YELLOWMIND
Nieuwe impuls voor kwakkelende advertentiemarkt
Al geruime tijd kwakkelt de markt voor advertenties op het
internet.
De oorzaak hiervoor schrijven deskundigen toe aan een combinatie
van factoren. De algehele economische teruggang heeft uiteraard
een weerslag op de budgetten van de adverterende bedrijven. Die,
op hun beurt, moeten hun schaarser budgetten verdelen over de
traditionele media -kranten, tijdschriften, radio, tv, en
buitenreclame-
en het 'nieuwe' internet. En dan blijkt dat internet vaak de verliezer
is,
m.n. omdat inzet voor direct mail in toenemende mate leidt tot
protesten van ontvangers van ongevraagde email (de zgn. 'spam'),
terwijl de buttons en banners op websites in de praktijk weinig
meer
blijken te bieden dan een zeer kleine gedrukte advertentie, op z'n
best wat knipperend om de aandacht vragend. Terwijl het
adverterend bedrijfsleven toch zulke hoge verwachtingen had van de
beloofde interactiviteit die het internet zou bieden, zowel waar
het
verkoop betreft, als ter ondersteuning van de merkopbouw
-'branding' in het jargon van de marketingmensen. Maar nu schijnt
er dan toch een doorbraak aan te komen.
Het Baarnse internetbedrijf YellowMind ontwikkelde, onder de naam
i-Spot (www.i-spot.nl), een techniek die de advertentie op internet
'tot
leven' brengt. Wordt 'i-Spot' aan een gebruikelijke online
advertentie
toegevoegd, dan verandert een banner in een chatruimte, een online
spel voor een oneindig aantal gebruikers, een helpdesk of wellicht
een adviseur. De speciale, interactieve techniek is toe te passen
in
alle bestaande websites, minisites en ook binnen alle op internet
gangbare button- & bannerformaten. Hierdoor is het zonder extra
inspanningen mogelijk om in lopende campagnes een directe
2-weg communicatie tot stand te brengen tussen adverteerder en
doelgroep. Internetters op verschillende sites staan direct en
onbeperkt met de adverteerder in contact of de adverteerder laat
mensen in zijn doelgroep met elkaar in contact treden!
i-SPOT kent geen vaste verschijningsvorm en past daardoor bij alle
type advertentie-uitingen. Met de toevoeging van i-SPOT zouden
reclamebureaus en het adverterend bedrijfsleven nieuwe,
commerciële mogelijkheden op het internet moeten krijgen. Zo krijgt
de traditionele button naast het verkeer naar adverterende site, nu
ook de gewenste 'branding'. De softwaremotor achter i-SPOT
('engine' in netjargon) zorgt ervoor dat interactieve multi-user
mogelijkheden aan de online advertentie worden toegevoegd. Dit
concept biedt nieuwe advertentiemogelijkheden die tot nu toe nog
toekomstmuziek leken.
i-SPOT verscheen onlangs in een campagne op het internet voor
ItClicks, een van de meest bezochte datingsites van Nederland. Op
de sites van Ilse, Startpagina en Zonnet werd de essentie van het
contact leggen in een bannercampagne getoond middels een
chatfunctie. Hierdoor was iedereen die de banner zag gelijk als
chatter ingelogd en kon die in de gesprekken meedoen. Onder een
chatnaam kon in de banner, en daarmee in alle banners op alle
sites tegelijk, worden gechat met andere internetters. Na het
chatten
verscheen de traditionele banner met doorlinkfunctie naar de eigen
site van ItClicks. De stroom bezoekers op de datingsite groeit
dankzij de bannercampagne, maar een veelvoud aan mensen heeft
onder de vlag van ItClicks voor het eerst ervaren wat online
contact
leggen is. Misschien wordt het dus toch nog wel eens wat met dat
adverteren op internet....
---
Noot voor de redactie
(