Bedrijfschap Horeca en Catering

Persbericht P-13; Zoetermeer, 30 september 2002

Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Nederlandse hotellerie werkt aan kwaliteit

De afgelopen tien jaar is het aantal hotels met drie en vier sterren met 40% toegenomen, het aantal bedrijven met vijf sterren nam met bijna een kwart toe. In dezelfde periode daalde het aantal hotels met één ster met 30%, het aantal bedrijven met twee sterren bleef vrijwel gelijk. Met deze upgrading speelt de hotelsector in op de hogere eisen die de consument stelt aan de kwaliteit van de hotels. Daarnaast is ook het professionalisme van de hoteliers de laatste jaren sterk verbeterd.

Als gevolg van deze ontwikkelingen heeft nu meer dan de helft van de geclassificeerde hotels drie of meer sterren. Tien jaar geleden was dit nog ruim 40%. Gemeten naar kamers ligt dit aandeel nog aanzienlijk hoger: momenteel is ruim 80% van de hotelkamers gewaardeerd met drie of meer sterren. Tien jaar terug was dit nog ruim 70%. Met meer sterren geclassificeerde hotels zijn gemiddeld groter.

De gemiddelde grootte van de hotels nam in de periode 1992-2002 toe van 30 naar 35 kamers. Vooral in de viersterren bedrijven nam het gemiddelde aantal kamers toe: van 76 naar 90 per hotel. Deze toename valt enerzijds te verklaren uit de gemiddeld grotere omvang van de nieuwe viersterren hotels, maar anderzijds ook uit uitbreidingen van bestaande hotels met vier sterren.

Het gemiddeld aantal kamers in de hotels met drie sterren nam de afgelopen tien jaar licht in omvang af door een toestroom van kleinere bedrijven uit de één, maar vooral de twee sterrenklasse. Het betreft vaak hotels die om aan de veeleisende gast tegemoet te komen de kamers van privé sanitair voorzien, waardoor na enkele kleinere aanpassingen een derde ster kan worden gerealiseerd.

Nederland telt op dit moment 2.227 hotels die goed zijn voor 78.409 kamers.

Deze cijfers zijn afkomstig uit de recent verschenen publicatie 'Horeca in Cijfers' van het Bedrijfschap