Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Studie Forrester: CIO's missen goede meet- en beheerinstrumenten voor bestaande IT-systemen

Utrecht, 30 september 2002 - Het onderzoeksbureau Forrester Research publiceert vandaag de resultaten van een studie naar de onderlinge afstemming van bedrijfsprocessen en de daaraan gerelateerde IT-systemen. Ondanks het feit dat eenderde van de 122 ondervraagde Chief Information Officers (CIO's) de product- en proceskwaliteit als hoogste prioriteit van hun activiteiten zien, vindt slechts 15 procent dat zij daarvoor ook de juiste 'tools' hebben. Als wordt gekeken naar bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljard dollar, daalt dat percentage naar 5.

Het onderzoek is in opdracht van Mercury Interactive uitgevoerd in augustus en september dit jaar onder de hoogst verantwoordelijke functionaris voor IT in organisaties, CIO's, in middelgrote en grote organisaties in de Verenigde Staten en Europa. Hoewel 30 procent van de geënquêteerden vindt dat de eigen organisatie wel succesvol is bij het testen van applicaties die in ontwikkeling zijn, zegt slechts 16 procent ook de prestaties van 'draaiende' applicaties goed te kunnen testen, optimaliseren en beheren om die voortdurend op de bedrijfsprocessen te kunnen afstemmen. Ruim 40 procent van de bedrijven die standaard test- en meetsoftware gebruikt heeft desondanks geen inzicht in de meest kritische IT-problemen, terwijl 70 procent zegt behoefte te hebben aan nieuwe oplossingen om hun test- en optimalisatiedoelstellingen te kunnen behalen.

Het afstemmen van IT-services op de bedrijfsdoelstellingen is een algemeen gekend probleem. Dat wordt onderstreept door het feit dat slechts 25 procent van de ondervraagden vindt dat de performance van IT-gerelateerde bedrijfsprocessen en de daarop gebaseerde serviceniveaus in hun organisatie goed zijn gedefinieerd en ook kunnen worden gemeten. Als grootste problemen kwamen naar voren de integratie van IT in de bedrijfsprocessen (35%), het migreren van een reactieve naar een proactieve IT-organisatie (37%), het beheersen van de topprojecten (34%), het waarborgen van de aansluiting van de IT-plannen op de bedrijfsstrategie (34%) en het evalueren van de invloed van de IT-prestaties op de bedrijfs-performance (29%).

Amnon Landan, president van Mercury Interactive: "IT wordt nog te veel gezien als een dienstverlenende organisatie. Maar men ziet meer en meer in dat IT gewoon een bedrijf is en dus ook als zodanig moet worden gestructureerd en geleid. De komende vijf jaren staan daarom in het licht van herstructureringen om méér te presteren met kleinere budgetten."

Trends in IT
Bijna de helft van de CIO's rekent kostenbeheersing, het elimineren van overtollige zaken en het verbeteren van de kwaliteit van producten en processen tot hun topprioriteiten. Meer dan de helft zegt plannen te hebben om hun IT-organisatie te transformeren van servicegericht naar business-centric. Ruim tachtig procent overweegt bestaande toepassingen binnen twee jaar op te waarderen naar nieuwe versies, terwijl ruim 50% de aanschaf van nieuwe applicaties in de plannen heeft opgenomen. 'Business availability' verovert snel een belangrijke plaats op de prioriteitenlijst bij het uitbreiden van de bedrijfsactiviteiten. Het gaat daarbij vooral om klantgerichte applicaties (70%), back-office systemen (63%) en systemen die de core-business processen ondersteunen (57%).

Eén van de belangrijkste conclusies van de studie is het feit dat de combinatie van complexiteit van applicaties en de distributie over netwerken en 'disconnected' clients een steeds groter probleem vormt bij het afstemmen van de IT-activiteiten op de bedrijfsdoelstellingen. Remote access en web services vergroten dat probleem, omdat ze de prestaties van het bedrijfsnetwerk afhankelijk maken van IT-infrastructuren die zich buiten de eigen invloedssfeer bevinden.

Landan daarover: "Iedereen beseft dat de concurrentiepositie alleen kan worden gehandhaafd door applicaties en infrastructuren voortdurend te verbeteren zodat de bedrijfsdoelstellingen en de daarop gebaseerde Service Level Agreements (SLA's) kunnen worden gehaald. Maar het blijkt dat het IT-managers ontbreekt aan oplossingen om deze benadering te ondersteunen. De Optane Suite voor Business Technology Optimization (BTO) van Mercury Interactive voorziet dus duidelijk in een behoefte."

Onderzoek
Forrester richt zich met zijn studie vooral op de investeringsplannen van en erkende bottle necks in IT-organisaties. De resultaten zijn gebaseerd op telefonische interviews met Noord-Amerikaanse (87) en Europese (35) CIO's. Daarvan vertegenwoordigt 11 procent bedrijven met een omzet van minder dan $500 miljoen, 34 procent bedrijven met een omzet van $500 miljoen tot $1 miljard en 39 procent organisaties met een omzet tussen $1 miljard en $10 miljard. De rest van de geënquêteerden (16%) is afkomstig uit organisaties met een omzet van meer dan $10 miljard.

Mercury Interactive
Mercury Interactive is wereldmarktleider op het gebied van Business Technology Optimization (BTO). De voor BTO ontwikkelde Optane Suite van Mercury Interactive omvat een reeks geïntegreerde producten en diensten voor het testen, optimaliseren en beheren van de prestaties zodat klanten hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren en hun bedrijfsresultaten maximaliseren. Tot de wereldomspannende klantenkring van Mercury Interactive behoort 75 procent van de Fortune 500-ondernemingen.
Mercury Interactive is opgericht in 1989, heeft het hoofdkantoor in Sunnyvale (Californië) en vestigingen in meer dan 25 landen. De aandelen van het bedrijf staan onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq National Market. Meer informatie over Mercury Interactive is te vinden op www.mercuryinteractive.nl.



Ingezonden persbericht