YELLOWMIND

Nieuwe impuls voor kwakkelende advertentiemarkt

Al geruime tijd kwakkelt de markt voor advertenties op het internet.
De oorzaak hiervoor schrijven deskundigen toe aan een combinatie van factoren. De algehele economische teruggang heeft uiteraard een weerslag op de budgetten van de adverterende bedrijven. Die, op hun beurt, moeten hun schaarser budgetten verdelen over de traditionele media -kranten, tijdschriften, radio, tv, en buitenreclame-
en het 'nieuwe' internet. En dan blijkt dat internet vaak de verliezer is,
m.n. omdat inzet voor direct mail in toenemende mate leidt tot protesten van ontvangers van ongevraagde email (de zgn. 'spam'), terwijl de buttons en banners op websites in de praktijk weinig meer
blijken te bieden dan een zeer kleine gedrukte advertentie, op z'n best wat knipperend om de aandacht vragend. Terwijl het adverterend bedrijfsleven toch zulke hoge verwachtingen had van de beloofde interactiviteit die het internet zou bieden, zowel waar het
verkoop betreft, als ter ondersteuning van de merkopbouw
-'branding' in het jargon van de marketingmensen. Maar nu schijnt er dan toch een doorbraak aan te komen.

Het Baarnse internetbedrijf YellowMind ontwikkelde, onder de naam i-Spot (www.i-spot.nl), een techniek die de advertentie op internet 'tot
leven' brengt. Wordt 'i-Spot' aan een gebruikelijke online advertentie
toegevoegd, dan verandert een banner in een chatruimte, een online spel voor een oneindig aantal gebruikers, een helpdesk of wellicht een adviseur. De speciale, interactieve techniek is toe te passen in
alle bestaande websites, minisites en ook binnen alle op internet gangbare button- & bannerformaten. Hierdoor is het zonder extra inspanningen mogelijk om in lopende campagnes een directe 2-weg communicatie tot stand te brengen tussen adverteerder en doelgroep. Internetters op verschillende sites staan direct en onbeperkt met de adverteerder in contact of de adverteerder laat mensen in zijn doelgroep met elkaar in contact treden!

i-SPOT kent geen vaste verschijningsvorm en past daardoor bij alle type advertentie-uitingen. Met de toevoeging van i-SPOT zouden reclamebureaus en het adverterend bedrijfsleven nieuwe, commerciële mogelijkheden op het internet moeten krijgen. Zo krijgt de traditionele button naast het verkeer naar adverterende site, nu ook de gewenste 'branding'. De softwaremotor achter i-SPOT ('engine' in netjargon) zorgt ervoor dat interactieve multi-user mogelijkheden aan de online advertentie worden toegevoegd. Dit concept biedt nieuwe advertentiemogelijkheden die tot nu toe nog toekomstmuziek leken.

i-SPOT verscheen onlangs in een campagne op het internet voor ItClicks, een van de meest bezochte datingsites van Nederland. Op de sites van Ilse, Startpagina en Zonnet werd de essentie van het contact leggen in een bannercampagne getoond middels een chatfunctie. Hierdoor was iedereen die de banner zag gelijk als chatter ingelogd en kon die in de gesprekken meedoen. Onder een chatnaam kon in de banner, en daarmee in alle banners op alle sites tegelijk, worden gechat met andere internetters. Na het chatten
verscheen de traditionele banner met doorlinkfunctie naar de eigen site van ItClicks. De stroom bezoekers op de datingsite groeit dankzij de bannercampagne, maar een veelvoud aan mensen heeft onder de vlag van ItClicks voor het eerst ervaren wat online contact
leggen is. Misschien wordt het dus toch nog wel eens wat met dat adverteren op internet....


---
Noot voor de redactie
(