Technische Universiteit Delft

Gedragsonderzoek
30 oktober2002 | 16.00 uur
Prof.dr. K.A. Brookhuis | Faculteit Techniek, Bestuur en Management.

De interactie tussen techniek, beleid en gedrag in verkeer en vervoer Van alle kanten wordt er geroepen om maatregelen, om met betrekking tot verkeer en vervoer: de doorstroming te bevorderen; beter te geleiden; de veiligheid te vergroten; de milieubelasting te verminderen; beter af te stemmen op de wensen van de transportondernemer en de individuele bestuurder van motorvoertuigen. Zoals gewoonlijk volgt de markt de roep vanuit de maatschappij (media, belangenorganisaties, industrie), speelt erop in of probeert ze voor te zijn. De technology push is overweldigend en de ontwikkelingen van de technische voorzieningen als antwoord van de ontwikkelaars op de geconstateerde verkeer- en vervoersproblemen zijn dan ook bijna niet meer te overzien. Elektronica in de auto, in de infrastructuur, in huis, op het kantoor; de mens moet voorzien worden van informatie om (onder meer) verkeer en vervoer te bevorderen in bovenstaande zin. Het beleid zal liever besturen op afstand, het is in ieder geval momenteel volstrekt onvoldoende. Het gevolg is dat wildgroei in de implementatie van technologie voor de hand ligt. Zo zien we in de topmodellen van sommige automobielfabrikanten al ACC (Advanced Cruise Control) opduiken terwijl we nog helmaal niet weten wat de consequenties van deze applicatie zijn. De terughoudendheid van het beleid is ergens wel begrijpelijk: het valt ook niet mee om te beoordelen hoe elektronische toepassingen in het verkeer uitpakken als ze eenmaal in de handen van de bestuurder worden geduwd, of liever gezegd: als de vloedgolf aan informatie uit die elektronica in het hoofd van de bestuurder wordt gepropt. Naast gewenste gedragseffecten,van bijvoorbeeld een ACC, zullen we doorgaans ongewenste effecten aantreffen, op bijvoorbeeld veiligheid. Beleidsmakers weten niet uit zichzelf hoe ze gedragseffecten van elektronische applicaties moeten beoordelen of voorspellen. Gedragsonderzoek in verkeer en vervoer is derhalve bitter noodzakelijk maar schaars. Dat komt vooral omdat de faciliteiten om goed gedragsonderzoek te doen schaars zijn, en er nog steeds maar weinig wordt uitgegeven om voldoende bemensing te fourneren. Een vruchtbare wetenschappelijke omgeving van fundamenteel en toegepast onderzoek is een absolute voorwaarde.