Provincie Limburg wil snel starten met experiment gezinscoach (276)
Gedeputeerde Staten van Limburg willen op korte termijn starten met
een experiment van gezinscoaches in gezinnen die problematisch
functioneren. Het college van GS heeft dit voornemen verwoord in de
notitie Een eerste aanzet naar een experiment met gezinscoaches. De
gezinscoach wordt ingezet in gezinnen waar, doorgaans sinds langere
tijd, veel verschillende hulpverleners diensten aanbieden of hulp en
zorg geven. "In ons experiment vinden wij het essentieel dat gezinnen
zelf hun eigen gezinscoach kiezen", benadrukt gedeputeerde Martin
Eurlings. "De staatssecretaris heeft inmiddels aangegeven daar
volledig achter te staan."
Er heeft inmiddels bestuurlijk overleg plaatsgevonden met
staatssecretaris Ross van VWS en minister Donner van Justitie.
Afgesproken is dat de ideeën over gezinscoaches verder worden
uitgewerkt met gemeenten, Bureau Jeugdzorg en andere betrokken
hulpinstanties. Daarna kan het experiment starten.
Aanleiding voor het experiment met gezinscoaches is de fatale brand
die op 12 juli jl. in Roermond plaatsvond. Deze gebeurtenissen leidden
tot de conclusie dat de hulp- en dienstverlening aan problematisch
functionerende gezinnen in Nederland onvoldoende sluitend is. De
introductie van gezinscoaches werd algemeen als een goed antwoord
beschouwd. Provinciale Staten van Limburg verzochten Gedeputeerde
Staten op 13 september jl. het idee van gezinscoaches in een
experiment uit te werken.
Complex
Gedeputeerde Staten gaan ervan uit dat het de meeste ouders lukt om
hun eigen problemen te managen. Ook als zij hulp inroepen bij
problemen en zich door meer dienst- en hulpverleners laten bijstaan,
lukt het ouders over het algemeen daar zelf samenhang in aan te
brengen. In een klein aantal situaties lukt dit niet. Deze gezinnen
hebben veel problemen en als gevolg daarvan te maken met bijvoorbeeld
de gemeentelijke sociale dienst, het maatschappelijk werk, de
jeugdzorg, de gezondheidszorg, maar ook met de politie, de
leerplichtambtenaar, het Halt-bureau, de Raad voor de
Kinderbescherming en de financieel bewindvoerder. Het experiment
voorziet erin dat ouders in dergelijke situaties een gezinscoach kan
worden toegewezen. De vraag of een gezin een gezinscoach moet krijgen,
wordt beantwoord door Bureau Jeugdzorg.
Samenhang
De gezinscoach heeft primair de taak om vanuit het belang van kinderen
en hun ouders samenhang en continuïteit aan te brengen in de vele
vormen van hulp die het gezin krijgt. Ook ondersteunt, begeleidt,
motiveert en adviseert de gezinscoach kinderen en ouders en treedt hij
op als belangenbehartiger namens het gezin richting instanties en
professionals die hetzelfde gezin hulp geven.
De gezinscoach brengt ordening aan in de situatie waarin het gezin
verkeert en formuleert welke veranderingen zij daarin zelf willen
aanbrengen. Het is de bedoeling dat een gezinscoach ouders leert
(weer) zelf de regie te krijgen over zichzelf en hun gezin. De
gezinscoach is hulpverlener, maar geen behandelaar of therapeut.
Zoveelste professional?
Gedeputeerde Staten willen de gezinscoach primair zoeken binnen de
variëteit aan hulpverleners die het gezin al ondersteunen, begeleiden
of behandelen. Dat kan iemand zijn van de gespecialiseerde thuiszorg,
het maatschappelijk werk, de jeugdzorg of de geestelijke
gezondheidszorg zijn. Zo iemand wordt, in nauw overleg met het gezin,
tot gezinscoach benoemd. Het is dus niet een nieuwe, zoveelste
professional die binnen het gezin zijn intrede doet. De gezinscoach
heeft sturende bevoegdheden door het maken van bindende afspraken.
Maar deze bevoegdheden zijn niet wettelijk af te dwingen. Daarvoor zou
wetgeving veranderd moeten worden en dat kan jaren duren. Reden voor
GS om op korte termijn met het experiment te willen starten, binnen de
huidige wet- en regelgeving. Dan kan, als onderdeel van het
experiment, bekeken worden of de sturende bevoegdheden voldoende zijn.
Budget
Gedeputeerde Staten overwegen om de gezinscoach een eigen budget ter
beschikking te stellen. Met dit budget kan de coach sturing kan geven
aan zijn/haar activiteiten. Gedacht kan worden aan een (vorm van een
persoonsvolgend) budget. Hiermee kan de gezinscoach, in samenspraak
met kinderen en ouders, diensten, hulp en zorg inkopen. Wellicht dat
de inzet van een gezinscoach andere hulpverleners ontlast.
Overheveling van financiering zou dan een van de mogelijkheden kunnen
zijn eigen budgetten te creëren voor de gezinscoach. Andere
hulpverleners doen dan letterlijk een duit in het zakje.
Moties
Tegelijk met het vaststellen van deze eerste notitie inzake het
experiment gezinscoaches hebben GS ook uitvoering gegeven aan twee
andere moties van Provinciale Staten. In een schrijven aan de
nutsbedrijven, de sociale diensten en de Stichting Bewindvoering
vragen GS nadrukkelijk aandacht voor de eerste levensbehoeften van
minderjarigen. Zij verzoeken te onderzoeken of er mogelijkheden
bestaan om minderjarigen niet uit te sluiten van essentiële
levensbehoeften en afsluiten van gas, electra en/of water te
voorkomen. Provinciale Staten hebben bij motie uitgesproken het
uitsluiten van minderjarigen van essentiële levensbehoeften
onaanvaardbaar te vinden.
Verder verzoeken GS in een brief aan de minister van Justitie om af te
zien van budgetkortingen in de sector jeugdbescherming voor zover deze
kortingen de uitvoering van het werk raken.
9-10-2002 11:38