- Persbericht 02-051 College B&W presenteert ontwerpbegroting
26 september 2002

Urker college presenteert ontwerpbegroting met ruimte voor nieuw beleid

Het college van Burgemeester en Wethouder van de gemeente Urk heeft de ontwerpbegroting voor 2003-2006 rond. Tijdens de raadsvergadering van 29 oktober 2002 zal de gemeenteraad de begroting 2003 en de meerjarenplanning 2004-2006 van de gemeente Urk vaststellen. Na een inflatiecorrectie (3,5%) op tarieven en belastingen voor 2003 en het doorvoeren van een kostendekkende dienstverlening bestaat er ruimte voor nieuw beleid.

Begrotingssaldo

Rekeninghoudend met het vorenstaande laat de ontwerpbegroting 2003-2006 het volgende financiële beeld te zien.

Begrotingsresultaat 2003 in
Begrotingssaldo -82.251
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960 Stelpost WVG 15.994
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 93.252
Totaal beschikbare ruimte 275.383

Begrotingsresultaat 2004 in
Begrotingssaldo 83.616
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960 Stelpost WVG 16.336
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 348.340

Begrotingsresultaat 2005 in
Begrotingssaldo 14.616
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960 Stelpost WVG 16.570
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 279.574

Begrotingsresultaat 2006 in
Begrotingssaldo 84.888
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960 Stelpost WVG 16.570
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 349.846

Speerpunten

De belangrijkste speerpunten uit het collegeprogramma in relatie tot de begroting zijn:

Verbeteren kwaliteit dienstverlening
De bedrijfsvoering heeft als reikwijdte de gemeentelijke organisatie, niet alleen de ambtelijke organisatie, maar ook de bestuurlijke organisatie. De burger verwacht van de gemeente dat de gelden rechtmatig, doelmatig en doeltreffend besteed worden. Ook verwacht hij dat de gemeente een betrouwbare partner en transparant is. Deze verwachtingen zijn tevens uitgangspunt voor de bedrijfsvoering en ondersteunen de uitvoering van de doelstellingen. Het welslagen van die doelstellingen is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de bedrijfsvoering.

Zowel voor de kwaliteit als kwantiteit van de organisatie zijn nu onvoldoende middelen in de begroting beschikbaar. In het lopende begrotingsjaar is een eerste aanzet gegeven om een kwantiteitsverbetering van de organisatie te realiseren. Op een aantal onderdelen in de organisatie is inmiddels een kwaliteitsverbetering gerealiseerd. De uitwerking van de Nota Integraal Personeelsbeleid vindt in de loop van de volgende begrotingsjaren plaats. Daarvoor is in overleg met de Ondernemingsraad een plan van aanpak vastgesteld. De financiële vertaling van deze nota wordt aan uw Raad voorgelegd. In de Kadernota komen wij hierop nog terug.

Uitbreiding gemeentehuis - Integrale huisvesting van het ambtelijk en bestuurlijk apparaat
De voorbereiding tot de integrale huisvesting van het ambtelijk en bestuurlijk apparaat duurt het college van Burgemeester en Wethouders te lang. Hoge prioriteit zal aan de huisvesting (allen onder één dak) worden gegeven, waarbij rekening wordt gehouden met de te realiseren gemeentewinkel. In deze winkel zullen de burgers en het bedrijfsleven op maat worden geholpen en een grote hoeveelheid producten direct kunnen verkrijgen.
De start van de nieuwbouw richt zich nu op 2003 met een doorloop naar 2004. Hoge prioriteit heeft het beschikbaar komen van de 3e vleugel (bibliotheek). Ook hiervoor geldt dat er nog onvoldoende financiële dekkingsmiddelen zijn. Dit aspect zal ook bij de Kadernota worden betrokken.

Invulling beheersplannen
Het maken van (actuele) beheerplannen op het terrein van de kapitaalgoederen zoals wegen, riolering, kunstwerken, groen, verlichting en gebouwen vormt één van de belangrijkste speerpunten van ons beleid. Allereerst zijn er financiële middelen nodig voor het opstellen van de beheerplannen. Daarnaast zullen er financiële middelen moeten worden gegenereerd voor de uitvoering van de beheerplannen.

Realiseren van het te bouwen Multifunctioneel Centrum In het college programma staat dat de realisering van het multifunctioneel centrum met voortvarendheid wordt aangepakt. Bij de invulling van een multifunctioneel centrum denkt het college aan een sporthal, een bibliotheek, een peuterspeelzaal, zalenruimte, jeugdwerk en horeca. In de afgelopen periode zijn tal van gesprekken gevoerd met diverse instellingen in het veld. Tevens zijn er oriënterende bezoeken gebracht aan multifunctionele centra en sporthallen elders in het land. Om snelheid in het proces te brengen is expertise bij een plaatselijk bedrijf ingehuurd.
Onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijke regiegroep werkt dit bedrijf aan een planopzet. In de opzet is een programma van eisen opgenomen, een vlekkenplan, een globale kostenindicatie en een voorlopig schetsontwerp. Ook wordt gekeken naar het al dan niet gefaseerd uitvoeren van het plan. Het college van burgemeester en wethouders wijst gemeenteraad erop dat het realiseren van een multifunctioneel centrum voor de gemeente niet kostenneutraal zal zijn. Zo zullen onder andere de huisvestingslasten van de peuterspeelzaal en de bibliotheek gaan toenemen. Bij de afwegingen in het kader van de Kadernota zal hiermee rekening moeten worden gehouden.

Samenvattend
Indien het college de genoemde prioriteiten en wensen in ogenschouw neemt, moet worden vastgesteld dat de financiële ruimte om al het nieuwe beleid te realiseren beperkt is. Het college zal naast deze begroting een afzonderlijk voorstel (kadernota) maken waarin zij zullen aangeven op welke wijze invulling kan worden gegeven aan de wensen en prioriteiten. Hierbij zal een afweging gemaakt moeten worden tussen het realiseren van voorzieningen voor de samenleving in relatie tot verhoging van belastingen.