Universiteit Maastricht

Maandagenda
Universiteit Maastricht
22-8-2002

Wetenschappelijke gebeurtenissen aan de UM
September 2002


Promotie mw.drs. A.E. Hogenbirk
in de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
Titel: Determinants of Inward Foreign Direct Investment: The Case of the Netherlands
Promoter: Prof.dr. J. Hagedoorn, co-promoter: Prof. R. Narula (Copenhagen Business School)
Donderdag 26 september 2002, 14.00 uur.

Dit proefschrift onderzoekt waarom buitenlandse multinationals Nederland kiezen als vestigingsplaats voor hun dochterondernemingen. Hoewel Nederland een relatief klein land is, behoort het tot de top 5 van landen die door de jaren heen de meeste buitenlandse investeringen hebben aangetrokken. Het onderzoek toont met behulp van zowel macro-economische als enquête-data aan dat hiervoor een aantal belangrijke verklaringen bestaan. De gunstige geografische ligging van Nederland in Europa is een duidelijke factor. Ook zijn vertrouwdheid met de Nederlandse markt (o.a. door bestaande handelsrelaties), de hoogopgeleide en meertalige beroepsbevolking en de nabijheid van de klant belangrijke vestigingsfactoren.

Noot voor de pers:
De afdeling Communicatie van de Universiteit Maastricht is bereikbaar via tel. 043-388 2044, buiten kantooruren 06 21276512. Mail: pers@bu.unimaas.nl De persberichten van de UM staan ook op internet www.pers.unimaas.nl.