Ministerie van Verkeer en Waterstaat

4 oktober 2002

Tweede Coentunnel stap dichterbij

De ministerraad heeft ingestemd met de plannen voor de bouw van de tweede Coentunnel. Na afweging van alle belangen en op basis van de ontvangen inspraakreacties en adviezen is een keuze gemaakt voor het meest milieuvriendelijke alternatief voor de capaciteitsuitbreiding. Dit alternatief heeft de voorkeur van de regio en verbetert de bereikbaarheid aanzienlijk. Bovendien wordt bij deze keuze rekening gehouden met het milieu. Door toepassen van wisselstroken, rijstroken die in de drukste spitsrichting worden opengesteld, is de ruimte die noodzakelijk is voor de capaciteitsuitbreiding beperkt.

De Coentunnel is al jarenlang een groot knelpunt in de Noordelijke Randstad. Door het uitbreiden van de capaciteit zal de bereikbaarheid in de Noordelijke Randstad verbeteren en wordt een impuls gegeven aan de ontwikkeling van de regio.

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van de regio om de 904 miljoen euro uit de rijksbegroting die gereserveerd is voor de PPS-projecten in de Noordelijke Randstad in te zetten voor de capaciteitsuitbreiding van de Coentunnel, de Westrandweg en de N200 Halfweg. Dit past in de afspraken zoals ze in het Bereikbaarheidsoffensief Randstad zijn gemaakt. De verwachting is dat de totale kosten van deze projecten 1,1 miljard euro bedragen. Financieringsmogelijkheden om deze kosten te dragen, zoals Publiek Private Samenwerking en tolheffing, worden verder uitgewerkt.

Nu het kabinet overeenstemming heeft bereikt kan het ontwerptracébesluit worden voorbereid. Na de inspraakprocedure stellen de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het tracébesluit vast. Het project wordt in de periode tot 2010 in uitvoering genomen.

De capaciteitsuitbreiding van de Coentunnel houdt in dat de A10, vanaf aansluiting S103 richting Haarlem tot aan aansluiting Westrandweg (A5-Noord) 2x3 rijstroken wordt. Het deel van de A10 van de aansluiting Westrandweg tot aan de Coentunnel wordt 2x5 rijstroken. Ter hoogte van de Coentunnel wordt de A10 uitgebreid naar 2x3 rijstroken en 2 wisselstroken. Dit betekent dat er een tunnel wordt bijgebouwd met 3 rijstroken en 2 wisselstroken. Na de Coentunnel wordt de A10 tot knooppunt Coenplein uitgebreid tot 2x5 rijstroken. Na knooppunt Coenplein wordt de A8 tot knooppunt Zaandam uitgebreid van 2x3 naar 2x4 rijstroken.