Gemeente Velsen

Velsen, 30 september 2002

Cliënttevredenheidsonderzoek afdeling sociale zaken

De komende maand houdt de afdeling sociale zaken van de gemeente Velsen een onderzoek naar cliënttevredenheid. Dit onderzoek vindt plaats omdat de afdeling er voortdurend naar streeft om de dienstverlening op een goed niveau te houden en waar nodig te verbeteren.
Het onderzoek, een enquête, wordt uitgezet onder 375, via een steekproef geselecteerde, personen die een periodieke uitkering ontvangen in het kader van de Algemene bijstandswet. De vragen van de enquête zijn dusdanig opgesteld, dat er een goed beeld ontstaat over een flink aantal kwaliteitsaspecten.

Sinds vorig jaar doet de gemeente Velsen mee aan de landelijke "Abw Benchmark sociale diensten" zoals deze is ontwikkeld door een samenwerkingsverband tussen VNG en StimulanSZ (benchmark-organisatie). Deze benchmark stelt de deelnemende gemeenten niet alleen in staat gegevens met elkaar te vergelijken, maar heeft ook andere doelstellingen.
Enerzijds is het gericht op het verbeteren van de uitvoering van de Algemene bijstandswet door de gemeenten. Door het aanbieden van een landelijk ontwikkeld instrument kunnen de gemeenten onderling de uitvoeringspraktijk vergelijken, de verschillen analyseren en op basis van deze analyses verbeteringen aanbrengen. Anderzijds leveren de analyses op landelijk niveau informatie op die ten dienste van gemeenten en het rijk kan worden gebruikt om het landelijke proces van beleidsontwikkeling te ondersteunen.

Het is voor de afdeling sociale zaken daarbij van groot belang bij dit alles ook voortdurend de mening van de cliënten te kennen. Hoewel hier regelmatig over wordt gesproken met onder andere de plaatselijke cliëntenraad, is het van belang een grotere groep uitkeringsgerechtigden hierover specifiek te benaderen. Het door de benchmark-organisatie opgezette onderzoek is hiervoor een goed middel.

Iedereen die de enquête heeft ontvangen, moet deze terugsturen voor 12 oktober a.s. De geanonimiseerde gegevens worden daarna doorgestuurd naar de benchmark-organisatie. Deze organisatie verwerkt de gegevens en deelt de resultaten van het onderzoek mede aan de afdeling sociale zaken. De afdeling sociale zaken maakt de resultaten van het onderzoek bekend.

De resultaten van het onderzoek zijn mogelijk aanleiding om maatregelen te treffen die een optimalisering/ verbetering van de dienstverlening bewerkstelligen.