijven voortbouwen
aan een voorspoedige toekomst op basis van onze onderliggende kracht.
Met onze verlaagde vooruitzichten aan huidige wisselkoersen bedroeg de
slotkoers van ons aandeel op Euronext Brussel gisteren slechts 7 maal
onze in 2002verwachte nettowinst vóór goodwillafschrijvingen en
uitzonderlijk resultaat. Ik ben ervan overtuigd dat alles aanwezig is
om op termijn aanzienlijk meer waarde te brengen voor onze
aandeelhouders. Delhaize Groep maakt haar resultaten voor het derde
kwartaal van 2002 bekend op 7 november 2002. DELHAIZE GROEP Delhaize
Groep is een Belgische voedingsdistributeur, actief in tien landen op
drie continenten. Op het einde van het tweede kwartaal van 2002
bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.481 winkels. In
2001 boekte Delhaize Groep een omzet van EUR 21,4 miljard en een
nettowinst vóór goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat van
EUR 339,0 miljoen. Delhaize Groep stelt ongeveer 147.000 mensen te
werk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel en de New York
Stock Exchange. DEFINITIES * Nettowinst vóór
goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat per aandeel:
nettowinst na goodwillafschrijvingen en uitzonderlijk resultaat plus
goodwillafschrijvingen, courante winkelsluitingen en uitzonderlijk
resultaat, zonder belastingen en deel van derden, gedeeld door het
gewogen gemiddeld aantal aandelen tijdens de desbetreffende periode
* Resultaten aan ongewijzigde wisselkoersen: resultaten van het
huidige jaar, aangepast aan de gemiddelde wisselkoersen van het
voorgaande jaar, vergeleken met de reële resultaten van het voorgaande
jaar * Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels,
inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen * Vrije cashflow:
cashflow vóór financieringsverrichtingen min uitbetaling van
dividenden en tantièmes, min de dividenden betaald door
dochtermaatschappijen aan derden Dit persbericht is beschikbaar in het
Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website
www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen verzonden worden naar
investor@delhaizegroup.com.
Bron: Delhaize
Provider: Euronext Brussels