Halfjaarresultaten 2002

ARTHUR LEGT DE BASIS VOOR EEN STABIELE GROEI IN 2002


1e sem. 1e sem. Wijziging Vergelijking In miljoen EUR 2002 2001 % 2001

Geconsolideerde omzet 7,620 6,973 +9,2% 18,12

3,197
Waarvan
3,122 2,907 + 9,9% 5,37 Filialennetwerk*
(Filialennetwerk met 0,590 2,907 +7,4% 3,52 vergelijkbare oppervlakte)

2,794 0,520 +13,4% 2,29 Uitvoer
2,95 -5,3% 7,55 Frankrijk (winkels en
multimerk-detailhandels)

Bedrijfsresultaat -0,921 -0,781 -17,9% 1,23

Financieel resultaat -0,275 -0,300 +8,3% -0,74

Courant resultaat -1,196 -1,081 -10,6% 0,49

Uitzonderlijk resultaat 0,078 -0,008 -0,095

Resultaat voor en na
belasting -1,118 -1,089 -2,5% 0,34


* waaronder fabriekswinkels


De Commissaris heeft bevestigd dat de boekhoudkundige informatie opgenomen in dit communiqué geen voorbehoud van zijnentwege oproept en overeenkomt met de jaarrekening zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur.

In een ongunstige context geeft ARTHUR, producent van binnenhuiskleding voor mannen, vrouwen en kinderen, in 2002 prioriteit aan een sanering van haar financiële structuur tegenover de verwezenlijking van een sterke groei, maar waarbij de rendabiliteit wel blijft toenemen. Het streefdoel is het verzekeren van goede financiële cijfers om bij de eerste tekenen van herstel het groeiproces te kunnen opvoeren.

Verbetering van de financiële kengetallen: een prioriteit


* Het vereiste werkkapitaal gaat van 4, 104 miljoen EUR in het eerste semester van 2001 naar 2, 406 miljoen EUR in het eerste semester van 2002 en dit hoofdzakelijk ten gevolge van een beleid gericht op een vrijwillige voorraadvermindering: de grootte van de voorraad daalde met 25% over de betrokken periode.


* De dekking van het vereist werkkapitaal door het werkkapitaal is aanzienlijk toegenomen: van 59% tot 81%.


* In dezelfde periode zijn de financiële kosten in omvang afgenomen: van 4,3% naar 3,6% van de omzet. De financiële schulden beslaan momenteel 96% van het eigen vermogen.

Een krachtige groei ondanks de conjuncturele omstandigheden


* ARTHUR zet weer groeicijfers neer die tot de hoogste van de sector behoren: +7,4 % voor het filialennetwerk met vergelijkbare oppervlakte. Met name de omzet voor het kinderkledinggamma vertoont een stijging met 15% en neemt momenteel bijna 30% van de omzet voor zijn rekening.


* Er werden geen winkels geopend in de loop van het eerste semester van 2002. Er werden echter wel twee winkels geopend in Clermont-Ferrand en in Colmar, via de omweg van de 'affiliate commisssions', een weinig kapitaalintensieve distributiemethode waaraan de groep op korte termijn de voorkeur wil geven (momenteel 8 winkels).


* De lichte daling (-5%) van de verkoop aan multimerkdetailhandels is rechtstreeks toe te wijzen aan het uitstel van leveringen van juni naar augustus, wat door klanten werd aangevraagd in het kader van hun kasmiddelenbeheer. Deze verschuiving van ongeveer 0,6 miljoen EUR zal zijn weerslag hebben op de omzet van het derde kwartaal.

Een eerste semester onder invloed van structurele seizoensgebonden factoren

Gezien de hoofdmoot van de verkoop in het tweede semester plaatsvindt (winterseizoen meer gericht op binnenhuiskleding + kerstverkoop), vertoont de resultatenrekening een structureel tekort in het eerste semester. Deze situatie wordt nog versterkt door:

o uitstel van leveringen aan groothandels van juni naar augustus

o de grootschalige inspanningen ter vermindering van de voorraad wat een daling van de winstmarges met zich meebrengt

Desondanks blijft de brutomarge aanzienlijk stijgen.

VOORUITZICHTEN

Voor het jaar 2002, gokt de groep op een voortzetting van de huidige trend, namelijk een organische groei van de omzet van om en bij de 7%.